XT660X som blir sjukt varm

KenDough

Hej å hå..
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XT660X
Hej alla :)

Här om dagen när jag kom till jobbet (typ 20 minuters resa utan köer och kyligt väder) så märkte jag att min XT va sjukt varm. Luktade verkligen värme (nästan bränt). Kikade ner på motorn och såg att avgasrören ut från cylindern va glödröda vilket jag aldrig upplevt tidigare. Har efter detta inte använt hojen men dock provstartat den och konstaterat att efter bara typ 1 minuts tomgångskörning blir rören röda av värme, dock går hojen som den ska. Olja finns, kylarslangarna blir varma (vilket iaf jag tar som att pumpen rör runt vattnet). Så vad kan detta bero på? Snackade med mc varuhuset som sa att dom aldrig hört detta tidigare i xt sammanhang, samma på Yamaha center.
Hojen står nu på jobbet och har en bokad tid för felsökning i oktober men frågan är, vågar man köra hem den? och ja, vad kan det vara som hänt? Tändningen?

Med vänlig hälsning K
 
Att slangarna blir varma behöver inte vara ett tecken på att pumpen går runt som den ska. Jag felsökte nyligen min egen hoj där slangarna blev riktigt heta, fastän pumpen inte gick.

Har den ingen termostat som tänder motorlampa eller något liknande vid hög temperatur? Startar fläkten till kylsystemet som de ska?

Om jag skulle gissa så tror jag som Killerwhale att den går tunt.
 
Du får i regel en viss självcirkulation även om pumpen står still vilket ger varma slangar. Kass pump borde dock leda till att den trycker ur sig kylvätska snarare än att grenrören glöder direkt efter körning. Att dom glöder efter någon dryg minuts tomgång får dock anses normalt.

Om grenrören verkligen glöder direkt efter körning och inte bara när motorn är igång utan fartvind går den nog väl magert eller så har du en kass ventil/obefintligt ventilspel.
 
Tack för era svar!

Efter lite googlande börjar jag ju fundera på om det kan vara så att LV systemet som sitter på är boven.. Kan det vara så att hojen inte är mappad och att det är anledningen till detta? (systemet satt på när jag köpte hojen).. Den smäller en del vid gassläpp i mellanåt. Ni får ha överseende med dumma frågor :dummer.. Jag är nybliven A kortsinnehavare och mc ägare :)

Mvh
 
Smäller vid gasavslag, brukar betyda för litet lågfartsmunstycke.
Den kanske går lite allmänt snålt.
kolla luftskruven, ev. större lågfartsmunstycke , höj nålen (till att börja med..)
 
Med förgasare så bör man egentligen bestycka om den vid varje 5 graders temperaturförändring. Förrutom att leta efter insugsläckage, bestycka/justera den åt det feta hållet.
 
De är garanterat leovince avgaset som är boven ,den går för tunt på lågfart och förmodligen även på högre varv också så ta bort det eller köp en powercomander. En pc har färdiga mappar för öppet avgas och kn filter + att man kan ställa om hur man vill. Kolla om du har org luftfilter också för de tunnar ut mappen också!
 
De är garanterat leovince avgaset som är boven ,den går för tunt på lågfart och förmodligen även på högre varv också så ta bort det eller köp en powercomander. En pc har färdiga mappar för öppet avgas och kn filter + att man kan ställa om hur man vill. Kolla om du har org luftfilter också för de tunnar ut mappen också!

Men är det inte skumt att detta händer hux flux? Jag har kört runt 400 mil sen jag köpte hojen utan detta problem och med tanke på skicket på orginalrören så skulle jag tro att dessa LV rör setat ett tag innan också. Skulle vara riktigt skönt om det är så enkelt att köpa en PC eller smälla på orginalrören..
 
Har den varit "normal" förut utan att du ändrat någonting så är det troligt att nåt gått sönder.

Jag har varit med om att bilmotorer blivit sjukt varma och grenröret börjat glöda efter några få minuter på tomgång. Då har tändningen stått för lågt. Den har alltså tänt efter övre dödläge. Hade det varit en förgasarmotor hade den nog inte gått på tomgång alls men insprutningen kompenserar tomgången för den sena tändningen. Det blir lite som på en rallybil med ett turbo anti-lag system.
 
Kolla över ang KEV mod som du monterar via kablarna till tempsensorn som kan fetta till blandningen lite. har du en mailadress så kan jag skicka över XT660 mod boken där de går igenom hur du bygger din egen KEV mod.
https://www.youtube.com/watch?v=glkdBO8aZm0

Intressant! Absolut dra ett mail till sturebystylish@gmail.com :tummenupp


Där ser man, den har jag missat i allt googlande :3freak.. Som bilden visar i den tråden, precis så såg det ut när jag stannade. Kanske rent av ska vara så, dock tycker jag det är jäkligt skumt, har ju kört i mörker tidigare och tycker väll man borde sett detta tidigare men visst, man har väll inte som vana att stirra på rören det första man gör vid ett rödlyse :) ..

Blir nog iaf till att byta till orginalpiporna och köra en runda å se vad som händer.

Tack för alla svar! :krama

/K
 
Glödande krökar ska man undvika för de ger het gång vid statskörning eller enduroåka samt att de inte är bra för ventiler. Jag brukar faktiskt titta på krökarna när de stått ca 5-10min på tomg och glöder krökarna så lägger jag på mer soppa. Med en powercomander är det enkelt lägga på mer sås på tomg.

Xt 660x tycks enligt länken gå snålt redan från fabrik och då får man absolut inte sätta dit slipon utan att köra PC.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top