XT660R eller DR650SE

AHogberg

Ny medlem
Gick med
12 May 2017
Ort
Järpen
Hoj
BMW r80/7 rally
Hejsan,
Jag är sugen på att byta till en robust allroundhoj och är nyfiken på Yamaha XT660R och Suzuki DR650SE.

Kan någon som har kört både XT660R och DR650SE reda ut hur pass mycket bättre/roligare respektive modell är att köra med på grus, på kurviga småvägar och vid enklare offroadkörning (tänk stökiga traktorstigar).

Vilken hoj skulle du välja som allroundhoj och varför?

Vänliga hälsningar
Anders
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Du kan ju få tag på en dr650se för halva priset jämfört mot en xt660, och då har du ju pengar över till roligt lull-lull (som typ en tm40 förgasare, lite fjädringsuppgradering etc etc).
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
DR är bättre offroad.
XT bättre på asfalt.

Jag köpte en XT, men skulle retroaktivt hellre köpt en DR eftersom det blev mycket mer offroad än asfalt.
XTn har sina fördelar med insprut samt en hög mekanisk tillförlitlighet. Men fjädringen är usel och det har snålats en hel del på komponenter som styre, fälgar, käkar ryckutjämnare/drevlager mm. Samt det faktum att XTn är sanslöst tung. XTn var dock kalas som touringhoj, körde runt en 1500 mil med den på långresor.

För pengarna, så är en DR ett bättre val. Men den är också aningen tröttare på landsväg.
 

AHogberg

Ny medlem
Gick med
12 May 2017
Ort
Järpen
Hoj
BMW r80/7 rally
:tummenupp
Tack för snabba och vettiga svar.
Blir till att kränga hojen och leta efter en DR650SE längre fram helt enkelt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Allround XT
Grus DR

XT:n är ju modernare (Haha, jag vet :crash) än en DR. Men den är ju faktiskt det.
Men den är tung och mera landsväg överlag.

Varför inte en TTR, KTM Adventure, Husqvarna, BMW F650 Dakar? De börjar ju komma ned i pris numera.
 

AHogberg

Ny medlem
Gick med
12 May 2017
Ort
Järpen
Hoj
BMW r80/7 rally
@Wiseguy
Jag har haft en TT600 och en XR650R tidigare, gillar hojtypen men vill ha något lite snällare och kunna skjutsa korta sträckor någon gång i bland.

TTR600 tror jag hårt på som slittålig allroundhoj, den verkar fin. Men jag har blivit bortskämd med elstart på senare år och så var det det där med skjutsmöjlighet.

KTM 640 Adventure har alltid lockat men vibrationsvarningarna har avskräckt mig.

F650 GS Dakar känns lite för ombonad med sin bulliga tank och skålade sadel, har du koll på hur den står sig som grushoj?

Husqvarnor dyker upp så sällan så den har jag inte riktigt tänkt på.

Jag tar gärna emot mer tips :)

Anders
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det gäller att handla en enstånka nu. Dom håller på att försvinna till förmån för twinnar på 650-750 cc.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Jag köpte en Aprilia pegaso factory -09 för någon månad sen. Löjligt billig i inköp och försäkring. Perfekt allroundhoj, enda att klaga på är dåligt med pulver jämfört med Millen jag tidigare sålde. Finns dock inte många av dem, men eftersom man är Aprilia-fan var det bara att slänga ett skambud när en dök upp.
Behövs dock andra däck om den ska smiska grus, typ tkc80.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag köpte en Aprilia pegaso factory -09 för någon månad sen. Löjligt billig i inköp och försäkring. Perfekt allroundhoj, enda att klaga på är dåligt med pulver jämfört med Millen jag tidigare sålde. Finns dock inte många av dem, men eftersom man är Aprilia-fan var det bara att slänga ett skambud när en dök upp.
Behövs dock andra däck om den ska smiska grus, typ tkc80.
Förut var ju största problemet med dem tillgång till reservdelar. Att vänta 4-5 mån på en del är illa när säsongen är kort.

De andra märkena tenderar att ha större eftermarknad/OEM/pirat-utbud av delar.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Motorn e Yamaha 660. Att inte delar till Aprilia finns är ju bara påhitt. Ebay eller apriliagenuineparts har det mesta om man vill meka själv. Dessutom håller Aprilia hög kvalitét så det är sällan ngt går sönder om man inte krashar dvs.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Motorn e Yamaha 660. Att inte delar till Aprilia finns är ju bara påhitt. Ebay eller apriliagenuineparts har det mesta om man vill meka själv. Dessutom håller Aprilia hög kvalitét så det är sällan ngt går sönder om man inte krashar dvs.
Situationen är säkert bättre nufortiden, men när jag ägde en Aprilia var den inte det.
Sen är jag inte ute efter att börja argumentera med en märkesälskare här. Det finns bättre trådar för sånt :):D
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Glöm F650GS. Helt obegripligt att folk ser den som en potent grushoj. Hemskt tung och bångstyrig. Har en i garaget. Duger bra för pendling, inte mycket mer.

Köp tillbaka din XR650R, problem solved.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Glöm F650GS. Helt obegripligt att folk ser den som en potent grushoj. Hemskt tung och bångstyrig. Har en i garaget. Duger bra för pendling, inte mycket mer.

Köp tillbaka din XR650R, problem solved.
Någon potent grushoj är det ju inte, men en trevlig allround som går att framföra på grus, i Dakar versionen.
Jag tycker den var ganska lika en XT660R
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har kört mååånga grusmil med XT660. Den blev klart mycket bättre med uppdaterad fjädring fram och bak, men det kostar ju en slant. Och sen jag skaffade min TTR600 är tanken på att köra grus med 660:n inte det minsta lockande längre.

Men det är en toppen allroundhoj.
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top