XT660R eller DR650SE

AHogberg

Ny medlem
Gick med
12 May 2017
Ort
Järpen
Hoj
BMW r80/7 rally
Hejsan,
Jag är sugen på att byta till en robust allroundhoj och är nyfiken på Yamaha XT660R och Suzuki DR650SE.

Kan någon som har kört både XT660R och DR650SE reda ut hur pass mycket bättre/roligare respektive modell är att köra med på grus, på kurviga småvägar och vid enklare offroadkörning (tänk stökiga traktorstigar).

Vilken hoj skulle du välja som allroundhoj och varför?

Vänliga hälsningar
Anders
 
Du kan ju få tag på en dr650se för halva priset jämfört mot en xt660, och då har du ju pengar över till roligt lull-lull (som typ en tm40 förgasare, lite fjädringsuppgradering etc etc).
 
DR är bättre offroad.
XT bättre på asfalt.

Jag köpte en XT, men skulle retroaktivt hellre köpt en DR eftersom det blev mycket mer offroad än asfalt.
XTn har sina fördelar med insprut samt en hög mekanisk tillförlitlighet. Men fjädringen är usel och det har snålats en hel del på komponenter som styre, fälgar, käkar ryckutjämnare/drevlager mm. Samt det faktum att XTn är sanslöst tung. XTn var dock kalas som touringhoj, körde runt en 1500 mil med den på långresor.

För pengarna, så är en DR ett bättre val. Men den är också aningen tröttare på landsväg.
 
:tummenupp
Tack för snabba och vettiga svar.
Blir till att kränga hojen och leta efter en DR650SE längre fram helt enkelt.
 
Allround XT
Grus DR

XT:n är ju modernare (Haha, jag vet :crash) än en DR. Men den är ju faktiskt det.
Men den är tung och mera landsväg överlag.

Varför inte en TTR, KTM Adventure, Husqvarna, BMW F650 Dakar? De börjar ju komma ned i pris numera.
 
@Wiseguy
Jag har haft en TT600 och en XR650R tidigare, gillar hojtypen men vill ha något lite snällare och kunna skjutsa korta sträckor någon gång i bland.

TTR600 tror jag hårt på som slittålig allroundhoj, den verkar fin. Men jag har blivit bortskämd med elstart på senare år och så var det det där med skjutsmöjlighet.

KTM 640 Adventure har alltid lockat men vibrationsvarningarna har avskräckt mig.

F650 GS Dakar känns lite för ombonad med sin bulliga tank och skålade sadel, har du koll på hur den står sig som grushoj?

Husqvarnor dyker upp så sällan så den har jag inte riktigt tänkt på.

Jag tar gärna emot mer tips :-)

Anders
 
Det gäller att handla en enstånka nu. Dom håller på att försvinna till förmån för twinnar på 650-750 cc.
 
Jag köpte en Aprilia pegaso factory -09 för någon månad sen. Löjligt billig i inköp och försäkring. Perfekt allroundhoj, enda att klaga på är dåligt med pulver jämfört med Millen jag tidigare sålde. Finns dock inte många av dem, men eftersom man är Aprilia-fan var det bara att slänga ett skambud när en dök upp.
Behövs dock andra däck om den ska smiska grus, typ tkc80.
 
Jag köpte en Aprilia pegaso factory -09 för någon månad sen. Löjligt billig i inköp och försäkring. Perfekt allroundhoj, enda att klaga på är dåligt med pulver jämfört med Millen jag tidigare sålde. Finns dock inte många av dem, men eftersom man är Aprilia-fan var det bara att slänga ett skambud när en dök upp.
Behövs dock andra däck om den ska smiska grus, typ tkc80.
Förut var ju största problemet med dem tillgång till reservdelar. Att vänta 4-5 mån på en del är illa när säsongen är kort.

De andra märkena tenderar att ha större eftermarknad/OEM/pirat-utbud av delar.
 
Motorn e Yamaha 660. Att inte delar till Aprilia finns är ju bara påhitt. Ebay eller apriliagenuineparts har det mesta om man vill meka själv. Dessutom håller Aprilia hög kvalitét så det är sällan ngt går sönder om man inte krashar dvs.
 
Motorn e Yamaha 660. Att inte delar till Aprilia finns är ju bara påhitt. Ebay eller apriliagenuineparts har det mesta om man vill meka själv. Dessutom håller Aprilia hög kvalitét så det är sällan ngt går sönder om man inte krashar dvs.
Situationen är säkert bättre nufortiden, men när jag ägde en Aprilia var den inte det.
Sen är jag inte ute efter att börja argumentera med en märkesälskare här. Det finns bättre trådar för sånt :):D
 
Glöm F650GS. Helt obegripligt att folk ser den som en potent grushoj. Hemskt tung och bångstyrig. Har en i garaget. Duger bra för pendling, inte mycket mer.

Köp tillbaka din XR650R, problem solved.
 
Glöm F650GS. Helt obegripligt att folk ser den som en potent grushoj. Hemskt tung och bångstyrig. Har en i garaget. Duger bra för pendling, inte mycket mer.

Köp tillbaka din XR650R, problem solved.
Någon potent grushoj är det ju inte, men en trevlig allround som går att framföra på grus, i Dakar versionen.
Jag tycker den var ganska lika en XT660R
 
Har kört mååånga grusmil med XT660. Den blev klart mycket bättre med uppdaterad fjädring fram och bak, men det kostar ju en slant. Och sen jag skaffade min TTR600 är tanken på att köra grus med 660:n inte det minsta lockande längre.

Men det är en toppen allroundhoj.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top