Xt600(?)

Ralph

Stuntk*k
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Ingen än så länge...
Hej,SKA ta mc-kort, och har tittat lite på Yamaha xt600.
Finns det några andra liknande hojar man kan titta på?
(runt 20´,billig försäkring)
Man får väl vara 2 pers på xt:n?
Vad gör xt:n 0-100 på?

Ralph skrev:

Ja, ni får vara 2 på xt:n men den är inte speciellt kul att skjutsa på. XTn gör väl 0-100 på 6-7 sekunder kanske. Honda XR600 är en roligare variant, lite lättare, lite kvickare.

XR650 SuperMotard har jag hört 4,2 sek 0-100 med. Helt "standard" då. En HRC borde ju va ännu kvickare :)

Det är väl inga stora skillnader på XR600 och XT600? XR600 gör 0-100 på 4,7 enligt fabriken.

eisbaer skrev:
Ja för det var det han frågade efter..
...fortsatte på ditt inlägg...
XR650 har ju funnes i några år nu, så kunde lika gärna vara en sån som kunde vara aktuell...

xt600 kan man ta pass. på men inte så lyckat nån längre stund. Xr600 är bara godkänd f 1 pers/max 100 kg. Xr 650 säkert ingen passagerarhoj heller.
Men allt går ju, Göran Kropp besteg Mt Everest utan syrgas.
/u

Jag ska sälja min XT600 nu till våren så hör av dig om du är intreserad, betalar 1500:- helår för halvförsäkring på den, jag är 24.
Det är pålitliga hojar som passar kanon på grus och i stan, en tur i skogen är inte heller några problem.

eisbaer skrev:
Ja, ni får vara 2 på xt:n men den är inte speciellt kul att skjutsa på. XTn gör väl 0-100 på 6-7 sekunder kanske. Honda XR600 är en roligare variant, lite lättare, lite kvickare.
Lite snabbare är den väl?

OlleR6 skrev:
...fortsatte på ditt inlägg...
XR650 har ju funnes i några år nu, så kunde lika gärna vara en sån som kunde vara aktuell...
Om du hittar en fungerande XR650 för runt 20' så ska jag personligen tvätta och vaxa din hoj varje vecka tills jag blir pensionär :).

Killen frågade efter en hoj för runt 20 lakan, inte 50+ :)

XR600 och XT600 är inte riktigt samma typ av hoj, detta missuppfattas väldigt ofta, Yamaha har en hoj som motsvarar XR600, den heter TT600.

XT är en allroadhoj, som det säkert går at skjutsa på mer eller mindre, fjädringen är mjuk och orkar knappast med nån tyngre skogskörning pga kort fjädringsväg.
XR600 å sin sida är ytterst opassande för att skjutsa på, den funkar sämre på asfalt än XT men bättre i terrängen, fjädringen är lång och mjuk.

Man bör tänka på vad man ska ha hojen till först och främst, det har vi ingen riktig klarhet i tycker jag, men det låter som om det skall skjutsas lite och då tycker jag definitivt bara XT funkar, ellewr kanske Suzuki DR650 eller annan allroadhoj för de pengarna.
TT och XR var en gång i tiden tänkta som endurohojar, kanske verkar larvigt idag men så var det.

Ralph skrev:
Tjena.
Yamaha TT 600 R är nästan likadan men den är lite högre, bättre bakfjädring (sitter öhlinare bak), lite lättare (tror jag), och sen är det likadan motor, men den är nog lite dyrare i inköp.
och om jag jämnför XT (körskolans 01) med min TT R så är det klart bättre drag ttr'en men det kanske var en slutkörd XT...

jaja XT'n är ändå fin att köra..

sgtpepper skrev:
Killen frågade efter en hoj för runt 20 lakan, inte 50+ :)
Oj va otroligt dum jag är, missade det helt!

Nu kommer jag börja söka dock :D Hittar jag en sådan så låter jag dig veta om det ;)

Finns det inte trevliga "vanliga" hojjar för den slanten? Typ CB500 lr CB750? Betydligt skönare att åka på en sån, tycker jag iaf!

Hurtig skrev:
Tjena.
Yamaha TT 600 R är nästan likadan men den är lite högre, bättre bakfjädring (sitter öhlinare bak), lite lättare (tror jag), och sen är det likadan motor, men den är nog lite dyrare i inköp.
och om jag jämnför XT (körskolans 01) med min TT R så är det klart bättre drag ttr'en men det kanske var en slutkörd XT...

jaja XT'n är ändå fin att köra..
Det sitter öhlinsdämpare bak på min med :tummenupp

Mr_Turbo skrev:
Det sitter öhlinsdämpare bak på min med :tummenupp
Nice... :tummenupp
jag trodde att det inte satt öhlinare på xt'n, vilken årsmodell har du?
Det satt då ingen öhlinare på körskolans hoj, men den hade kanske pajat ihop och dom satt på en vanlig dämpare.

En XT är en utmärkt nybörjarhoj! Den är stark nog att ha seriöst skoj med, men ändå inte så snabb att man kör ihjäl sig(ja, den uppmuntrar inte till högre farter i alla fall).
XT:n är för tung för terräng, men funkar bra på grusväg, kostigar och stickevejer. Som pendlarhoj är den egentligen superb, men då jag hade min hade jag ca 7min färdväg till jobb. 7 min fullkomlig buskörning och wheelisar så mycket det bara gick! Funkar bra när man ska ut och busa, men till och från jobb kör man ju vid samma tidpunkt och på samma platser så då löper du stor risk att åka fast nån gång!
Just det ja, den är jättebra på wheelisar. En modern motard är ljusår bättre, men den får man inte för 15-20 000:-...

De problemen jag har upplevt är att, som tidigare påpekats, bakstudsaren är för mjuk. Kanske är de det från början, jag har bara provat äldre, men 10-15 år gör ju sitt till.
Sen var det faktiskt inget mer. De funkar skitbra trots(eller kanske tack vare) att de inte är state of the art.

Köp en, mer skoj per krona är svårt att få för de pengarna!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026