Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Imponerad - snyggt bygge, är plåtarna vattenskurna?Sedan var jag tillbaka på kåporna. Sagt och gjort, maskiner behöver införskaffas. Ett Engelskt hjul tillverkades. Köpte härdade hjul i (trumvirvel) England och gjorde resten själv. Fäste den med ett gångjärn i en pelare så att man kan vika undan när den inte behövs. Fick klura lite på hur jag skulle tillverka justerskruven. Svarvade en M42x1,5 gänga på en axel och satte ett koniskt lager i ändan som trycker upp nästa axel styrd i ett kilspår. "Försvarvade" gängan i svarven till näst intill perfektion och drog på snittet för hand efteråt och då blev det i princip bara lite damm istället för spånor. Ni som förstår känslan förstår...Har inte satt på nån ratt än.
Tackar för input, härligt med folk som intresserar sej. En liten detalj bara, det blir ingen turbo denna gången...Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
Japp, ritade formen på ett pappersark i skala 1:1 och måttsatte. Frugans jobbarkompis gjorde en ritningsfil (till salu för en billig peng) och min gamla arbetsplats skar ut dom.Imponerad - snyggt bygge, är plåtarna vattenskurna?
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
Felet är väl att när två krökar möts rakt mot varandra så kommer åtminstone delar av avgaspulsen första cylindern vandra upp i motsatt rör och därmed skapa mottryck för den avgaspuls som kommer från nästa cylinder i tändföjden. Om avgasflödet i kollektorn istället är i samma riktning (alltså bakåt) från alla tre cylindrar kommer de istället att skapa ett undertryck bakom varje avgaspuls som då istället bidrar till ”evakueringen” av efterföljande avgaser. I alla fall så som jag förstått det men Two stroke man kommer nog snart och berättar för mig jag har fel.Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
Som coola Ola skriver de krockar med varandra. Även utan turbo så kommer tappa några hk de kan tom var ganska många hk då man vill ha sug i avgassytemet utan turbo.Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
1,5 mm alu. Sportigt som fan…
Har inte byggt min planisher än så ingen slutfinnish.
Skitkul med engelskt hjul och krymp och sträck
Och inte så svårt som man kan tro, varva YouTube först bara…
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |