Xs750 Maxxecu racer

Ser ut snyggt, är systemet i rostfritt?
 
Apropå att tillverka egna kåpor, Honda tänkte ju såhär i början av 80 talet.
I och med att jag har bränslepump så skulle det ju vara en möjlighet att ha tanken, eller delar av tanken där nere. Man finge nog ha lite skott som förhindrar skvalp i dock. Eller det kanske blir till nästa hoj som byggs:drool. Tyngdpunkten hade ju rättats till lite i alla fall.

En helt annan sak: Mina spridare heter Keihin ABS/A QK20 och satt på en Suzuki GSXR 600 01-03. Har varvat Google men hittar inte vad dom flödar. Nån som vet?
 

Bifogat

  • 20241105_211403.jpg
    20241105_211403.jpg
    2.6 MB · Visningar: 41
Löste spridarproblemet med att åka förbi Speeding i Borås som flödestestade dom. 450cc var dom vilket ju borde passa bra.
Sedan var jag tillbaka på kåporna. Sagt och gjort, maskiner behöver införskaffas. Ett Engelskt hjul tillverkades. Köpte härdade hjul i (trumvirvel) England och gjorde resten själv. Fäste den med ett gångjärn i en pelare så att man kan vika undan när den inte behövs. Fick klura lite på hur jag skulle tillverka justerskruven. Svarvade en M42x1,5 gänga på en axel och satte ett koniskt lager i ändan som trycker upp nästa axel styrd i ett kilspår. "Försvarvade" gängan i svarven till näst intill perfektion och drog på snittet för hand efteråt och då blev det i princip bara lite damm istället för spånor. Ni som förstår känslan förstår...:cool: Har inte satt på nån ratt än.
Nu ska jag tillverka ett stativ till min krymp och sträck.
Har även kommit på att jag ska använda överdelen av plastkåpan och bara tillverka sidokåporna i alu. Så jag håller på att tillverka fästen till toppkåpan under tiden. På så vis får jag ju även ett fast mått att förhålla mej till när jag tillverkar kåporna.
 

Bifogat

  • 20241201_183219.jpg
    20241201_183219.jpg
    2 MB · Visningar: 34
  • 20241201_183229.jpg
    20241201_183229.jpg
    1.9 MB · Visningar: 34
  • 20241201_183210.jpg
    20241201_183210.jpg
    1.6 MB · Visningar: 34
Jäklar vad kul ska bli spännande att se. Jag har också ett engelskthjul och krym och sträck, engelskthjul är väl en så sak som jag inte köpt men jag kom över det på ett lite lustigt sätt och fick även en fru på köpet😉

Har dock bara gjort en bakskärm till Triumphen med träkubba, sandsäck, krym och sträck och engelskthjul.

Blir spännande att se fortsättningen.
 
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
 
Sedan var jag tillbaka på kåporna. Sagt och gjort, maskiner behöver införskaffas. Ett Engelskt hjul tillverkades. Köpte härdade hjul i (trumvirvel) England och gjorde resten själv. Fäste den med ett gångjärn i en pelare så att man kan vika undan när den inte behövs. Fick klura lite på hur jag skulle tillverka justerskruven. Svarvade en M42x1,5 gänga på en axel och satte ett koniskt lager i ändan som trycker upp nästa axel styrd i ett kilspår. "Försvarvade" gängan i svarven till näst intill perfektion och drog på snittet för hand efteråt och då blev det i princip bara lite damm istället för spånor. Ni som förstår känslan förstår...:cool: Har inte satt på nån ratt än.
Imponerad - snyggt bygge, är plåtarna vattenskurna?
 
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE
Tackar för input, härligt med folk som intresserar sej. En liten detalj bara, det blir ingen turbo denna gången...
Det ser nog för övrigt värre ut än det är i verkligheten då det inte blir nån areaminskning alls att tala om. Det är alltså inte så mycket mellanvägg mellan rören som man kan tro på bilden.
 
Last edited:
Ang kolektorn 3 till 1 så har din konstruktion krockande avgasflöde som kommer hämma hela registret ink max effekt mycket. Motorn kommer bygga onödigt högt avgastryck innan turbo och då blir de spikkänsliga och du måste köra onödigt stor avgasturbin för att hålla nere avgastrycket. Avgastryck före turbo bör inte överstiga turbotrycket typ 0,7-1,1 avgasstryck mot 1 bars ladd alt1 -1 eller i vissa fall lite högre mottryck än turbotryck men bara typ 0,2 bar högre avgastryck.
En kolektor bör se ut som i länken https://www.ebay.co.uk/itm/13188848...MIl97Xo_C2igMVEAuiAx0GkxNwEAQYASABEgLeUfD_BwE

Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
 
Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
Felet är väl att när två krökar möts rakt mot varandra så kommer åtminstone delar av avgaspulsen första cylindern vandra upp i motsatt rör och därmed skapa mottryck för den avgaspuls som kommer från nästa cylinder i tändföjden. Om avgasflödet i kollektorn istället är i samma riktning (alltså bakåt) från alla tre cylindrar kommer de istället att skapa ett undertryck bakom varje avgaspuls som då istället bidrar till ”evakueringen” av efterföljande avgaser. I alla fall så som jag förstått det men Two stroke man kommer nog snart och berättar för mig jag har fel.
 
Jag är intresserad av vad som boost tycker är fel på din kollektor, är det att rören "vinklar" in mot varandra där dom möts att fet stör flödet eller är det minskningen av arean?
Som coola Ola skriver de krockar med varandra. Även utan turbo så kommer tappa några hk de kan tom var ganska många hk då man vill ha sug i avgassytemet utan turbo.
 
Härligt med input i alla fall, och till och med på julafton! Jag får ta mej en funderare på hur jag gör. Vill påstå ändå att bilden ljuger lite och att det inte är så illa som det ser ut.
Lurar lite på att montera ett sånt där avgasspjäll som sitter på moderna bilar fast inte bypassa utan kapa sönder spjället lite så att det i stängt läge inte är stängt utan lagom hål till låglast så det går tyst och fint och styra det med Maxxecu:et så det öppnar helt vid mer belastning. Kommentarer på det någon?

Har suttit fast i Thailand ett tag nu :4skrika så det har inte blivit så mycket gjort mer än en massa funderingar. Dock hann jag börja med kåporna lite innan jag åkte. Dom är inte färdiga men en bit på väg iallafall.
 

Bifogat

  • 20241228_105451.jpg
    20241228_105451.jpg
    1.7 MB · Visningar: 50
  • 20241228_173038.jpg
    20241228_173038.jpg
    2.5 MB · Visningar: 49
  • 20241230_154232.jpg
    20241230_154232.jpg
    1.6 MB · Visningar: 47
  • 20241230_155653.jpg
    20241230_155653.jpg
    1.6 MB · Visningar: 38
  • 20241230_161407.jpg
    20241230_161407.jpg
    1.5 MB · Visningar: 39
  • 20241230_173006.jpg
    20241230_173006.jpg
    1.7 MB · Visningar: 37
  • 20241230_173026.jpg
    20241230_173026.jpg
    1.7 MB · Visningar: 38
Nu börjar kåporna bli färdiga så då var det dax för tanken. 2mm alu i botten och 1,5 uppåt.
Ska bli kul...
 

Bifogat

  • 20250129_191307.jpg
    20250129_191307.jpg
    1.7 MB · Visningar: 24
  • 20250130_182857.jpg
    20250130_182857.jpg
    1.4 MB · Visningar: 23
  • 20250131_144424.jpg
    20250131_144424.jpg
    1.6 MB · Visningar: 26
  • 20250131_213617.jpg
    20250131_213617.jpg
    1.5 MB · Visningar: 29
Ser ut snyggt hur tjock plåt har du använt till kåpan?
 
1,5 mm alu. Sportigt som fan… :tungan
Har inte byggt min planisher än så ingen slutfinnish.

Jag har en vision att göra kåpor själv till mitt bygge och har funderat på att testa plasta en kåpa i glasfiber men aluminium är nog ett bra alternativ. Jag vill mer som kunba bygga eftersom mot att först göra en plugg att gjuta på.
 
Skitkul med engelskt hjul och krymp och sträck👍
Och inte så svårt som man kan tro, varva YouTube först bara…
 
Skitkul med engelskt hjul och krymp och sträck👍
Och inte så svårt som man kan tro, varva YouTube först bara…

Jag har inte testat så mycket men kul, frågan är bara vad min nacke tycker om såna övningar. Men med en sandsäck, päronklubbor, krymp och sträck och engelskt hjul kommer man nog hyfsat långt.

Kollade en hel del videor men Ron Corvell på Youtube för några år sen, han verkar hyfsat vass på plåt.
 
Snajdat till överdelen på tanken. Har lite funderingar angående linjerna. I min iver att få så många liter som möjligt så gick jag ganska långt ner med botten. Visserligen försvinner den ner bakom kåpan om man tittar rakt ifrån sidan men tittar man lite snett så blir känslan att det är en tank till en gammal snut BMW höjdmässigt. Styret kommer inte ta i tanken vid fullt styrwobbel men jag tänker att jag skulle kunna göra en inbuktning i tanken ändå för att ljuga bort det hela lite? Kommentarer och synpunkter mottages gärna!
 

Bifogat

  • 20250207_181244.jpg
    20250207_181244.jpg
    2 MB · Visningar: 30
  • 20250208_133527.jpg
    20250208_133527.jpg
    2.1 MB · Visningar: 30
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top