XS650 modifiering

En får tacke! Ska nog bli fason på den vad det lider. Batteri alt batterilöst system får bli en futuregrej. Planerar att ha hojen i många år och ser den som ett pågående projekt. Är ju det som är ventilen för mental hälsa i livet :)


Den blev ju skitsnygg! När originalsadeln försvan blev den ju si sådär 3000% snyggare:D
 
Fan vad roligt det var med vinkelslip för övrigt, hade lust att gå loss på allt möjligt. pojkar och verktyg? :)
 
Fan vad roligt det var med vinkelslip för övrigt, hade lust att gå loss på allt möjligt. pojkar och verktyg? :)

Vinkelslip är trevligt :P
Bakramen är kapad och omgjort va, eller ser den ut sådär original exkl. lite fästen?
 
Har bara kapat fästen för blinkers och originalskärm, annars är den original baktill.

Vinkelslip är trevligt :P
Bakramen är kapad och omgjort va, eller ser den ut sådär original exkl. lite fästen?
 
Har bara kapat fästen för blinkers och originalskärm, annars är den original baktill.

Riktigt nice bakram med andra ord.
Letar efter nåt objekt o hade tänkt göra nån liknade bakram på den isåfall, kanske ska ta o köpa en sånhär så slipper ja ens göra om den :D
 
Ja om du tänker på böjen i bakramen så är den ju där från början så att säga. Kan iofs känna att jag skulle vilja haft den något lägre - inte fullt så böjd uppåt, men det blir ett framtidsprojekt när man landat ett hus med garage och gått en kurs i svetsning :) Det dyker upp såna här gamla hojar titt som tätt i varierande skick, så det ska nog inte vara omöjligt att hitta. Dessutom finns det just för XS650 extremt många entusiaster och eftermarknadsdelar. Både i Europa och USA. Motorn ska enligt vad jag läst mig till vara väldigt pålitilig, förutom tändsystem - som kan uppgraderas. Sen låter den ju för jävla gött och det är ju minst 99% av grejen :)

Riktigt nice bakram med andra ord.
Letar efter nåt objekt o hade tänkt göra nån liknade bakram på den isåfall, kanske ska ta o köpa en sånhär så slipper ja ens göra om den :D
 
Ja om du tänker på böjen i bakramen så är den ju där från början så att säga. Kan iofs känna att jag skulle vilja haft den något lägre - inte fullt så böjd uppåt, men det blir ett framtidsprojekt när man landat ett hus med garage och gått en kurs i svetsning :) Det dyker upp såna här gamla hojar titt som tätt i varierande skick, så det ska nog inte vara omöjligt att hitta. Dessutom finns det just för XS650 extremt många entusiaster och eftermarknadsdelar. Både i Europa och USA. Motorn ska enligt vad jag läst mig till vara väldigt pålitilig, förutom tändsystem - som kan uppgraderas. Sen låter den ju för jävla gött och det är ju minst 99% av grejen :)

Ja böjen är lite för brant, men de borde ju va relativt enkelt fixat med lite värme :P
Det sitter inte vacuumförgasare original på dessa heller eller? Är ju isåfall också ett plus så man kan sätta på konfilter som du gjort.

Man har ju lite att kolla upp för o hitta nåt bra objekt, har likt dig inte fulla möjligheter för att svetsa o hålla på hur jag vill o rätt begränsat med plats så man vill ju ha så bra utgångsobjekt som möjligt.
 
Exakt så var mitt utgångsläge och i fallet med XS:en så är det rätt lättjobbat. Så den kan jag verkligen rekommendera. Har redan slängt av rätt många kilo skrot från den och bara det gör ju skillnad i hur den känns och jagar på. Man kan säkert justera böjen om man vill. Mina förgasare är inte original, men en snabb titt på nätet ger ju dig svar på det. Tror inte det är vacuum i original. Kolla XS650.com för svar på alla tänkbara frågor du kan. Grymt hjälpsamma snubbar där.
 
De blev ju skitbra med nya sadeln!!! Hur tänker du göra med lack där du kapat fästena? Jag har lite samma problem där man varit på och kapat bort grejer, mitt syns visserligen inte för det är under sadeln men man vill ju inte att de ska börja rosta. Har inte som första prio just nu att plocka ner cykeln helt o lacka hela ramen direkt:va, men de går väll kanske lägga en skarv lite snyggt och bara lacka det som behövs.
 
Tack! Jag kommer slipa ner och måla på med samma färg som till fälgarna. Sen, i framtiden ska allt ned i beståndsdelar och blästras och pulverlackas.
 
Det är vacuumfuggar original. Mikuni vm34:or är ett populärt alternativ, liksom dell'orto phf 36:or med acc.pump om man trimmat lite.
Och ja, motorn är underbar om man frågar mig. :-)

Ett brytarlöst system är en populär uppgradering, då är ett pamcosystem ett klockrent val, utvecklat hemma i garaget av en sann xs-entusiast. Humana priser även.
Länk: http://www.yamahaxs650.com/

Laddningen är som nämnt en sorgesaga. Dels själva generatorn som måste ha ett batteri för att fungera då det inte är en permanentmagnet.

Ett välbeprövat sätt är att köpa en modern stator och kombinerad laddregulator/likriktare samt tändplatta och rotor från rd350.

Förbaskat snygg sadel!
/Patrik
 
Tack! Ska skaffa nya alternator brushes - ingen aning vad det heter på svenska :)
Förbättrar oddsen lite när det gäller urladdningen vad jag förstått
 
Får man be om tyckande? Svart eller vit bakskärm?
xs_svartskarm.jpg
xs_vitskarm.jpg
 
Vit!

Sen målar du den lilla "kåpan" på sidan vit med:tummenupp
Skulle kolla på motorkåpornas färg också. Brukar bli snyggt om man bryter av lite med en mörkare nyans. Typ mörkare grått eller liknande. Inte så svårt att lacka heller även om det "kostar" ett oljebyte om man inte är maskeringskung:gnissla
 
Lurar lite på om både fram och bakskärm skall vara svarta annars. Är rädd att det blir lite mycket möbel-feeling på den annars. Plus att en vit skärm liksom bara är vit när den är nytvättad och står still.

xs_svartframobak.jpg
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top