XS400 - Göra nyckellös

På nån hoj hemma sitter ett liknande lock. På den har nån PO (previous owner) fixat så att locket går att öppna med en skruvmejsel. Tyvärr varken tjuv eller låssmed så jag vet inte hur det är gjort.
Det är i princip bara att skruva isär låset och plocka ur alla fjädrar och låskolvar så kan man öppna med vad som helst sedan.

Fick min nya switch idag. Riktig kinaskot med klena ledningar. Kommer inte funka då all el förutom startmotorn går via tändningslåset. Någon som har tIps på en strömbrytare som monteras på styret, tål 15-20a och tål väder?

Fick min nya switch idag. Riktig kinaskot med klena ledningar. Kommer inte funka då all el förutom startmotorn går via tändningslåset. Någon som har tIps på en strömbrytare som monteras på styret, tål 15-20a och tål väder?

Relästyra det hela?

Montera huvudreläet i en sockel typ https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/relasockel-byggbar-2000017799 så kan du enkelt ha med en kabelstump med två flatstift för att koppla förbi relä och brytare om nåt skulle hända. Jag har använt dessa reläsocklar men köpt flatstift för kontaktdon hos electrokit så jag pillar loss orginalstiften och monterar nya direkt på kablarna så slipper jag skarvar och det ser "köpes" ut.

Det går annars att bara behålla aluminiumfästet till styret och bara byta ut själva strömbrytare och kabeln mot nån bättre?

Mina simpla erfarenheter av extra hjälprelän på hojar är att de bör skyddas mot motorns/ramens vibrationer för att slippa konstigheter dvs låt reläet vara gummiupphängt på något sätt.

Vilka fenomen har du fått? Jag har ju haft lite problem med spänningsmatningen med bredbandslambdan på Hondan och den är relästyrd med reläsockeln monterad på innerskärmen. På KLR:en har jag en relästyrd spänningsmatningen som också kan användas till bredbandslambdan ok man vill kolla upp avgasvärdena men på denna har jag också kopplat ett usb-uttag mest gör att det var enkelt. Här har jag inte märkt nåt knas med vare sig lambda det ,illa som den varit monterad eller matningen till GPS:en. På KLR :en sitter reläet i ramen som håller fast expansionskärlet.

Vilka fenomen har du fått?
T.ex. tändingen, en Schnitz Pro Street PS98, kopplad via relä. Bludder. Likaså quickshift, som ibland vägrade växla nedför strippen. Allt fungerade okej när den stod still, men inte när den kördes. Istället för gummiupphängd använde jag zip-ties som upphängning, huvudsaken är att reläna inte ligger dikt mot ramen. Kolla på vilken hoj som helst, alla fabriksmonterade relän sitter monterade med gummidamask.

T.ex. tändingen, en Schnitz Pro Street PS98, kopplad via relä. Bludder. Likaså quickshift, som ibland vägrade växla nedför strippen. Allt fungerade okej när den stod still, men inte när den kördes. Istället för gummiupphängd använde jag zip-ties som upphängning, huvudsaken är att reläna inte ligger dikt mot ramen. Kolla på vilken hoj som helst, alla fabriksmonterade relän sitter monterade med gummidamask.

Då får jag ta och göra gummiupphängningar som vinterprojekt på mina hojar. På GSX:en har jag bara "kastat" in reläet bakom sidokåpan och satt dast det lite hjälpligt med kattstrypare så då får det fortsätta vara så.

Jag var inne på relästyrning ett tag men förkastade idén då det är en potentiell felkälla som jag inte vill ha på en vinterhoj.

Det finns 12v pulsreläer där du styr on/off med en knapptryckning.
De reläerna behöver enbart spänning vid manövrering. Inte hela tiden vilket minskar risken att de skulle bryta upp kretsen under start ögonblicket när startmotorn drar ner spänningen.

Update!

Jag blir fanemej tårögd! Vilket mästerverk!
Var ett helvette att borra ur nyckelhuset men värt det i slutändan.

Bifogat

• 71A9C8A5-E580-49AD-9866-C475C0351CBA.jpeg
    71A9C8A5-E580-49AD-9866-C475C0351CBA.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 10
  • 9714FEE8-D51B-4DE2-8788-95C417B4E880.jpeg
    9714FEE8-D51B-4DE2-8788-95C417B4E880.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 10
Kommer heller aldrig bygga hoj. Metall/alu är djävulens material. Fy fan vad svårjobbat.
Nä, denna hoj ska jag ha resten av livet.

Kommer heller aldrig bygga hoj. Metall/alu är djävulens material. Fy fan vad svårjobbat.
Nä, denna hoj ska jag ha resten av livet.
Har samma problem. Slutade med att jag var lat och satte en knapp på styret. Blev denna: https://adventuremc.se/sv/by-products-varugrupp/12-volt-electric/cockpit-switch-1.html
Tål 10A. Problemet jag har är att all el förutom startmotorn går via switchen. Typ 5-6A i normalfallet men om jag kör blinkers, ljustuta och tuta samtidigt så blir det 15A. Hur mycket tål din switch och hur mycket ström går genom ditt tändningslås?

Sjukt snyggt iaf men jag orkar inte borra. ☺️

Bra fråga, har inte orkat mäta men har samma kabelarea som tidigare låshus och switchen klarar 5Ampere. Jag har Led på alla lysen så även med helyse på och broms etc så blir det svårt att toppa 5ampere.

Antar att du har halogen/ äldre belysning?

Bra fråga, har inte orkat mäta men har samma kabelarea som tidigare låshus och switchen klarar 5Ampere. Jag har Led på alla lysen så även med helyse på och broms etc så blir det svårt att toppa 5ampere.

Antar att du har halogen/ äldre belysning?
Ja kör du led på allt så är det lugnt. Jag kör gamla hederliga lysen på den hojen. Hade det funnits bra utbyteslampor i led så hade jag köpt det. Testat det tidigare men ljubilden blir väldigt snäv.

Jag tycker även gammellampor har ”mysigare” utseende som passar retrohojar mer än led. Men bytte pga att Led drar då jävla lite. Mina blinkers är på 1W, 0,083Ampere. Sjukt att det ens lyser med så lite kräm. :)

Blir fan tårögd i andra ögat!

inborrade indikatorlysen i lampan, kablarna går inuti och de lilla rackarna lyser starkt som fan. Har beställt för neutral och blinkers också. Sen är hojen klar typ!
Funderar på nya handtag och bättre bromssystem från nån sporthoj, men tror inte jag orkar.

heljus lampan sitter dock 1mm för LÅGT!!!! Faaan vad svårt jag kommer att sova inatt pga OCD:n…

Bifogat

• BF1F795B-D77B-4FE5-B090-3118F788B444.jpeg
    BF1F795B-D77B-4FE5-B090-3118F788B444.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 14
Blir fan tårögd i andra ögat!

inborrade indikatorlysen i lampan, kablarna går inuti och de lilla rackarna lyser starkt som fan. Har beställt för neutral och blinkers också. Sen är hojen klar typ!
Funderar på nya handtag och bättre bromssystem från nån sporthoj, men tror inte jag orkar.

heljus lampan sitter dock 1mm för LÅGT!!!! Faaan vad svårt jag kommer att sova inatt pga OCD:n…
Ovalt hål och lite epoxy så flyttar du lätt upp dioden lite.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti