XS400 82 Laddar ej efter omdragning av el.

Brun från regulatorn går till batteriet och kontakten ner i motorn/generatorn nu.

Ingen säkring men sätter dit om det funkar.
 

Bifogat

  • 5012FF61-67F9-40CC-B022-5CC18357577D.jpeg
    5012FF61-67F9-40CC-B022-5CC18357577D.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 12
Jag blir fantamej tårögd! Stort tack för eran hjälp!

Jag fattade inte att generatorn behöver kräm och kunde inte tolka schemat vid fuseboxen!

Stort tack!!!!
 
Jag blir fantamej tårögd! Stort tack för eran hjälp!

Jag fattade inte att generatorn behöver kräm och kunde inte tolka schemat vid fuseboxen!

Stort tack!!!!
Fantastiskt! Satt och kallsvettades några minuter när du skulle prova utan säkring. ? Var inte helt säker själv. brukar finnas typ tusen olika elscheman till gamla hojar och man vet aldrig vilket som är rätt.

Ut och åk nu! ?
 
Fantastiskt! Satt och kallsvettades några minuter när du skulle prova utan säkring. ? Var inte helt säker själv. brukar finnas typ tusen olika elscheman till gamla hojar och man vet aldrig vilket som är rätt.

Ut och åk nu! ?
Haha Jag med!!! Jag stod och tittade på kabeln ifall den skulle börja ryka! Hahah

Nu kan jag snygga till detta och får jag den nya reg/rec så kan jag optimera bort en del och ha både teg och rect i samma.

Man ska alltid misstänka sin egen klåparel före Yamahas mekaniska! Hahah
 
Lite strul igen. Gick in till hojen nyss och batteriet var sopslut. 4.1V. Drar regulatorn och rectifiern nåt när hojen är av? Jag har kopplat in dem direkt på batteriet. Man behöver alltså inte trycka på ON switchen för att den kretsen ska vara på. Har jag tolkat elschemat fel ännu en gång?
 
Jag misstänker att den har konstant ladd till generatorn nu även när hojen är avstängd då?

Ja, så måste det fan va. När man stänger av hojen måste jag stoppa laddning till generatorn ju.
 
Batteriet laddat och generatorn kopplad till ON/OFF switchen.

Har testat med allting i nu, både Reg och Rect och batteriet sniffar upp till 14V vid det enormt häftiga gaspådrag på min brutala 39hk hoj!!!

Detta projekt har varit en succe ända från start, tydliga riktlinjer, bra exekverat och i tid och budget! Hahahahahaha

Idag, provtuuuuur!!!!

@gundj Såg du mitt senaste PM?
 
Ja. Det är magnetiseringslindingen som drar ström. I=U/R. 12 volt / 4 ohm = 3 ampere. Ett 14AH batteri blir sopslut på 4 timmar.
Och här har vi ett exempel på hur teorin stämmer överens med verkligheten. Tack, då vet jag 100% varför det var sopslut i morse.
 
Batteriet laddat och generatorn kopplad till ON/OFF switchen.

Har testat med allting i nu, både Reg och Rect och batteriet sniffar upp till 14V vid det enormt häftiga gaspådrag på min brutala 39hk hoj!!!

Detta projekt har varit en succe ända från start, tydliga riktlinjer, bra exekverat och i tid och budget! Hahahahahaha

Idag, provtuuuuur!!!!

@gundj Såg du mitt senaste PM?
Japp, suttit i möte hela dagen, allt är ok.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top