Xr650r frågor

Jumper

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
I mitt hus
Hoj
XR650r
Efter att ha kört min hoj ngra gånger (ny inköpt) så skulle det ut och åkas i dag :yoparty. Efter att ha fått minnes förlust efter att jag rört choken, visste jag inte vilket håll som var av/på :kocko detta resulterade i att den blev sur och jag blev jääävligt sur! Har läst en del nu om start mm av denna maskin på nätet så jag har fått mig lite tips :banana
Blir såå glad om ngn skulle vilja tala om deras trix för att:
- starta
- Vilket av hållen av choken som är av/på? (framåt/bakåt)
- Vad åker ni på för oktan, 95 eller 98? :va
- Vilka intervaller brukar ni serva på och VAD gör ni, Tänkt mig att byta olja och filter var 10:e timme...

Förövrigt är jag nyyyy :tummenupp och är stolt som en Tupp. *lär mej*
//Jumper
 
Jumper skrev:
Efter att ha kört min hoj ngra gånger (ny inköpt) så skulle det ut och åkas i dag :yoparty. Efter att ha fått minnes förlust efter att jag rört choken, visste jag inte vilket håll som var av/på :kocko detta resulterade i att den blev sur och jag blev jääävligt sur! Har läst en del nu om start mm av denna maskin på nätet så jag har fått mig lite tips :banana
Blir såå glad om ngn skulle vilja tala om deras trix för att:
- starta
- Vilket av hållen av choken som är av/på? (framåt/bakåt)
- Vad åker ni på för oktan, 95 eller 98? :va
- Vilka intervaller brukar ni serva på och VAD gör ni, Tänkt mig att byta olja och filter var 10:e timme...

Förövrigt är jag nyyyy :tummenupp och är stolt som en Tupp. *lär mej*
//Jumper

När jag startar så börjar jag med full choke, (INGEN GAS, RÖR ALDRIG GASEN) sen så letar jag upp kompläget och trampar förbi det en liten bit. Sen gäller det att trampa till rejält och hela vägen på kicken.
Är du osäker på om du flyttar gasen när du kickar så håll högerkardan någon annan stans, kylarvingen eller nåt.


Är den riktigt jävla sur så går det inte att starta den utan att byta till ett nytt stift.

Choken är av rakt ner.

Jag kör på rapsolja och etanol....... nej fan 95 oktan brukar det stå på pumpem! :)

Sen brukar jag serva ungefär var hundrade mil.

Happy hunting.


/Blue
 
Last edited:
Jumper skrev:
... detta resulterade i att den blev sur och jag blev jääävligt sur! ...

Stäng av tändningen, gasa fullt, 'dra runt' motorn med kicken.

*poff* och du kan starta igen.

(fungerade på min TTR i.a.f. :tummenupp )
 
Reglage framåt/uppåt = full choke. Gjorde samma miss i våras när jag hade glömt hur den fungerar :kocko
 
Som blue säger.

Och jag har alltid kört 95 oktan. men det kan varit att jag valde det av ren vana och XR har rätt lågt komp och är inte speciellt högt trimmad så 98 känns inte motiverat.

Är den riktigt sur.
Stäng av soppe-kranen
Tryck in dödar knappen
håll in de-kompen, och ge max gas (öpna alla luftvägar)
Kicka fort och mycket i några minuter så att du iprincip luftar ut cylindern. (att all luft går ur dig också är bara en bieffekt ;) )
Brukar funka, annars, leta upp en fet backe och rulla igång.
Eller leta up en snäll Gixxer 600 och hanka igång -Detta funkar! :tummenupp har testat! :rofl


var 100 mil byter jag olja, filter, fixar luft filter och kollar över hojen rent allmänt.

var 200 mil låter jag Honda gå över den och bla justera ventilerna (brukar behövas då).


OBS OBS OBS OBS!
Om du inte redan gjort det.
Skruva av kicken släng på Loctite och skruva på den igen.
Så slipper de att tappa den som 99% av alla andra som är nya på XR650 gör.. :hihi
Hett tips ;)
 
PutteLiten skrev:
Som blue säger.

OBS OBS OBS!
Om du inte redan gjort det.
Skruva av kicken släng på Loctite och skruva på den igen.
Så slipper de att tappa den som 99% av alla andra som är nya på XR650 gör.. :hihi
Hett tips ;)


Precis som Putteliten säger så är det lätt att tappa kicken, jag tappade min andra :huvet för två veckor sedan.

Numera har jag najat bulten så den förhoppningsvis ska sitta kvar!
 
jag tycker att en sak är så jävla konstig. alla säger att man inte ska gasa något när man ska kicka igång hojar. jag har ägt två 250 crossar och en 500 cross. jag har aldrig lyckats kicka igång dom utan att hålla hyfsat mycket gas. skumt...
 
Jag kör alltid min på 98, vet inte varför, har bara blivit så.

Jag rör aldrig min gas när jag ska starta o får i stort sett alltid igång den på första så kicken. Men de e en träningssak. Hade ett helvete innan jag lärde mig kicka om jag ska va ärlig :huvet
 
Tack ALLA!

Blue skrev:
Precis som Putteliten säger så är det lätt att tappa kicken, jag tappade min andra :huvet för två veckor sedan.

Numera har jag najat bulten så den förhoppningsvis ska sitta kvar!

'Faean va' naaajs' Tack för riktigt bra tips och trix, emottager så klart flera sådana om ni har på lager! Jag har ju åkt 2 takt tidigare - och det är ju INTE samma sak :hihi Så kicken skall sättas fast INNAN jag erfar hur det är och tappa den :lol

Rullade ut den i dag. Väntade med att ta på mig hjälm och skydd OM det skulle gå åt pipan. Sist så ångade det om mej och svetten rann, som vissa av er också erfarit :huvet

Men denna gång så visste jag ju hur choke hantaget skulle stå. Så efter ngra kickar som ni anvisat om så: Wrooom Wroom :yoparty
Skönt hoj väder i dag, känns fint att allt klaffade (självförtroendet på topp) :banana
 
*hmmm*

bmwjohan skrev:
jag tycker att en sak är så jävla konstig. alla säger att man inte ska gasa något när man ska kicka igång hojar. jag har ägt två 250 crossar och en 500 cross. jag har aldrig lyckats kicka igång dom utan att hålla hyfsat mycket gas. skumt...

Min erfarenhet är ju att när man ska starta en 2 taktare så håller man lite gas. Choke ngra kickar och bra snärt i kick benet så knattrar den i gång 'diiiääääckt' :rofl lite annorlunda teknik på fyrtaktare har jag fattat :kocko
 
jahaaa...

yates skrev:
Jag kör alltid min på 98, vet inte varför, har bara blivit så.

Jag rör aldrig min gas när jag ska starta o får i stort sett alltid igång den på första så kicken. Men de e en träningssak. Hade ett helvete innan jag lärde mig kicka om jag ska va ärlig :huvet

Ok, ja jag var lite fundersam. Men det verkar ju fungera vilket som. Men jag som åkt sportbil tidigare tankade alltid 98... Så kanske ska göra det i fortsättningen på hojen också. - Speciellt om det står i instuktionsboken (har beställt) :rofl
 
Jumper skrev:
Min erfarenhet är ju att när man ska starta en 2 taktare så håller man lite gas. Choke ngra kickar och bra snärt i kick benet så knattrar den i gång 'diiiääääckt' :rofl lite annorlunda teknik på fyrtaktare har jag fattat :kocko

ok. ja det kanske är annorlunda när det är fyrtakt. jag har ju en moppe som har fyrtaktsmotor. den har jag aldrig lyckats kicka igång. tur att den har startmotor också
:D
 
Jag har lämnat in min hoj en gång på service hos honda.. sen gjorde jag allt själv. Har man inte tummen mitt i handen så är det otroligt lätt mekad och lätt servad. För mig tar det inte ens en timme att justera ventilerna, inräknat nedmondering av allt och ohopskruvning. :)
 
Tntmackan skrev:
Jag har lämnat in min hoj en gång på service hos honda.. sen gjorde jag allt själv. Har man inte tummen mitt i handen så är det otroligt lätt mekad och lätt servad. För mig tar det inte ens en timme att justera ventilerna, inräknat nedmondering av allt och ohopskruvning. :)

Jahaa... Det låter ju najs. HAr inte hunnit sätta mig in i allt. Letar efter en instruktionsbok och en verkstadshandbok vore ju perfekt. Vet du om det finns tillgängligt ngnstans på nätet? Vad använder du dig av?

- Det börjar bli dags för oljebyte samt ventil justering :yoparty
 
Jumper skrev:
Jahaa... Det låter ju najs. HAr inte hunnit sätta mig in i allt. Letar efter en instruktionsbok och en verkstadshandbok vore ju perfekt. Vet du om det finns tillgängligt ngnstans på nätet? Vad använder du dig av?

- Det börjar bli dags för oljebyte samt ventil justering :yoparty

Du har PeeÄmm!
:tummenupp
 
Jumper skrev:
Jahaa... Det låter ju najs. HAr inte hunnit sätta mig in i allt. Letar efter en instruktionsbok och en verkstadshandbok vore ju perfekt. Vet du om det finns tillgängligt ngnstans på nätet? Vad använder du dig av?

- Det börjar bli dags för oljebyte samt ventil justering :yoparty

Här e en länk som beskriver ventiljusteringen ganska bra.

http://www.off-road.com/dirtbike/tech/XR650ValveAdj/

Kan skicka verkstadshandboken via msn eller icq om du e intresserad!
 
jag vill också ha verkstadshandboken ifall nån har den liggande på datorn eller nåt!
en fråga.. på vänster sida av cylindern finns det ett litet hål, vad är det bra för? rann lite vätska ur det igår när jag var ut och startade, kan det vara nåt till decompen?

vilka munstycken kör ni med? jag vet inte vad som sitter i men tror det är fel lågfarts för om man står på tomgång och ger gas så vill den ganska ofta bara lägga av, rätt störande. Jag har bara öppnad luftburk och raceinsats...

t...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top