XR650 går att springa igång, men ej på elstart

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
En liten uppdatering. Har nu felsökt följande:
Jordpunkter kollade och rengjorda.
Dubbelkollat gnistan och den finns men är hyfsat svag.
Cdi-boxen skall det inte vara eftersom jag får gnista (kass cdi = ingen gnista)
Ventiljustering behövdes inte = Stod som de skulle.
Bränsle får den.
Gnista får den (Fast lite svag som sagt)
3st olika batterier + startkablar.
Nytt stift.
Komptestet visade "endast" 4kg, vilket jag tycker är alldeles för lite...

Kan någon svara på varför i HELVETE den går att springa igång???!?!

Den går fint när den väl är igång också...


Nu börjar jag bli gråhårig och undrar vad i helvete som kan vara fel, slänger skiten snart!

De som säger Honda bara går o går får gärna börja uttala sig lite nu....:7peta
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Håller med dig om att alla jävlar som säger att Honda bara går och går kan knipa igen :) Hade ett mer beskymmersfritt ägande med min tidigare kawa
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Bara det faktum att det går att springa igång en storstånka borde vara ett tecken på att det är något fel på kompet.

Dekomp ,ventiler eller kolvringar skulle jag kolla på.

Sen får du betydligt bättre snurr på den när du springer i gången den,än när du kör på starten det är gissningsvis anledningen till att den startar när du springer.
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Farbrorn: det är ingen lätt uppgift att få snurr på den när ja springer igång den. Det är lätt 2mans jobb, men det -går- att göra det. Dåliga ventiler/ringar borde ju få den o gå dåligt. Men väl startad går den köra typ som vanligt. Jag har ju inte kört särskillt mycket med den heller eftersom den la av redan 3:e dagen jag blev ägare till den.
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Har haft av luftburken från förgasaren så luft får den oxå.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Vad händer när du använder elstarten och gasar lite samtidigt? fungerar choken som den ska? är avgasröret tätt?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Cdi-boxen skall det inte vara eftersom jag får gnista (kass cdi = ingen gnista)
Trasig cdi kan mycket väl resultera med svag gnista. :fakta
Hur mätte du kompet? Sitter väl autodekomp på kammen har jag för mej. Och om det lätt är ett 2mans jobb och det "går" att springa igång den tyder på lite mer än 4.
 
Last edited:

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Komptestet kan vi nog skrota, har läst till mig att dekompen sitter på kammen och är automatisk så ingen wire eller liknande. Det gör att komptestet visar fel automatiskt.

spelar ingen roll hur gasen/choken står - stendött i alla lägen.

Vad gäller CDI:n så va det verkstadsgubbarna på lokala honda center som sa att är den kass = ingen gnista.

Det största frågetecknet i mitt huvud är varför den går springa igång? hade cdin varit kass skulle den va kass även om jag springer igång den. Kompet borde inte heller spela någon roll när jag springer eftersom jag knappast springer igång den snabbare än vad startmotorn gör. Bränsle & luft likaså... eller är jag ute och cyklar nu?

Vad återstår att kolla? Det är liksom: Bränsle - OK, Luft - OK, Gnista - OK, Komp (lågt pga dekomp) men - Ok?

Ingen som vill ha en billig motard? :gnissla
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nja blir väl lite starkare gnista när man springer igång den, (hmm kan ha fel). Tänder den nått på startmotor även om den inte startar? Går den BRA när den är igång?, dvs helt bra med tomgång, hela registret etc. Skrev tidigare att den gick dåligt när den var igång o i senare inlägg bra, därför frågar.
Beror på hur billig:D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Du får mer snurr på den när du springer, du växlar ju upp farten både genom drivpaketet och växellådan ( iofs beroende på vilken växel)
Med startmotorn så växlas ju kraften ner , Liten hjul på startmotorn och stor krans.

Men skit i varför det är så , startar den inte på startmotorn så är det ju något fel.

Vad är det för färg på gnistan ?
Kollat tändhatt/tändkabel ?
Låna en CDI av någon och testa den så får du ju svaret.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Har du kollat hur mycket gnista det blir om du kör på startmotorn (med stift i) men ett annat stift för att kolla gnistan, kanske du har ett spänningsfall någonstans som gör att det inte räcker till gnista när du kör starten. OBS! Jag har läst att du kört med startkablar, så jag menar inte direkta batterikapacitetsproblem.
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Gnistan (blev) starkare och mer "blå" idag efter nya jordpunkter.
Sist jag sprang igång den gick den hyffsat bra faktiskt, höll tomgången, gick o köra och va "stark" i motorn oxå. Körde dock en liten liten runda på max 200m eftersom jag inte ville gå hem med den.
CDI-box blir svårt att låna då jag inte känner någon som har en sån :(
Spänningsfall, kanske! Hur mäter man detta? Amp meter mellan jordkabel på batteri och minuspol på batteri och sedan? Eller annat sätt?

Iaf...
Nu har jag snittat upp kabelhärvan o kollat över o de såg bra ut. Kör med nytt stift igen och fixat nya/rena jordpunkter. Mätt upp tändspole, puls generator, mm och allt ligger inom ramarna enligt manualen. Som bäst idag baktände den några gånger o fräste ur förgasaren några gånger. Vid en väldigt kort stund va den på väg o tända men ångrade sig o sket i de så den är fortfarande stendöd. Börjar undra om kamkjedjan kan ha hoppat en/två kuggar? Någon som VET symptomen på en hoppad kjedja och hur jag enklast kollar detta?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Longshot deluxe... Va sitter de för förgasare på dom där? Min Husa (FCR 41) bråkade me mej å vägrade starta på elstarten, vispade på bra men bara baktände vart 10e varv eller så... Startade alltid på max 2 kick dock... När ja väl tog tag i de visade de sej att justerskruven för lågfartssoppa hade vibrerat in nära botten (kass fjäder f.ö?)... Skruvade ut te 2 varv å voilla, startade på elstarten direkt... Körde en vända, fick knallar vid avslag som ja inte e van vid, hojen va nästan omöjlig å få igång ö.h.t å justerskruven hade vibrerat in i botten... Ytterligare en vända me samma resultat... Eftersom ja ville köra i väntan på prylar så skruvade ja ut skruven, å låste sattyget me smältlim... Kanske borde beställa grejer snart :crash
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Ännu ett longshot...

Jag hade en gammal honda som över en natt blev omöjlig med elstarten... Detta var en 2-taktare så det var inget monster komp men den startade iaf inte på startmotorn, trots att motorn gick runt "som vanligt".

Fick ett tips om att byta kol+lager+packning i startmotorn av en mcmek. Kan nämna att det räckte att kolla på start knappen efter detta för att cykeln skulle hoppa igång :)
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
startmotors drev kanske är kassa låter väl som den kanske går runt fast den inte gör?
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Tror det är en Keihn eller vad de nu heter... Orginal är det nog iaf inte :-/

Startmotorn är det inget fel på, motorn går runt samt att den låter som den alltid gjort. Det där med förgasaren kan kanske ha nåt med att göra men ändå tveksamt eftersom soppan kommer in i cylindern (blött stift). Felet är att det är något som gör att bränslet inte tänder, svag gnista väl inskruvad i toppen, fel tändning, eller något annat som spökar.

Eftersom jag börjar få slut på idéer och tålamod så kommer jag snart lämna in skiten alternativt se hur länge den kan brinna, fall från ett HÖGT stup, dra den efter bilen på motorvägen, köra över den med en padda.... ja ni fattar galoppen....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top