xr600r, 95-98 oktan?

B.S

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Närkeslätten
Hoj
xr
Hej!
Sökte i forumet men det fanns ju så mycket skilda meningar.
Så ni som vet, vad ska jag köra på i min hoj (86:a)???
 
Olika aspekter på oktantal:
1. Smörjning av ventiler och säten. Idag är all soppa blyfri så den aspekten utgår.
2. Knackningsbeständighet. Alla moderna (dvs från sent 70-tal och framåt) japsare ska klara 95 utan att spika. Men min TLR vill spika i vissa fall (precsis vid lågt varvtal och pådrag). Alltså kör jag 98.

Med andra ord testar du ½ tank 95. Spikar den inte så är det ok, spikar den så slår du i 98 fortsättningsvis. Alla puffror med stora cylinderdiametrar har lättare för att spika än 4:orna.

Och avslutningvis ett vanligt missförstånd:
En puffra som _inte_ ställer om tändning baserat på vad knacksensor säger eller ställer om laddtryck ger _inte_ högre effekt på 98. Det är nämligen ungefär samma energiinnehåll. Den kan till och med i vissa fall ge lägre effekt eftersom förbränningshastigheten blir lägre.
Däremot kan 98 i kombination med någon av ovanstående åtgärder ge ibland ge nån extra pålle att leka med.
 
hehe jag har en 86a jag med de går på 95 utan problem, det är ingen extremt vässad rova på något sätt, de var likadana till 95% ändå till modellen slutades tillverkas för några år sen.


Detta gäller en standardhoj utan högkompkolv och liknade.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top