xr600r, 95-98 oktan?

B.S

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Närkeslätten
Hoj
xr
Hej!
Sökte i forumet men det fanns ju så mycket skilda meningar.
Så ni som vet, vad ska jag köra på i min hoj (86:a)???
 
Olika aspekter på oktantal:
1. Smörjning av ventiler och säten. Idag är all soppa blyfri så den aspekten utgår.
2. Knackningsbeständighet. Alla moderna (dvs från sent 70-tal och framåt) japsare ska klara 95 utan att spika. Men min TLR vill spika i vissa fall (precsis vid lågt varvtal och pådrag). Alltså kör jag 98.

Med andra ord testar du ½ tank 95. Spikar den inte så är det ok, spikar den så slår du i 98 fortsättningsvis. Alla puffror med stora cylinderdiametrar har lättare för att spika än 4:orna.

Och avslutningvis ett vanligt missförstånd:
En puffra som _inte_ ställer om tändning baserat på vad knacksensor säger eller ställer om laddtryck ger _inte_ högre effekt på 98. Det är nämligen ungefär samma energiinnehåll. Den kan till och med i vissa fall ge lägre effekt eftersom förbränningshastigheten blir lägre.
Däremot kan 98 i kombination med någon av ovanstående åtgärder ge ibland ge nån extra pålle att leka med.
 
hehe jag har en 86a jag med de går på 95 utan problem, det är ingen extremt vässad rova på något sätt, de var likadana till 95% ändå till modellen slutades tillverkas för några år sen.


Detta gäller en standardhoj utan högkompkolv och liknade.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top