xr600 värmenöp??

paltskallen

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Luleå
Hoj
KTM 400 exc -04
Hej!

Jag har haft isär min xr600 -00 och bytt två växellådsdrev som havererade.
Jag lyckades skada kolven under isärtagningen så jag köpte ny kolv+ringar och lät en firma hona cylindern. Nu skulle jag åka en premiärsväng och testa och körde runt 70 km/h på landsväg, dvs väldigt lätt belastning, och plötsligt stannar den och är låst i motorn.
Jag rullar in till vägkanten, stannar och funderar lite, provar kicka igång den och då startar den igen, för att efter 100 meter stanna på samma sätt igen, det känns som om den värmenyper....

Va fan är det som trilskas??? Det går ju inte att köra mycket försiktigare under inkörningen....????

Någon som har några tips eller ideer???


mvh Fredrik
 
Är det någon speciel växel den fastnar på? borde inte värmenypa lätt 2 gånger i rad, iaf inte på den där tiden, hur lätt går kolven runt om man skruvar ur stiften ?
 
Nu har jag plockat isär den, Kolven har skurit, gått torr verkar det som.
Det var ytterst lite olja i kopplingskåpan också, hur kollar man att oljepumpen blåser runt olja??
 
För det första så kan inte en 4-takts motor vämenypa om allt står rätt till i motorn, för att ev få denna motor att värmenypa måste man köra fast i minst 10-min och tokgasa gärna 40 grader varmt ute,
vanligast när detta händer är att den som monterat kolven inte kollat ringgapet innan montering av kolv, händer allt för offta. Det måste ligga på 025-040!! Annars händer detta:gnissla Eller så har du helt enkelt fått en överdim kolv? kolla beställningsnummret!!
 
ursäkta om jag stör denna tråd men måste få reda på detta så fort som möjligt...
Har äntligen hittat min blivande hoj, är en xr -87 gammal blire pga försäkringen, 1600:- för hel/hel är fan inte dåligt.

frågan är, det finns ingen mätarställning på den, vet alltså inte hur långt den gått. beror detta på att den var ren cross från början, att det alltså inte följer me nå mätare från fabrik på de xr som görs till cross?
den blev lv-reggad först 92.

mvh Madroman
 
ursäkta om jag stör denna tråd men måste få reda på detta så fort som möjligt...
Har äntligen hittat min blivande hoj, är en xr -87 gammal blire pga försäkringen, 1600:- för hel/hel är fan inte dåligt.

frågan är, det finns ingen mätarställning på den, vet alltså inte hur långt den gått. beror detta på att den var ren cross från början, att det alltså inte följer me nå mätare från fabrik på de xr som görs till cross?
den blev lv-reggad först 92.

mvh Madroman

har haft en xr 600 -87 som va landsvägsreggad på den ja hade fanns det bara en trippmätare på som dessutom va grymt enkel att nollställa man drog ut ett vred på hastighestmätaren så kopla man ut den och sen kunde man ställa den som man ville.
men det e en grymt pålitlig hoj körde min i tio år med högkompskolv och portad topp samt vassare förgasare inga strul alls bytte olja en gång om året bara så det e bara att köpa :tummenupp
 
har haft en xr 600 -87 som va landsvägsreggad på den ja hade fanns det bara en trippmätare på som dessutom va grymt enkel att nollställa man drog ut ett vred på hastighestmätaren så kopla man ut den och sen kunde man ställa den som man ville.
men det e en grymt pålitlig hoj körde min i tio år med högkompskolv och portad topp samt vassare förgasare inga strul alls bytte olja en gång om året bara så det e bara att köpa :tummenupp

ok låter bra det :)

har hört mycket bra om xr. att de är riktiga slitvargar, bara köra, köra och köra sen lite olja ibland så :P

vart sålde du din xr?

kan ju vara den jag tänkt köpa?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top