XR600 -90 eller XT 600k -90

Köpa XR600 -90 eller XT600k -90

• Antal röstningar
    0

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har lite krångel med min beslutsförmåga. Har hittat en Xr -90 halvtaskigt skick 2600 mil för 19 000kr. Och en XT -90 fint skick 3000 mil för 16 000 kr. Har varken pengar till någon. Så priset är kanske inte det vikigaste. Tanken är att stånkan ska avlast R6:an från vardagslit och allmänt åka. Visst skulle det vara kul med grus åka men det blir inte det primära. Den går alltså mest i stan. Men den ska vara kul att åka med. XR:en ska ju vara råare och ballare men går den över huvudtaget att bränna stad med? XT:en har ju fördelen att det är stummare fjädring och billigare. Sen blir det ju operation banta och dreva den. Kanske likvärdig då eller?

Ja har helt enkelt jävligt svårt att bestämma mig. Fast det lutar åt XR:en.
Vad Göra? Överös mig med råd.

Om nån har lust att sponsra köpet genom att köpa min BMW 320 Touring -89 med trimkam o.s.v så PM:a.

Om språket är konstigt är det för att pokerkvällen (jo jag gick plus) slutade med en hel del öl.

Jonte VSB R-T skrev:
Har lite krångel med min beslutsförmåga. Har hittat en Xr -90 halvtaskigt skick 2600 mil för 19 000kr. Och en XT -90 fint skick 3000 mil för 16 000 kr. Har varken pengar till någon. Så priset är kanske inte det vikigaste. Tanken är att stånkan ska avlast R6:an från vardagslit och allmänt åka. Visst skulle det vara kul med grus åka men det blir inte det primära. Den går alltså mest i stan. Men den ska vara kul att åka med. XR:en ska ju vara råare och ballare men går den över huvudtaget att bränna stad med? XT:en har ju fördelen att det är stummare fjädring och billigare. Sen blir det ju operation banta och dreva den. Kanske likvärdig då eller?

Ja har helt enkelt jävligt svårt att bestämma mig. Fast det lutar åt XR:en.
Vad Göra? Överös mig med råd.

Om nån har lust att sponsra köpet genom att köpa min BMW 320 Touring -89 med trimkam o.s.v så PM:a.

Om språket är konstigt är det för att pokerkvällen (jo jag gick plus) slutade med en hel del öl.
Om valet skulle ha varit mellan tt600/xr600 hade jag inte lagt mig i. Men har kört xr600 i 5år och flera kompisare har haft xt600,. Så det har blivit en del tester!! Effekt likvärdig men fördel xt = vridet på lågvarv . Grusväg = xt rent lifsfarlig även för ett proffs, tok-kastig = svår att ha fina lungna uppställ!, (gäller inte tt) Xren är utnämd till bästa ram/viktfördelning/körbarhet till förhållande vikt!!! :tummenupp Man åker lika bra på en äxär de enda skillnaden är att det är ryckutgämmnare på xt. Go xr :tummenupp

var i samma sits som du..prova en xt600 89 ha jag för mig.
tänkte nja(kört ktm 640 innan)..slängde iväg nå skambud på några xr...fick tibaks ett svar, åkte dit prova den 300 meter vände o sa...den tar jag :D
kändes ljusår skönare än xt...
nu vet jag inte om xt 89 o 90 e samma chassi elle om de va då de vart nytt..

har inte ångrat mig en sekund.

Välja XR trots att det nästan bara blir åka i stan?

Skall du ha kul på hojen och nöjjesköra = XR:n, men lite trim riktigt busig.
Skall du ha en vardagshoj till stan är det klockrent XT:n du skall ha, det finns en anledning till att MC-buden kör dessa hojar. Längre serviceintervall, ryckutjämnare etc. Hade elstart kommit då? Det finns en K-variant som är mer offroadig med tror jag -köp en med elstart om du hittar en.
Xr:n är roligare och XT:n bättre till vardags (men ändock ganska kul). XR:n är har fjädring för offroafbruk, XT:n för väg -vad skall du köra...
XT:n är det klockrena valet i mina ögon som kört de båda (även om jag inte gillar Yamahas stånkor rent mekmässigt).
Har kört Xr:n i stan dagligen (i jobbet, dvs mer än till och från arbetsplatsen) och kan sägat att det är ingen hitt inne i stan med en storstånka utan ryckutjämnare.

Last edited:
enda gången jag känner av ryckutjämnaren är när jag växlar ner...kan bli en liten mini nit med bakhjule..
men de e ju bara bra i kurvorna :D

fast de sliter väl lite mer på grejerna.

Det sliter mycket mer på grejjerna om man kör i stan på asfalt, allt från kolvbult till bakdäck slit mycket mer. Sedan är det ju en bekvänlighetsfråga, i lägre hastigheter lämnar man svarta spår i backen med nya däck utan ryckutjämnaren -det tyder på något. Kolvslagen går rakt ner i backen = det blir en ganska skakig färd.
Missuppfatta mig inte, XR:n är en skitbra hoj -den troligen bästa/roligaste iaf jag ägt, men för vardagsasfaltkörning i stan är Xt:n bättre. Detta helt enkelt för att den byggd just för detta endamål.
Tyvärr lär det vara rätt svårt att få på en ryckutjämnare på XR:n, annars hade det klart varit intressant för detta endåmål med :tummenupp
Som sagt, varför kör mc-buden XT istället för XR... Sett en TTR ett kort tag, men annars är det bara hojar med ryckutjämnare som går hos dem.
Som vanligt gäller det att provköra, för att skaffa sig sin egen uppfattning.

Last edited:
Vad exakt är en ryckutjämnare? Hur jobbigt blir mitt liv utan? Man vill ja vara ball och då funkar det ju inte att åka den töntiga hojen.

Problemet med provköring är ju att det är jävligt långt. Tror jag bryr med mindre om komforten och mer om buset så den dyra XR:en leder

Tack för alla svar.

Jonte VSB R-T skrev:
Vad exakt är en ryckutjämnare? Hur jobbigt blir mitt liv utan? Man vill ja vara ball och då funkar det ju inte att åka den töntiga hojen.

Problemet med provköring är ju att det är jävligt långt. Tror jag bryr med mindre om komforten och mer om buset så den dyra XR:en leder

Tack för alla svar.

Ryckutjämnare sitter i baknavet,gummitårtbitar som ligger i navet.

Dvs yttersta delen där drevet sitter är "lös" mellan denna del och navet sitter dessa tårtbitar.

Ehhh förstår man vad jag menar ?

Jag tror jag vet vad du menar men inte var det gör. Nått för bekvämligheten men... Kolvslagen ända ner i backen?

Konstigt att det är så många som menar att jag inte ska köpa någon alls...

Ja kolvslagen går mekanisk rakt ner i backen, det enda som som fungerar som utjämnade är däcket -resten är ju mekaniskt och stumt. Eventullet med slak/dålig kedja eller drev blir det ju en liten fördröjning.
Det brukar normalt finnas två typer av ryckujämnare, en variant med gummikuddar i kopplingen och en med gummikuddar i baknavet -i princip alla landsvägsmotorcyklar har detta. Kolvslagen går rakt ner till bakdrevet (på den senare varianten), utan gummikuddar som tar upp "stöten" resulterar kolvslaget i att bakhjulet rycker till. Med gummikuddar i mellan drevet och hjulet, tas denna stöt upp och resulterar i en lite mindre stöt = rycket utjämnat ;-) Anledningen till att man inte har det på alla hojar är att man tappar lite hk och kvikhet på det + att man lättare får släpp utan = kul :D
XR:n är den roligare av de två, serviceintervall på ca 150 mil mot XT:ns 600:a (om det är samma som de senaste åren)

PS
I farter över typ 50 och med vettigt varvtal märks det mindre att man inte har ryckutjämnare tycker jag
DS

Vad är det som ska bytas varje 150 mil? Olja, stift ....

XR:en låter ju helt klart mest macho. Frågan är om man orkar med alla problem. Men samtidigt sägs det att den är en slitvarg. Hörde att man kan dominator bakhjulet och sätta ditt så man får ryckutjämnare.

Det som enligt boken skall bytas är olja + oljefilter och kontroll/ställa ventiler + en del annat.
I praktiken byter man olja, filter varannan gång -eller så, kollar ventiler när det klapparat eller är svårtatad (jag brukade göra det varannan service, sällan någon förändring + att det är enkelt att göra det).
Ja det är en slitvarg precis som XT:n, bara går och går normalt sett. Räkna med att bakdäckens livslängd bli kortare på XR:n... (grusdäcken mt21 räckte inte alls lång tid kan jag säga, typ 100mil vid aktiv stadskörning)
Bry dig inte om miltalet, bry dig om skicken. Går du upp 5-6000:- utökas utbudet av hojar.

Jonte VSB R-T skrev:
Vad är det som ska bytas varje 150 mil? Olja, stift ....

XR:en låter ju helt klart mest macho. Frågan är om man orkar med alla problem. Men samtidigt sägs det att den är en slitvarg. Hörde att man kan dominator bakhjulet och sätta ditt så man får ryckutjämnare.

har oså hört om dominatorhjulet..
även framhjul får lite större bromsskiva.

ozeo skrev:
har oså hört om dominatorhjulet..
även framhjul får lite större bromsskiva.

Enligt mekfolk som testar går detta inte alls med bakhjulet, svinger är för smal.
Tidningen Bike skriver att det går "med lite god vilja", men de som verkligen testat säger det motsatta. Varken första eller sista gången Bike har faktafel.
Kan fråga en kompis som har ett ihopbygge av de båda -om så önskas.

Last edited:
Inga fler tips, idéer eller tankar? Hämta XR i tyskland? Svårt att regga? En del av den verkar reggade med 24KW. Stämmer det och vad gör man för att hitta alla 43hk?

Hoke skrev:
Skall du ha kul på hojen och nöjjesköra = XR:n, men lite trim riktigt busig.
Skall du ha en vardagshoj till stan är det klockrent XT:n du skall ha, det finns en anledning till att MC-buden kör dessa hojar. Längre serviceintervall, ryckutjämnare etc. Hade elstart kommit då? Det finns en K-variant som är mer offroadig med tror jag -köp en med elstart om du hittar en.

Jag har elstart och kick på min 90a.. tror det kom då.. men någon K variant känner jag inte till, tror du syftar på xt 600E <- .. det som många tolka till Enduro, men den är absolut inte o rekommendera i enduro spåren men det kan stämma att den är mer grusvänlig.. Jag har aldrig själv provat en XR, men jag blev glad när du sa att xtn hade bättre vrid än xr, för en av polarna har en brossa som är honda xr kåt och har alltid kört den hojjen för den är bäst på allt jämnfört med xt enligt honom. Största skillnaderna jag ser är att xr är lättare och byggd för att gå i skogen. Men vill du ha kul i stan och busa samt kunna skjussa bruden eller polaren..så är jag helnöjd med min xt600e, även som nybörjare i grusen och på åkrarna har jag hur skojj som helst.. När jag valde mellan xr och xt tog jag xt just pga den hade fler fördelar på asfalt där jag skulle tillbringa mest tid av milen, och det går att skjussa på den, går ej på xr.. Hoppas du blir nöjd med vad du väljer :)

Det finns en mer "offroadig" XTvariant med plasttankt och enbart kick, provkörde en sådan en gång, vet ej vad den kallas. Den var lättare än den vanliga med. Det var en Tysklandsimport och var en 92:a har jag för mig.
Tidigare var det många grusbusare som körde XT:n, helt ok på det med så länge det inte är för guppigt underlag och fjädringvägen tar slut, i skogen är den inte lika bra dock. Den kan behöva hårdare fjädring för tuffare körning offroad (den är ju som sagt byggd för gatan).

Edit: Det finns en K-variant precis som står i rubriken, så enkelt är det. Man kan ju gissa att det står för Kickstarted eller nått ;-) Den verkar vara den mer offroadiga varianten och har funnits in på 90-talet iaf.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back