xr 650 el husaberg motard, ktm?

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös =(
Har nyss hel klotat R1;an pga av vilt på vägen o min klantighet. o kommer nu toligtvis välja ett billigare fordon och är intresserad av en supermotard. Undrar vad man ska välja. Kommer givetvis kolla på olika men vill ha nåra synpunkter. Är nog mest intresserad av en effektstark hoj storlek 650... :)

vilken hoj e sjysstast? husa, XR, ktm ? Är det lika små intervaller mellan oljebyten på samtliga hojjar från olika märken? Service kostnader?

/MvH Garpen
 
Det är längst serviceintervall på xr (om man nu går efter boken = 600mil).

Men jag byter olja efter ca 200-250mil.
 
Husa = Tävlingsmaskin myyyycket service.
KTM = Lagom service
Honda = Ungefär som KTM
 
Hur mycket går varje service på med en husa 650 motard? Antar att det är olja o filter var 3-5 timme eller?
 
Garpe skrev:
Hur mycket går varje service på med en husa 650 motard? Antar att det är olja o filter var 3-5 timme eller?

Går på ? Pratar vi å lämna in den på service eller ?

Annars ser det nog "basic service"ut någe sånt här ...
Oljebyte var 7-8 timmar - tar ca 10 minuter
Filter varannan gång (14-16 timmar) - tar ca 5-10 minuter
Ventilspel 20-25 timmar - ca 45-60 minuter
Byta O-ringar till filter å packningar till ventilkåporna emellanåt

Sen vanligt underhåll som tvätt, sköta kedja, luft, kylvätska, bromsar, kolla att skruvar e åtdragna, lufta gaffeln etc. inge speciellt för Husa jämfört med andra stånkor ...

ca. priser
oljefilter 40-50:-
olja 1liter varje gång 120-150:- (beror på märke å dealar etc.)
O-ringar/packningar 10-20 :- st, ca 50 :- varannat oljebyte eller så ...

Plast å de flesta delar e klart billigt jämfört med plastraketer

Ska du tävla/köra mycke bana bör du köra med lite tajtare intervaller ...
 
Last edited:
På Husan ska vipparmsrullagren bytas åxå, på -02:an var 25:e timme och på -03:an var 50:e timme.
 
Du Monobike,i vilken bok hittade du 600 mila intervaller :confused:

I min står det 100 mila intervaller vid tävlings-
bruk och eftersom man är motardpilot är väl
all körning tävlingsbruk :D


(200 mila intervaller är nog rätt lagom :tummenupp )
 
Hansson skrev:
På Husan ska vipparmsrullagren bytas åxå, på -02:an var 25:e timme och på -03:an var 50:e timme.

Det gäller cross å FSc modellerna.
För enduro å FSe modellen e det 50 för 02:an å 100 för 03:an.
 
Husqvarna SMR: byta olja , tanka o köra.

Justera ventiler när dom börjar ticka , kolvringsbyte 250 timmar.
Klar för bana, allt sitter på från början.
Billigare än KTM/Hynda(i)
 
Tja!

en liten fråga vad skall du ha hojen till??? några långturer eller nått sånt eller bara bana??

Garpe skrev:
Har nyss hel klotat R1;an pga av vilt på vägen o min klantighet. o kommer nu toligtvis välja ett billigare fordon och är intresserad av en supermotard. Undrar vad man ska välja. Kommer givetvis kolla på olika men vill ha nåra synpunkter. Är nog mest intresserad av en effektstark hoj storlek 650... :)

vilken hoj e sjysstast? husa, XR, ktm ? Är det lika små intervaller mellan oljebyten på samtliga hojjar från olika märken? Service kostnader?

/MvH Garpen
 
Re: Re: xr 650 el husaberg motard, ktm?

Mcbudet skrev:
Tja!

en liten fråga vad skall du ha hojen till??? några långturer eller nått sånt eller bara bana??


jadu.,.. inte blira nåra riktiga långtturer.. har väl mest tänkt att nöta på bakhjulet mest o trixa lite stunts... sen hur det går är ju en annan sak.. :)
Bana kan det väl säkert bli om ja skulle få nå bra stället, för vad jag vet finns det väl inga bra ställen omkring eskilstuna?


Tackar för alla svar, precis saker ja vill höra!


En lite bild på krachetttan: :mad: :gråta
 

Bifogat

  • före-efter.jpg
    före-efter.jpg
    119.8 KB · Visningar: 948
men jag sa ju att R1 inte var ihopfällbar? :D

me -> :D :whip

huvudsaken att du klarade dig. :tummenupp
 
Perfekt att ta med på semestern. Nu får du in den under sofflocket i husvagnen.
 
xrperra skrev:
Du Monobike,i vilken bok hittade du 600 mila intervaller :confused:

I min står det 100 mila intervaller vid tävlings-
bruk och eftersom man är motardpilot är väl
all körning tävlingsbruk :D


(200 mila intervaller är nog rätt lagom :tummenupp )

Hmm, kollade igenom boken.. fel av mig. Det var åf service var 600mil.
 
kiko skrev:
Går på ? Pratar vi å lämna in den på service eller ?

Annars ser det nog "basic service"ut någe sånt här ...
Oljebyte var 7-8 timmar - tar ca 10 minuter
Filter varannan gång (14-16 timmar) - tar ca 5-10 minuter
Ventilspel 20-25 timmar - ca 45-60 minuter
Byta O-ringar till filter å packningar till ventilkåporna emellanåt

Sen vanligt underhåll som tvätt, sköta kedja, luft, kylvätska, bromsar, kolla att skruvar e åtdragna, lufta gaffeln etc. inge speciellt för Husa jämfört med andra stånkor ...

ca. priser
oljefilter 40-50:-
olja 1liter varje gång 120-150:- (beror på märke å dealar etc.)
O-ringar/packningar 10-20 :- st, ca 50 :- varannat oljebyte eller så ...

Plast å de flesta delar e klart billigt jämfört med plastraketer

Ska du tävla/köra mycke bana bör du köra med lite tajtare intervaller ...
Tycker såklart Husan är rätt (men det tycker jag mest hela tiden å andra sidan :crash ). Speciellt med tanke på hur beskrev att du skulle använda den.

Lite kommentarer på ovanstående bara (alltså hur JAG gör).
Oljebyte var 10e h eller när det känns bra (typ efter bandag). Blir nog oftast som Kiko skrev.
Filter varje gång även om boken säger annorlunda.
Ventiler ungefär samma, mest när det känns rätt.
Priserna stämmer rätt bra förutom oljan som går att handla mkt billigare. Jag kör på Shell advance som kostar mig typ 50:- litern. Detta ger en servicekostnad på ungefär 100:- för ungefär 100mils körning (för MIG). Inte så farligt...
Snacket om att Husan behöver servas så jävla mycket är så otroligt överdrivet. Nu skrev ju dessutom nån att XRn oxå hade 100mils oljebyte (om 10h = 100mil, vilket det ju i princip är).
 
Hur mycket olja får det plats i knarren igentligen? Som ja fattar nu 1 liter?? Låter otroligt lite...
 
köp husa

Garpe skrev:
Hur mycket olja får det plats i knarren igentligen? Som ja fattar nu 1 liter?? Låter otroligt lite...

jepp! en liter. då förstår du nog varför det är relativt täta intervaller, oljan slits hårt i den högtrimmade stånkan
//m
 
Supermoto:
Japp, visst går det å hitta billigare olja än i mitt exempel ;)
Mitt pris var bara ett exempel på vad Motorex kostar litern om du handlar den litervis å inte har kännigar hos handlare osv.
Kör med Shell Advance just nu oxå för övrigt även om jag fick ge mer för den än 50:-/litern :tummenupp

Garpe:
Japp, de går i 1 liter olja i motorn så det blir inga större pengar å byta olja ;-) Jag räknar med ungefär samma pengar i olja för Husan som för Duccen. Fast då byter jag oftare på Duccen än vad boken säger.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top