XR 650 170hk turbo?

Jag la till lite mer text och en bild i mitt inlägg ovan. Hoppas det vart lite klarare.

lycka till!

/J
Spåret eller smörjfickorna är tänkta att funka som reservoarer. De ger ett jämnt flöde till lagret om tillflödet inte skulle vara tillräckligt stort i ngt driftsfall, eller felplacerat. Nackdelen med smörjfickor är att de rövar lageryta.

Tack för bra info----
Ångmaskiner:D Det låter bra!! Ja men det låter som det skulle passa min kontruktion,, för det är ju risk för för litet flöde ibland! Ska höra vad farbror Stig säger och kan åstakomma. Ibland glömms bra gammal teknik bort.

Kompförhållet på min maskin kommer sänkas med spacer på 2mm.. Förra turboconfig klarade 1,1+bar med sugrörskrökar och 98okt utan ic! Otroligt bra

Dildon 450 behöver ej lika mycket kompsänk för den klarar mer innan spik. Den kommer få 2-2,5-spacer (måste räkna,, Den har endera 10,8 org ellr 11,5-1?) Vi har lite problem att hitta pålitlig info på komp-f där.
Men den kommer fegladdas för det mesta, typ 70-80 hk för då håller vevstakslagret hyffsat. (gammal farbror)

På min maskin ska jag även byta kam kom jag på...Hotcams steg 1a är jäkligt bra i botten o mellanreg och går minst lika bra som standardkammen i topp.
fördelen är ju att jag får upp laddtrycket tidigare med den + att övergången mellan oladd till ladd blir smoode. Jag har visserligen runt 15 kusar mer med tornadon vid samma ladd ex 0,8bar men den kommer 1000-2000v senare och går föör lätt in i varvstoppet med eldflames som följd...
 
Om man tittar på en gammal volvo b20 så har den sådana spår i staken! Det måste väl ha att göra med att få ut oljan snabbare och mer fördelad över lagerbanan? Hur vanligt förekommande är spår i vevstakar i dag på mc / bil?

Såvitt jag vet så är B18 (Senare B20) dimentionerad för att bli en Dieselmotor, från början. Man kan tydligen se var pumpen ska sitta till och med.
Den är med andra ord inte gjord för att varva 10'000rpm.
Istället blev det en överdimentionerad bensinmotor som i flera fall har gått över 100'000 mil.

Mitt tips är att kolla in någon modernare motor och kolla in hur lagren är gjorda. Jag vet ingen nyare motor som har spår i vevlagren, men däremot i ramlagren.
Precis som du säger så är flöde och bra kylning av lagret ett måste. Det är inte oljetrycket i pumpen som är det viktigaste utan att oljan verkligen tar sig fram till vevlagret trots centrifugal-krafter.
Ibland räcker 4 bar och i bland måste det vara 8 bar för att oljan ska ha tryck fram till lagret. Beroende på oljekanlens uteende i vevaxeln.
Många vevstakar går av pga skuren vevtapp.

Mats
 
Ren galenskap, såklart man gillar det!:D
Kan inte vara vidare långa serviceintervall på monstret om du lyckas knåpa ihop något som håller... en husa skulle man ju kunna köra evigheter med innan service i jämförelse!:tungan

Faktum är att jag körde flera hundra mil Typ 400 expriment mil med första tubobygget med hemska spikningar!! Men vanlig falconstake och tapp/lager (rullager) och låt oss säga bara 80-90 bhp så lovar jag att åka fler mil än en husa,, Gissar att den faktist skulle gå en bra bit över 1500mil utan byte av något ev mer?? Kommer aldrig prova så fessigt urtag:D Därimot blir det intresant att följa hållbarheten på dildon 450ien den ska därimot köras på säkerhetsmarinal:rolleyes:

[Mitt tips är att kolla in någon modernare motor och kolla in hur lagren är gjorda. Jag vet ingen nyare motor som har spår i vevlagren, men däremot i ramlagren.
Precis som du säger så är flöde och bra kylning av lagret ett måste. Det är inte oljetrycket i pumpen som är det viktigaste utan att oljan verkligen tar sig fram till vevlagret trots centrifugal-krafter.
Ibland räcker 4 bar och i bland måste det vara 8 bar för att oljan ska ha tryck fram till lagret. Beroende på oljekanlens uteende i vevaxeln.
Många vevstakar går av pga skuren vevtapp.

Mats[/QUOTE]

Disel & ångmaskiner he he det blir bara bättre o bättre kan bli perfekt för mig.

Jag tror att jag ska mäta trycket på kompisarns xr och därifrån bestämma sig om detta. Uppnår den runt 2-3bar på tomgång och över 4 på högre varv så behövs ej spår i vevst ,,,Tillförselhålen genom veven är i närheten av lika stora som bmw 650 motorn som stake/bult kommer ifrån....
 
Last edited:
Ang ev smörjspårs placering så tycker jag att det bästa även där är att först studera lagerskålarna på andra glidlagrade motorers med ung samma storlek och varvtal.

/J

Disel & ångmaskiner he he det blir bara bättre o bättre kan bli perfekt för mig.

Jag tror att jag ska mäta trycket på kompisarns xr och därifrån bestämma sig om detta. Uppnår den runt 2-3bar på tomgång och över 4 på högre varv så behövs ej spår i vevst ,,,Tillförselhålen genom veven är i närheten av lika stora som bmw 650 motorn som stake/bult kommer ifrån....
 
Har otroligt nog startat bygga kite nu Har limmat ihop ett plenium av markissoleringsskivor:D Fördelen med det är ju att man kan följa varenda linje på hojen och utnyttja varenda skrymmsle. När man slipat till friggoklumpen så att man är nöjd så penslar man på polerutan lim ,, sådan lim som tokskummar när det ar fuktigt!! Så man får passa så man inte har fukt på isson!! Bästa märket är terma 130kr 1L räcker till 5 Plenium.. När detta har härdat är det bara att vräka på vax av något slag ,,jag har faktist gnuggat in med vanligt stearinljus släpper bra!! Det blir något lager vanlig båtplast/väv men slutligen ett kolfiberlager för ögats skull. När skiten härdat klyver man hela pleniumet på mitten och kraffsar ur isson ,Man monterar även småpslangsanslutningar som man då har satt fast i en aluplåt ,,den bultas fast genom plasten med plåt på bägge sidor och tätlimmas . Då kan man plasta ihop den igen och klar den är komplett med utstickande rör för slangar och skit Dom stora tryckslangarnas rörstumpar plastas fast vid första plastningen..Har fel på windows just nu så jag kan inte lägga in bilder än...kommer... ska montera turbon nu här näst.....

Har ett litet bekymmer Vill ha en liten strömmsnål soppapump Facet Fp612 vill jag ha, den drar bara 2,5-3amp och ger 2,5bar Finns i sverige för 1350kr men är ju snål så vill ha tag i den eller liknade i us finns även en Sytec som bara drar max 3amp.. Borde finnas fler märken med så lite strömåtgång? vart i us ska man köpa soppapumpar och dyrligt?
 
Kan du få en kvalitetspump med rätt spec för 1300 spänn är det väll inget att fundera på.

Förstått innan att du är duktig och lite tokig, men det här tar fan priset. Underbart!!

Tack den hjälp jag fått innan av dig.

Lycka till med allt!!

//Magnus
 
Kan du få en kvalitetspump med rätt spec för 1300 spänn är det väll inget att fundera på.

Ja visst1300 är inte farkigt.. Men800kr hemma på bron känns bättre .. hittar dom i england men kostar nästan lika mycket där borde finnar fler andra likvärdiga i us.

Jag körde ju vanlig bilpump som drar typ 10-15amp förut och visst funkar det men den följer motorvarvet så mycket tack vare att jag inte har batteri Är nästan som att ha kortslutning i elsytemet:D . Jag fick även montera värstgunnarstator på 200w. org löjliga max 100w.
 
Tecknisk fråga. Jo förut så lät jag returoljan rinna ner genom vevhusventen som sticker upp rakt ur lådan. Funkade ju bra faktist ,,Jag fick flytta venten till toppen/ventilkåpa men det fungerade bara sådär,,,ville gärna svimpa upp en del så jag fick göra en komplicerad oljefälla.. Då undrar jag...kan jag nu leda oljan till oljepluggen i botten?

Den sitter på vänster sidan blocket rakt utåt gäms med botten Det är ju torrsum......Oljepump på höger sida. Turbon sitter 7 mil upp i lufften i höjd med cyllen faktist:tummenupp
 
Kan du inte sätta ett t-kors till original ventilationsanslutning , så att du får både ventilation och oljans transportväg ner.

Sätt ett litet filter för ventilationen bara.
 
Tecknisk fråga. Jo förut så lät jag returoljan rinna ner genom vevhusventen som sticker upp rakt ur lådan. Funkade ju bra faktist ,,Jag fick flytta venten till toppen/ventilkåpa men det fungerade bara sådär,,,ville gärna svimpa upp en del så jag fick göra en komplicerad oljefälla.. Då undrar jag...kan jag nu leda oljan till oljepluggen i botten?

Den sitter på vänster sidan blocket rakt utåt gäms med botten Det är ju torrsum......Oljepump på höger sida. Turbon sitter 7 mil upp i lufften i höjd med cyllen faktist:tummenupp

Du har väl torrsump med olja i främre ramröret. gänga i en anslutning där så får den varma oljan från tubon en chans att kyla sig innan passage genom motorn.
 
Bra tänkt båda alt!! Och ja det var en ombyggd nappflaska,,,Det minns du,He he den måste vju dit nu också bara för syns skull. Hummm t-kors var jag nära att göra sist också men fegade ur när turbon var så långt bak ville inte ha några störande andningspullser då...Men nu är det en annan 5a,,,Ramröret låter ju bra också ska kika på det!! Enda fördel med retur i lådan är ju att lådan får extra rengnsmörjning He he..tanken har faktist slagit mig att borra ett ellr rakt 2 st hål på strategist bra ställe rakt ovanför växeldreven så det rengnar spoton på dreven gärna 2st hål med mellanrum och y förgrening direkt ihop och grövre ledning till turbo då.
 
Ummm, är det inte rätt hög nivå i ramröret? (är väl fortfarande tillika oljetank?)
Vore väl rätt "dumt" om nu inte turbons lagerhus hamnar ovanför denna? Än värre när framhjulet pekar uppåt...

Hamnar de i tråget går det väl därifrån till ejektorpump som sen matar till tank. Sen från tank till tryckpump, borde väl kylas hyggligt den "rundsvängen". Eller har de byggt nån hittepåtorrsump nuförtiden?
 
Ummm, är det inte rätt hög nivå i ramröret? (är väl fortfarande tillika oljetank?)
Vore väl rätt "dumt" om nu inte turbons lagerhus hamnar ovanför denna? Än värre när framhjulet pekar uppåt...

Hamnar de i tråget går det väl därifrån till ejektorpump som sen matar till tank. Sen från tank till tryckpump, borde väl kylas hyggligt den "rundsvängen". Eller har de byggt nån hittepåtorrsump nuförtiden?

Jag har inte kollat än vilken höjd ramröret sitter på i F till turbo? Jag har inte hafft några bekymmer förut med värme underligt nog?? Höjde endast 10grader på oljan mot vanligt trimmat och tokkörning grusvägar typ från 90-100 vid hällsovåpdlig fart. Vid enduroliknande körning fungerar turbon snarae som oljekylare:D Kunde möksa på hur länge som hellst i skogen,,låter mystist men är lågist....Lägre komp-F och turbon snurrade knappt i skogen. Alla enduroåkare borde skaffa turbo:yoparty
 
Kollade in summit men fick inte fram amp och trycket på den ,,förmodligen för stark.

Men på ebay så lyckdes jag hitta en som gav 2,5-3bar för 80 doll enda krux var att man inte såg förbrukningen:gnissla

En stator från Highland? 300w :tummenupp

Det är ju inte bara trycket den ska palla med, måste ju flöda en bit också för 170påsar. Hur vore en vanlig "in tank" pump från valfri pissig radfyra? Typ R1 eller liknande? De ligger mig veterligen också på 3bars arbetstryck men drar inte så fasligt med ström som en stor bil-pump.

Kör för övrigt en gammal bosch 040 pump på Highlanden, den räcker :D
 
Last edited:
En stator från Highland? 300w :tummenupp

Det är ju inte bara trycket den ska palla med, måste ju flöda en bit också för 170påsar. Hur vore en vanlig "in tank" pump från valfri pissig radfyra? Typ R1 eller liknande? De ligger mig veterligen också på 3bars arbetstryck men drar inte så fasligt med ström som en stor bil-pump.

Kör för övrigt en gammal bosch 040 pump på Highlanden, den räcker :D

Ja visst den "itanken" slog mig ju förut,,har för mig att du hadde någon pump till övers?
Skulle jag tordas pilla i en dränkpump i tanken? Är det några säkerheter man behöver tänka på,,typ jorda på något extra vis? Det vore ju stenbra att få ner skiten i tanken ,,finns ju hålsågar:D Pissig radfyra ,,,, 3 bar lät ju fantastist bra gäller det dom flesta fuggehojar med pump?

OT (fettsnok) Fick ett grönt kuvär i dag. Fan va bra att Highlander tillverkar portningsmallar!! Undra om dom vet om det? Då är det bara att traska tillbaka grottorna då:D
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top