XR 650 170hk turbo?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja nu har jag och gammelxrturbon vilat färdigt.

Nu ska här turbomatas riktigt ordenligt igen med nyare config av turbuppsätt.

Datan på motorn blir den samma nästan" i grunden

Den lämnade nu innan vevstaken small av ca 75-82hk (utan turbo) och minst 75-80 nm
Han tyvär inte bänka men jag är 100% säker på siffrorna!!
Det ska innebära att vid perfekt turboanläggning så ska den lungt prestera 130-145hk på hjulet vid 1 bar.. Har den varit flercyllad typ radfyra har det säker varit närmare 160hk.
Skilnaden mot förra turboanl.. Blir carrillo stake med glidlagring,, kommer från bmw 650 typ funduro,, us snubbe kör turbo på den motorn i us med bra håll på staken och lager och runt 120-135hk.

Samma turbo som innan mithub 12t,v40t ,bara det att den kommer placeras så långt fram det går och grövre krökar in än tidigare (org honda:gnissla )

Jag kommer även e85 konv den för att slippa ic...

Har nu fått tag på alla nya delar som behövs efter sprängningen av motorn (typ helt ny motor):gnissla Dyrt? JAAA!!

Vevpartiet ska skickas till stigs motormek axvall för ihopmontering av den 4mm längre staken (ej strokning) och större vevtapp ,, som tur var så går den i vevhuset utan att behöva gräva ur vevhuset.

Staken är längre på bmw så jag blir tvungen att höja cyllen 5-6mm för att få till 0,8 i komp-f,,Längre kamkedja regina har inf med nitlås..

Troligast så kan jag då ladda ca 1,5 bar utan spik och jag hoppas på 170hk om inte något säger stopp i flöden eller? Rasrisken blir hög så jag kommer köra endast 1bar i grundinställ och troligast så hammnar den då på ca 130-145?????? kan med lite tur bli mer?

Tanken är att jag ska visa step f step här för jag får ständigt frågor om HUUUUR????

Kommer säker ta hela vintern...Har inte bråttomt:)

Kan du inte försöka tjäna pengar på att vara mänsklig provbänk? Jag menar, 100% säker på hästkraftantalet så måste du ju ha en unik röv? Bättre än alla andra. Bänkar.

Du måste vara helt galen fast på ett kul sett :tummenupp
Lycka till, det ska bli kul att följa!

som dom säger i happy madison produktioner.

U CAN DO IT! :)

Kan du inte försöka tjäna pengar på att vara mänsklig provbänk? Jag menar, 100% säker på hästkraftantalet så måste du ju ha en unik röv? Bättre än alla andra. Bänkar.

Faktist så brukar jag gissa otroligt rätt innan jag bänkar!!?? Brukar skriva på stenväggen nere i källaren siffrorna innan bänkning (med vittnen!!) och helt otroligt har jag gissat rätt exakt på hk, 3 ggr på raken nu,,,En st xr650 halvtrimmad och så min xr650 utan turbo. Och även svåraste gissningen av dom alla när jag bromsade med turbo! Tur? Ja...

Jag tar endast 500kr för en bakenbromsning och då ingår bestyckning rekomend och handskrivet dynobakpapper:D

Ni får ha lite tålamod med detta projekt...Sakta men säkert kommer den pillas ihop del för del med bilder på varenda sak så ni blir less.

Det första jag ska göra är att porta den nygammla toppen jag fick tag i,,,den är standard helt orörd. Min gammla topp är ju planad för 13-5 komp-f (2mm) så den kan jag inte åka med!!

Denna blir en kopia i portning av den sista toppen för den sista portningen vart en hitt i hela registret!

Den blir specialplastad i insuget och uppsvetsad i golvet på utblåset som den sista portningen. Fan första gången jag inte ändrar min egen topp i portning i hela mitt liv! 38 år!!----------

Första och viktigaste frågan i detta bygge!!

carrillo glidlagrade staken vs hondas org rullagrade...
Jag funderar på att svarva ett smalt spår i vevtappen runtom i centrum dvs mitt i vevstaken? Eller så gör man spåret i vevstakens glidyta cc.. Tanken är det att sprida ut oljefilmen effektivare. Den tekniken körs ju på många motorer! Denna motor är ju inte avsedd för glidlagrat så man är ju närvös och vill göra allt som går för att förbättre förutsättningarna! Jag skulle hellst vilja ha spåret i tappen ,,men är lite fundersam om den blir försvagad i härdningen? (men den är tjockare i dia än org xr) spåret skulle bara bli 1,5mm brett och runt 1mm djupt. Att göra spåret i vevstaken medför problem tack vare inpressad bussning som är tunn,,risk för delnig av den då.

Ja vad säger expertisen ,,,ska jag ge fan i spåret ???

Jag funderar även på att ta bort oljetrycskulventilen så pumpen ger allt hela tiden (klen pump) Korkat?

Bifogat

• Kopia av P6210006.JPG
    Kopia av P6210006.JPG
    58 KB · Visningar: 244
  • P6210005.JPG
    P6210005.JPG
    60.1 KB · Visningar: 223

Jag funderar på att svarva ett smalt spår i vevtappen runtom i centrum dvs mitt i vevstaken? Eller så gör man spåret i vevstakens glidyta cc.. Tanken är det att sprida ut oljefilmen effektivare. Den tekniken körs ju på många motorer! Denna motor är ju inte avsedd för glidlagrat så man är ju närvös och vill göra allt som går för att förbättre förutsättningarna! Jag skulle hellst vilja ha spåret i tappen ,,men är lite fundersam om den blir försvagad i härdningen? (men den är tjockare i dia än org xr) spåret skulle bara bli 1,5mm brett och runt 1mm djupt. Att göra spåret i vevstaken medför problem tack vare inpressad bussning som är tunn,,risk för delnig av den då.

Jag funderar även på att ta bort oljetrycskulventilen så pumpen ger allt hela tiden (klen pump) Korkat?

Jag skulle inte göra något spår alls. Se istället till att oljehålet ut ur tappen hamnar på rätt ställe.
Dr.Bike kan det där bättre. Men det är ju inte oljetrycket i sig som bär upp vevstaken från tappen, det är oljefilmen. Olja ska bara ut till lagret, därför ska oljetrycket vara tillräckligt högt. När väl oljan är på plats, så bildas det en kil med olja som bär upp. Spåret du vill göra gör bara totala ytan mindre och tillför ingenting för oljetillförseln.

Kolla någa på hur en bilvevaxel ser ut. Se exakt vart oljehålet sitter. Det sitter där det sitter pga att det sitter bäst där. Låt någon expert kommentera innan du bultar ihop vevaxeln. En expert på lobotomi, tänkte jag säga. (Fan vad heter det?) tribolo.... bla bla..

Mats

Ngn expert är jag inte.
Men gör inte spåret i vevtappen. Det blir en stor spänningskoncentration och därmed försvagning. Jag lovar.

/J

Jag skulle inte göra något spår alls. Se istället till att oljehålet ut ur tappen hamnar på rätt ställe.
Dr.Bike kan det där bättre. Men det är ju inte oljetrycket i sig som bär upp vevstaken från tappen, det är oljefilmen. Olja ska bara ut till lagret, därför ska oljetrycket vara tillräckligt högt. När väl oljan är på plats, så bildas det en kil med olja som bär upp. Spåret du vill göra gör bara totala ytan mindre och tillför ingenting för oljetillförseln.

Kolla någa på hur en bilvevaxel ser ut. Se exakt vart oljehålet sitter. Det sitter där det sitter pga att det sitter bäst där. Låt någon expert kommentera innan du bultar ihop vevaxeln. En expert på lobotomi, tänkte jag säga. (Fan vad heter det?) tribolo.... bla bla..

Mats

Håller med. Lägger man oljetillförseln i den belastade zonen av lagret så kan inte glidlagret bygga upp trycket och lagret går ned sig.

Bäst är nog om Boost3 studerar oljetilloppens placering på andra glidlagrade vevar på motorer med ung samma storlek och varvtal. Detta är ju inte svårare än att tex ställa veven vid öDP och se vid vilket klockslag oljekanalen är placerad i lagerytan på de glidlagrade referensmotorerna, och gör sedan likadant.

Tycker jag.

/J

Last edited:
Jag har läst på om hur oljan håller lagret flytande..huvudsak är att få så pass flöde på oljan så den inte står stilla för länge och blir för het.

Ja jag antar att oljehålet ska vara riktatåt sidan eller neråt ,,men det lär stigs motorslip garanterat ha koll på för det blir han som får montera ihop veven.

Men jag är en aningens orolig att oljepumpen får problem att få ut oljan tillräckligt fort eller rätt mängd pga att den inte är anpassad för glidlager. I rulllagret är det ju fullt blås bara, inget mottryck. Om man tittar på en gammal volvo b20 så har den sådana spår i staken! Det måste väl ha att göra med att få ut oljan snabbare och mer fördelad över lagerbanan? Hur vanligt förekommande är spår i vevstakar i dag på mc / bil?

Fick en lillebrorsturbo kompis i kväll:)
Ska hjälpa en kompisare som har en dildo 450 atw med turbomatning av denne. Vi ska bygga i sterio:D Blir exakt lika i färgsättning och dekaler.
Kommer se småfränt ut ..kolsvarta i lacken och Boost dekaler så klart:yoparty

Enda skillnaden blir ic och vanlig soppa,,,Beräknad uteffekt dubbla.. Och dom är grymma org ,,lev 50hk baken med rätt avgas! Ni ska se toppen!!!! Den bästa jag någonsin sett.. Helvetesstora ventiler standard och färdigportad topp org!!!???? Kommer bilder så fort jag har toppen i handen.. (ska portas ändå för bättre botten)
Dinli passar utmärkt för turbo,,har en våldsammt överdrivet stark växellåda och motorblock.. Enda svaghet staken då,, Men har redan en falcon som ska i..:tummenupp

Jag har läst på om hur oljan håller lagret flytande..huvudsak är att få så pass flöde på oljan så den inte står stilla för länge och blir för het...

Helt rätt. Det är flödet som ska säkerställas. Annars blir uppvärmningen för stor i lagret.

..Ja jag antar att oljehålet ska vara riktatåt sidan eller neråt ,,men det lär stigs motorslip garanterat ha koll på för det blir han som får montera ihop veven.

Men jag är en aningens orolig att oljepumpen får problem att få ut oljan tillräckligt fort eller rätt mängd pga att den inte är anpassad för glidlager. I rulllagret är det ju fullt blås bara, inget mottryck. Om man tittar på en gammal volvo b20 så har den sådana spår i staken! Det måste väl ha att göra med att få ut oljan snabbare och mer fördelad över lagerbanan? Hur vanligt förekommande är spår i vevstakar i dag på mc / bil?

Spåret eller smörjfickorna är tänkta att funka som reservoarer. De ger ett jämnt flöde till lagret om tillflödet inte skulle vara tillräckligt stort i ngt driftsfall, eller felplacerat. Nackdelen med smörjfickor är att de rövar lageryta.

Så de får inte göras för stora, i synnerhet inte i den belastade zonen av lagret.

Det är en gammal teknik med smörjfickor/spår. Man har det på ångmaskiner och tändkulor mm.

Kolla med motorslipen ang detta också. Det vanliga är att man excentersvarvar in smörjfickorna. På vanliga delade stakar gör man då detta med över- och underhalva ihopmonterad. Fickorna/spåren brukar då läggas så att de är placerade vid delningsplanet. Där brukar lagret ha sin minst belastade zon.

Bifogar en bild. På de vänstra lagerhalvorna kan du se sk smörjfickor, de fylls på varje gång smörjoljehålet i veven passerar och agerar sedan oljedepå tills nästa gång. På den högra sidan syns smörjsspår, de både fördelar olja till vevlagret men fungerar i överhalvan oftast även som smörjfångare till den ibland förekommande kanal i staken som fördelar olja till kolvbultslagret. skulle man inte ha ngt spår här så skulle ju vevstakskanalen bara få olja den korta tid när vevtappssmörjhålet matchade smörjkanalen i vevstaken.

Då får mäta upp vad du får för tryck med din pump. Problemet om din pump inte är gjord för glidlageroljetryck, är att den kan komma att slita på sin drivning.

Mvh
Jörgen

Bifogat

• fem-113m20_w.jpg
    fem-113m20_w.jpg
    15 KB · Visningar: 238
Last edited:
Ren galenskap, såklart man gillar det!:D
Kan inte vara vidare långa serviceintervall på monstret om du lyckas knåpa ihop något som håller... en husa skulle man ju kunna köra evigheter med innan service i jämförelse!:tungan

Spåret eller smörjfickorna är tänkta att funka som reservoarer. De ger ett jämnt flöde till lagret om tillflödet inte skulle vara tillräckligt stort i ngt driftsfall, eller felplacerat. Nackdelen med smörjfickor är att de rövar lageryta.

Tack för bra info----
Ångmaskiner:D Det låter bra!! Ja men det låter som det skulle passa min kontruktion,, för det är ju risk för för litet flöde ibland! Ska höra vad farbror Stig säger och kan åstakomma. Ibland glömms bra gammal teknik bort.

Kompförhållet på min maskin kommer sänkas med spacer på 2mm.. Förra turboconfig klarade 1,1+bar med sugrörskrökar och 98okt utan ic! Otroligt bra

Dildon 450 behöver ej lika mycket kompsänk för den klarar mer innan spik. Den kommer få 2-2,5-spacer (måste räkna,, Den har endera 10,8 org ellr 11,5-1?) Vi har lite problem att hitta pålitlig info på komp-f där.
Men den kommer fegladdas för det mesta, typ 70-80 hk för då håller vevstakslagret hyffsat. (gammal farbror)

På min maskin ska jag även byta kam kom jag på...Hotcams steg 1a är jäkligt bra i botten o mellanreg och går minst lika bra som standardkammen i topp.
fördelen är ju att jag får upp laddtrycket tidigare med den + att övergången mellan oladd till ladd blir smoode. Jag har visserligen runt 15 kusar mer med tornadon vid samma ladd ex 0,8bar men den kommer 1000-2000v senare och går föör lätt in i varvstoppet med eldflames som följd...

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back