xp segt och utrymmeskrävande?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tidigare versioner av windows, kanske särskilt 95:an, har haft ett rykte om sig om att fylla upp hårddisken med massa skit och bli mer och mer instabila över tiden. Tycker att det verkar vara precis samma sak med xp. Har en 5 gigs partition till program som är smockfull... och då är bara de allra viktigaste programmen installerade som jag verkligen behöver. Rensar dessutom onödiga filer med diskrens ideligen. Alltså, inga spel, inga onödiga program eller filer, men ändå är partitionen full. Skulle tippa på att windows tar upp minst 3-4 gig. Precis som tidigare versioner så går operativsystemet bara segare och segare, krånglar mer och mer osv. ju längre tid som går.

Någon annan som har liknande erfarenheter? Finns det något man kan göra åt problemet?

Har exakt samma problem.. Min C: partition är också på 5gig men är bara ungefär 100meg ledigt nu... Jobbig liten ruta som kommer fram hela tiden o vill jag ska rensa :4skrika :(
Jag installerar ju för sätiken inget på den partitionen o jag rensar temp mappar o prefetch rätt ofta men nejdå... inte lbi bra.. :(

Nån? :rolleyes:

Hur stora windowskataloger har ni då?
Det brukar ju vara rätt mycke skit som installeras för alla skräp-program också.. "common files" katalogen brukar kunna svulla upp sig rätt bra.

Min installation av XP är sen 2002-09-06 och windowskatalogen ligger på 2.4 gb och systemet går "räser-fort".

[Akryl]*Amid skrev:
Hur stora windowskataloger har ni då?
Det brukar ju vara rätt mycke skit som installeras för alla skräp-program också.. "common files" katalogen brukar kunna svulla upp sig rätt bra.

Min installation av XP är sen 2002-09-06 och windowskatalogen ligger på 2.4 gb och systemet går "räser-fort".
Själva windowskatalogen är strax under 2G, men sen är det ju alla MS-tillbehör som hänger ihop med windows.

Common files-mappen är tom...

Nu upptäckte jag en utrymmessänka (0,1 gig, men alltid en början). Av någon anledning så sparas alla videoklipp som man öppnar på nätet i mappen "my music". Klurar på hur man stoppar detta (utan framgångar hittills). Typiskt windows... ;)

My documents, som my music ligger under går väl att flytta till annan plats. Så ifall du har mer utrymme på nån annan partition så kan du flytta den mappen. Inne i explorer - högerklicka - properties - å välja att flytta.

/lastu

Det här är inte sant. XP och office håller på att fylla upp hela 5-gigspartitionen. De bara sväller och sväller över tiden. Kollar man i listan över installerade program så är 80% av allting där uppdateringar...

En partition som XP ska vara på ska minst (enligt mig & många andra) vara på 10Gb.

Kör du med Norton Antivirus, ifall JA, höger klicka på papperskorgen/empty norton protected files/puge all (stavning, den mitterst knappen i varjefall) sen tömmer du papperskorgen

Mr K skrev:
så det stänger man av ...... lägg växlingsfilen på en annan disk ....

Exakt - men jag tänkte att NÅGOT får mb själv räkna ut :D "Hmm...system restore....man kanske skulle stänga av den? :va"

Vad gör ni med era windowsinstalationer egentligen?! :confused:
På min 4 år gamla bärbara så har jag WinXp Pro med fast växlingsfil på minst 128MB, Word, Excel & Frontpage fr. Office XP, Photoshop 7, Pagemaker 7, Adobe Acrobat 6, winzip, winamp, acdsee 3.1, 2 ordböcker, delar av Norton sys. work, program för mobilen, antivirus, antispy samt ytterligare en näve blandade småprogram & småspel....
Plats på hårddisken inkl. alla servicepackar & uppdateringer: ca 2800MB.
(excl. mina dokument)
Och den är inte tokslö för att vara så gammal

Jo, jag har ju städat bort en hel del onödigt skräp, det medger jag...
:)

Köpte min dator för 4 år sen och har bara installerat om den en gång (för 2,5 år sen närmare bestämt åkte den på en formatering). Vad fan är en växlingsfil?

mb skrev:
Vad fan är en växlingsfil?

En fil på hårddisken som windows använder istället för internminnet. Vet inte riktigt hur det funkar men något åt det hållet

Formaterar min burk ett par gånger/år. Har man en ghost liggandes tar det inte så lång tid att fixa det. Installerar och avinstallerar en hel del vilket gör att det blir en massa skit överallt på disken. Så det är nog inte windows fel.

Dede skrev:
En fil på hårddisken som windows använder istället för internminnet. Vet inte riktigt hur det funkar men något åt det hållet
Ok, troligtvis den som gör att det kommer fram en ruta om att utrymmet nästan är slut på enhet c varje gång som datorn är lite mer upptagen med nåt. Räcker med att skriva ut ett stort dokument eller dra igång krävande filmfiler så händer det.

mb skrev:
Ok, troligtvis den som gör att det kommer fram en ruta om att utrymmet nästan är slut på enhet c varje gång som datorn är lite mer upptagen med nåt. Räcker med att skriva ut ett stort dokument eller dra igång krävande filmfiler så händer det.

Har du plats på andra partitioner så kör partition magic och öka storleken på C: (om windows ligger där)
Man bör alltid ha ett par hundra MB ledigt på C:driven
Testa också att ställa in en fast växlingsfil och se om det hjälper. Fast då måste du ha plats till det på hårddisken. Kan ju klart testa lägga den på en annan partition om du har det så frigör du lite utrymme på C

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back