XP Home startar ej

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Hej !

Har en Fujitsu-Siemens laptop med Win XP Home SP2 som vägrar starta.

Den där "baren" som åker kommer upp och kör klart. Det är nästa steg när Windowsstartas som vägrar dra igång. Blir bara en svartskärm. Den har vart inne på service tidigare för samma fel. Men då PC-City tar så jäkla lång tid på sig tänkte jag om jag inte kan ordna det själv.

Alternativen nu är att: Se om jag kan sparka igång laptopen som den står nu. Hdd är urtagen och "ligger" i min stationära dator = kommer åt allt på hdd.

Om det inte fungerar får jag kopiera överallt och sen dra in Vista istället. Dock har jag en massa mail i Outlook express som isf måste sparas. Hur gör man där? Har dragit ned (kopierat) "Document and Setting" för alla användare. Vart ligger outlook mailen, och hur får man sen in dem på nytt?

Sköter även en hemsida som jag ej kan ftp koderna till (ligger i ftp programmet). Kan man spara filerna från CuteFTPpro?

Testade att starta programmet via den andra hdd i min dator och då saknades allt, samt att jag var tvungen att ange serialcode.

:huvet WIN XP!!

Nu löste jag iaf CuteFTP.. Outlook kvarstår dock..

Last edited:
Har du installerat ngt nyligen? Jag fick göra en systemåterställning en gång när jag fick samma felsymtom. Installerade en ny drivrutin till graffekortet nämligen. Den gillade inte XP. Min laptop vart konstig efter det. Svart skärm efter uppstart.

Gör systemåterställning till en tidigare punkt så löser det sig. En punkt före du meckade in ngt program.

Starta i felsäkert läge och se om det funkar då.

Håll in f8 precis när du slagit på datorn ungefär.

Nix, inget nyinstallerat. Fungerade inte köra med felsäkertläge heller, den klarade inte att läsa in ngn fil = stannade.

Men löste problemet. Kopierade över allt viktigt från laptop hdd - stationära datorn. Sen in med en Vista skiva = klart och fungerande.. Dock dog batteriet i laptopen när jag installerade Office 2007 (trots att laddaren var i). Något måste suga sjukt mkt ström! :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025