XJ Tråden

• Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
Tjao.

Ny fråga:

Nån som vet var man kan köpa kolfiber slip-on till XJ 600s (-93:a)?
Vill självklart ha en till varje pipa ;) och det måste vara i Sverige. Pallar inte köpa från utlandet :hoppa

Tack!

Då får du nog leta väääldigt länge. Kika på slipons som har samma anslutningsdiameter.

När du hittar något, så berätta för mig.
Jag letar oxå.

Vet inte var jag ska leta tyvärr. Har ingen aning vad jag har för anslutningsdiameter. Tråkigt nog så kan jag nada om motorer så jag har ingen aning hur det här med slip-ons funkar. Ska man kapa orginalet med en vinkelslip och sedan täta och svetsa på slip-ons eller vadå? :va :tungan

Ny fråga: Nån som vet var man kan hitta en manual (svenska eller engelska) till min XJ? Kollade i respektive forum men länkarna funkar inte :mad:

Tack åter igen.

Tjena igen ett datorhaveri har hindrat mig från att kika in här.
Gällande slipon så får du ta och gå ut och mäta. ;) Sen om du får med mellanrör eller ej får du fråga när du hittar ett slipon som faller dig i smaken.
Sen den andra frågan, menar du en servicemanual eller?

Mailade och frågade om avgassystemet som länkade till på ebay.
Detta är svaret:
"hi henrik this is a system we have made for us it is unbranded, you can fit this to your bike with no modifications to the carbs, this will pass any test in the UK, please note it has no EU approval markings on it."

Innebär detta att den går igenom på besiktningen?

Såklart den går igenom besiktningen, det är sådana land som Tyskland är det extremt viktigt med märkningar men sverige skiter vi i det mesta vid vanlig kontroll

Hm vet inte, och verkar inte vara många som vet hur man ostryper en strypt xj600? Jag har haft lite problem me de iaf att få nån och hjälpa mig med det(utan att behöva regga om den för jag haft mellanklasskort) På mitt registreringsbevis står det bara "Strypt med brickor i insug till 34 kw sen strypt ytterligare till 25kw då trotteln är utbytt till annan modell"

De som har xj600 50Hk behöver inte byta munstycke mm. På 50hk så är det en kant på trotteln som gör att den inte öppnar helt. Så det du kan göra är att montera ur trottlarna och slipa ner kantenså kommer de öppna full. Har du dock 25Kw så är det betydligt mer som ska bytas, vad det var kommer jag inte ihåg.

Last edited:
Kollat på en XJ 600 S 02:a. Är det att rekommendera som första hoj. Verkar vara hyfsat billig att försäkra när kortet är ca... "kollar på klockan"... 6 timmar gammalt =)

Kollat på en XJ 600 S 02:a. Är det att rekommendera som första hoj. Verkar vara hyfsat billig att försäkra när kortet är ca... "kollar på klockan"... 6 timmar gammalt =)

Varför inte!

Hade en XJ600s -98 som 1:a hoj. Satte dit en öhlinare i bak och kompisen hade svårt att hänga på med sin FZR600 -90 när det började svänga på vår mc semester på västkusten! :D

Så jag råkade köpa en XJ600 -92 av misstag på Ebay.de
Så jag tog flyget ner till Berlin i söndags 16:45 kommer fram 18:30. Strul med köer från flygplatsen. Tokstressad att hinna med färjan från Rostock som gick 22:45 så åka 21mil på 1tim 45 min från Berlin fick XJ600 med 6400mil på mätaren bekänna färg. Gick klockrent att cruisa på Autobahn i 140/150 km/h. Färjan kommer till Trelleborg 6:15 måndag morgon börja åka de 63 mil hem till Stockholm. Kommer hem strax efter kl 15 så hämta hem en hoj från Tyskland på mindre än ett dygn är inte illa pinkat. :)

Idag är hojen inreggad men hoppade bes då hjullagret är kass samt byter dem i helgen samt bromsbelägg fram å bak, det är de enda som behöver bytas på hojen. Drivpaketet var nytt samt båda däcken.

Återkommer med bilder på hojen.

Last edited:
haha det är fan starkt jobbat måste jag säga. Nu är min avställd för vintern :( btw om det är nån som söker xj kåpor så finnes mina gamla till salu.

Så ja nu har man varit på jobbet och fixat 600 lite.

Har bytt hjullager fram, belägg fram/bak, tagit bort tanken och gjort rent. Tog bort bakhjulet samt gjort rent och smort in alla delar samt vaxat upp hojen. Upptäckte nu när man går igenom hojen att den var i väldigt gott skick med tanke på milantalet må jag säga. Lite roligt att det satt ett likadant enkelsystem av märket Motad soom jag hade på min -98 tidigare.

6ccrsjp.jpg

5z1w2g0.jpg

6fr3i1z.jpg

66blhyv.jpg

Hittade både servicemanual samt rephandbok om man nu skulle behöva använda i framtiden.

Äh, behövs det en tråd för den här hojen egentligen? Hur kul är den? Inte kul. Jag behöver en ny hoj. :gråta:

Äh, behövs det en tråd för den här hojen egentligen? Hur kul är den? Inte kul. Jag behöver en ny hoj. :gråta:

Bara gå till Banken vettja, om man vill ha samma stuk på hoj så ligger ju Suzuki Bandit nära till hands med fler hästar.

Från att ha gått från 4 motardhojar till denna så nja visst den är slö men ok, det går att köra för fort även med denna hoj också.

Ni andra med XJ600 kan ni inte lägga upp bilder på er hoj?

Bara gå till Banken vettja, om man vill ha samma stuk på hoj så ligger ju Suzuki Bandit nära till hands med fler hästar.

Från att ha gått från 4 motardhojar till denna så nja visst den är slö men ok, det går att köra för fort även med denna hoj också.

Ni andra med XJ600 kan ni inte lägga upp bilder på er hoj?

Banken skrattar mig i ansiktet, med all rätt. Jag har inga pengar, jag studerar. Köper förresten hellre Hornet än Bandit och ännu hellre Z750, när jag har råd. :D

Går att köra fort? Jag har ju visserligen inte så mycket att jämföra med, 125an typ, men jag tycker att den här hojen är rätt obehaglig i 140 när det börjar svänga. Svårt att tro att tex en R6 skulle bete sig så.

Banken skrattar mig i ansiktet, med all rätt. Jag har inga pengar, jag studerar. Köper förresten hellre Hornet än Bandit och ännu hellre Z750, när jag har råd. :D

Går att köra fort? Jag har ju visserligen inte så mycket att jämföra med, 125an typ, men jag tycker att den här hojen är rätt obehaglig i 140 när det börjar svänga. Svårt att tro att tex en R6 skulle bete sig så.

He he menade bara att man kan köra för fort på 50/70/90 & t.o.m 110 sträckor med denna hoj. Med gummisnoddsverkan på förgasarna så risken för svarta streck eller framhjulslyft ruskigt liten! :D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!