Xenon till Z750

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hej,
Vet att detta tagits upp i Z750/Z1000 tråden men får inget svar där så jag frågar lite allmänt istället. Är intresserad av ett konverteringskit från Halogen till Xenon till en Kawa Z750 -07 på både hel och halvljus, någon som har koll på vart man kan köpa ett sånt kit? Kikat lite på Ebay men hittar inget kitt som verkar rätt, troligtvis söker jag på fel grejer :)
 
Har hittat in på Xenonkungen.se och kikat lite nu men vet inte riktigt vad det är för standardlampa till Z750, H7?
 
Hmm jo de där såg ju fint ut :) Funderar dock på en grej... Det är ju halvljus på de ena lyktan och helljus på den andra... Behöver man köpa två kit då med olika styrkor eller köpar man ett kit med "dual beam" och så gör vinkeln på lyktan att man inte bländar den man möter? :confused:
 
Här hittade jag en svensk sida med kit man kan köpa http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenon-motorcykel-kit/mc-xenonkit.html , men som jag förstår det så är det ett kit per lampa så om man vill konvertera både hel och halvljus så får man köpa två kit. Sen får man väl inte konvertera halvljuset som jag förstått de? Gör man några permanenta ändringar i elsystemet när man kopplat in dessa kit, såsom klippa av och löda om kablar och sånt eller är det bara att koppla in en socket i gamla lamputtaget?
 
Seek, and thy shall find! Glad att du hittade detta.
Ett par tips/ saker bara, från egen erfarenhet:

1. Även om du är badboy och struntar i vad polisen säger så är det "icke godkänt" / olagligt att fixa amatörbyggda xenonkit, då ljusbilden blir rent ut sagt åt helvete! Ringde till Besiktningsorganet och frågade. Fick ett kaxigt "nej absolut inte" som svar..

Hade min förra CBR600F -99a som jag beställde hem ett xenon-komverteringskit till, efter rätt mycket meck, schyssta fulskarvar och lite eltejp och stripes så blev det asbra, lös kritvitt med en gnutta blått i ljuset (6000K), jag bad polaren ta en sväng med den och köra förbi mig för att kunna inspektera ljusbilden - jösses.... Jag såg ingen hoj, jag såg ett jävla UFO.. Ett grymt härligt brummande acrapovic ljud och ett ljusklot på vägen.. Hade så i 2v, folk blinkade åt mig för jag bländade dem som fan..njöt iaf som en prins tills att jag en kväll skulle åka iväg, och inget händer när jag trycker igång hojen.. Visade sig att ballasten som man har för att driva den speciella lampan drog för mycket spänning, så jag släckte lamporna och provade.. Då hoppade hojen igång direkt.. Dagen efter åkte detta ner i kartongen den kom i, kändes skönt ovärt att riskera att ev. Bli stående nånstans för lite "schysst ljus"

Sedermera kan detta förstöra ditt elsystem då den ite är byggd med detta ljus som orginal. Risken är säkert liten men den finns, och är det värt att blåsa hela elsystemet?

Utöver det så skulle jag tipsa att rådfråga besiktningen / xenonkungen innan du meckar av saker och öppnar allt, för att sen bli stoppad av polisen, får slita med att mecka tillbaka allt i orginalutförande, ställa in ljusbilden korrekt och lagligt, besikta om den för att sendan göra om allt bara för att ha lite schysst ljus..?
Jag tänker köpa "xenon" liknande blåa H7 lampor och bara byta lampan i sig, blir inte riktigt samma ljus men close enough! ;) lycka till bro!
 
Tack så mycket för tipset! Ska göra som du sa där och höra mig för innan jag beställer nåt!
 
Tack så mycket för tipset! Ska göra som du sa där och höra mig för innan jag beställer nåt!

Det gäller bara att koppla rätt så blir det inga problem att bara koppla in sig på de tidigare kablarna till lampan duger inte. Du bör dra nya direkt från batteriet för att inte få spänningsfall och elda kablarna när Xenonet skall starta. Väl i drift drar en xenon mindre ström än en vanlig glödlampa men de första 3sek då det tänds drar det 10x mer och det är inte kabelmattan byggd för.
 
Nu vet jag inte om det är så vanligt på hojar men på vissa bilar så släcks ju även halvljuset när helljuset tänds och detta är direkt obra om man byter till xenon. HID-lampor tar nämligen några sekunder på sig att tändas så risken finns att man då får några sekunder kolmörker.
Annars är det förstås ett kit till varje befintlig lampa då reflektorerna är gjorde som hel respektive halvljus.
Det går inte få helljus-bilden från en halvljusreflektor.
 
Det gäller bara att koppla rätt så blir det inga problem att bara koppla in sig på de tidigare kablarna till lampan duger inte. Du bör dra nya direkt från batteriet för att inte få spänningsfall och elda kablarna när Xenonet skall starta. Väl i drift drar en xenon mindre ström än en vanlig glödlampa men de första 3sek då det tänds drar det 10x mer och det är inte kabelmattan byggd för.

Då låter det ju plötsligt som en rätt stor operation, kablarna går ju via omkopplare i handtaget o grejer
 
Då låter det ju plötsligt som en rätt stor operation, kablarna går ju via omkopplare i handtaget o grejer

Skall det göras riktigt så kräver det lite elkunskap. 90% av dem som bara fulkopplar direkt in i lampsockeln får problem av olika slag så ge fan i det...
 
Mitt bidrag till diskussionen:

Att ljusbilden blir "åt helvete" avgörs helt och hållet av vad för hoj det monteras på. Vissa bättre - andra sämre.

Att 90% av de som stoppar i xenon istället för halogen får problem må gälla de som "fulmekar" dit kitet. Märk väl att om det görs korrekt så blir det sällan problem! Vad som är korrekt mekande är ju också en fråga som kan diskuteras. Bland de jag känner som kör med xenon så har de flesta plockat ström till halv- och helljus från de redan dragna kablarna, än så länge utan några som helst problem (inklusive jag).

Att lampan slocknar i några sekunder när man bländar av/på är en sanning med modifikation. Oftast startar lampan snabbt, men med en mycket reducerad ljusstyrka.
 
Mitt bidrag till diskussionen:

Att ljusbilden blir "åt helvete" avgörs helt och hållet av vad för hoj det monteras på. Vissa bättre - andra sämre.

Att 90% av de som stoppar i xenon istället för halogen får problem må gälla de som "fulmekar" dit kitet. Märk väl att om det görs korrekt så blir det sällan problem! Vad som är korrekt mekande är ju också en fråga som kan diskuteras. Bland de jag känner som kör med xenon så har de flesta plockat ström till halv- och helljus från de redan dragna kablarna, än så länge utan några som helst problem (inklusive jag).

Att lampan slocknar i några sekunder när man bländar av/på är en sanning med modifikation. Oftast startar lampan snabbt, men med en mycket reducerad ljusstyrka.

Jag har bara tänkt konvertera helljuset för att slippa blända folk med halvljuset ifall ljusbilden blir helt åt helvete. Jo klart man får använda riktiga kabelskor och se till att inget ligger o glappar och sätta fast ballasten o allt sånt ordentligt så det inte skakar sönder eller så. Vad körde du med för skala på lamporna? 4300k rekommenderar Xenonkungen såg jag. Hur långt tid tar det ungefär innan lampan är igång med full styrka när du skiftar från halv- till helljus?
 
När lamporna är kalla så tar det säkert 5-10 sekunder innan det är full styrka.
När lamporna är varma går det nästan omgående
 
Jag har bara tänkt konvertera helljuset för att slippa blända folk med halvljuset ifall ljusbilden blir helt åt helvete. Jo klart man får använda riktiga kabelskor och se till att inget ligger o glappar och sätta fast ballasten o allt sånt ordentligt så det inte skakar sönder eller så. Vad körde du med för skala på lamporna? 4300k rekommenderar Xenonkungen såg jag. Hur långt tid tar det ungefär innan lampan är igång med full styrka när du skiftar från halv- till helljus?

Har ju KTM, dvs samma lampa till halv- och helljus.. Men man märker ju av samma sak när man vrider om tändningen från kall. Minns faktiskt inte vilken färgtemperatur det var på min lampa heller.. Men det är blått, snyggt och bra och det bländar ingen ;-)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top