Xenon problem? Märkligt...

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tjenare..
Har problem med mitt Xenon och det är jäkligt märkligt...
Har konverterat både hel och halvljuset på min CBR 1000RR 08.
Kör 35w och har provat både kinavariant och nu senast ballast och lampa från Xenonkungen.

Problemet är att på halvljuset så fungerar det bra, men efter några turer så dör halvljuset.
Kollat att alla kablar sitter som de ska och inga fel kan hittas.
Köpte ny ballast och bytte. Fungerade kanon.. ett par turer och nu har den också dött.

Den första kina ballasten provade jag hemma sen mot ett mc batteri nu när Xenonkungens ballast också hade gått sönder.. men då fungerar det som det ska...!??

Slänger jag på en halogenlampa på hojjen så fungerar det som det ska också.
Vafan kan vara fel? Nån som har tips?

Passar på att fråga.. nån kanske vet.

Om man väljer att köpa förlängningskablar för att kunna placera ballasterna lite bättre (funderar på om de skakar sönder där de är nu)
Hur går det till då.. förlängningskablarna man köper är för själva ljuset
Ex. dessa http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kablar-kontakter/forlangningskabel-100cm-1.html

Men hur gör man med strömmen?? Om man använder en sån här kabel så går den ju direkt till batteriet. Får känslan av att halvljuset alltid är på då =P Fattar noll ^^
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/kablage-och-kontakter/stromanslutningskabel-150cm.html

Jag fick samma problem med mitt kina-kit. Halvljuset funkade lite som det ville efter att man kört ett tag. Rev ur det och kör med vanliga lampor istället. Inte lika kul.
Jag förlängde alla kablar själv och satte ballasterna under kutsen. Annars så har du ju ström till ett relä och reläet får sin signal från den vanliga lyskontakten på hojen, så du kan utan problem dra en längre sladd till reläet så länge du kopplar likadant.

Enligt alla försäljare av xenon-kit så "tar det bara tio minuter eftersom allt bara är plug n´play". Vad de helst inte vill berätta är att det ibland behövs separat strömförsörjning direkt från batteriet till ballasten via ett annat nytt relä.

Höll på att bli vansinnig på att ljuset slocknade/inte tände när jag sulle koppla in xenon på en bil en gång. Först efter att jag drog nya strömkablar från batteriet löste det sig.

G-man
Har du nå tips på vilket relä man skulle behöva använda för detta?
Måste fan få detta att bli bra.. är så trött på skiten. Samtidigt så är halogen så uselt att man funderar på hur det kan vara lagligt att köra med sånt skitljus! min hojj har ju bara en lampa också...

G-man
Har du nå tips på vilket relä man skulle behöva använda för detta?

Ett vanligt s.k. enkelt slutande relä från biltema fixar biffen.

42-301_l.jpg

Köp två relän, lite kabel o ett par handtagsvärmare när du ändå är där. Sen dröjer det inte länge innan du uppskattar de varma handtagen mer än ljusflödet. :tummenupp

Så ballasten fungerar om du har den direkt på batteri men inte när den satt på cykeln?

Det är tydligen ganska vanligt annars att ballasterna går sönder om man har en sån strålkastare som tänder lyset direkt och släcker det under startprocessen. Blir för mycket av/på.

Jag kan tillägga att min bror hade samma problem på sin hoj. Han satte dit xenonlampa som sedan dog under våran mc semester i italien efter bara någon månad.
Lampan får ström för hel/halvljus mackapären flyttar på sig men den vill inte tändas.
Minns inte om han fick ordning på det sen.

Den första kina ballasten provade jag hemma sen mot ett mc batteri nu när Xenonkungens ballast också hade gått sönder.. men då fungerar det som det ska...!??
Som jag uppfattar detta. :va Den första "trasiga" ballasten från Kina fungerar kopplad direkt till batteriet.

Samtidigt så är halogen så uselt att man funderar på hur det kan vara lagligt att köra med sånt skitljus! min hojj har ju bara en lampa också...

Lägger jag ihop de här ovan säger det mig att du har stora spänningsfall mellan batteri och strålkastarlampa men eftersom halogen lyser riktigt bra vid 7 Volt=7 Volt spänningsfall (eller lyser uselt om man ser det på det sättet) så "funkar det" med halogen men ballasterna klarar inte i längden gå med så mycket underspänning.

Vilken spänning har du vid batteriet med ljuset och motorn igång?
Vilken spänning har du vid halogenlampan med ljuset och motorn igång?

För att mäta spänningar i sladdar trycker jag en knappnål genom sladden och kopplar till multimeter med krokodilklämmor på kabel eller testpinnar.
Ja här behövs två eller tre knappnålar för det går väl tre sladdar till halogenlampan?
http://www.clasohlson.com/se/Testpinnar/36-1031
Ja så behöver du en multimeter för att mäta spänning.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

Är det så du har stora spänningsfall mellan batteri och strålkastarlampa (mindre än 13 Volt över strålkastaren med halogenlampa, dvs mer än 1 Volt spänningsfall) så blir det dra nya kablar och sätta in relä/reläer.
Alternativt ta reda på var spänningen försvinner. Ärgiga kontakter? Eller Honda kanske levereras med under dimensionerade kablar? Halogenlampor lyser ju "alltid".
Normal batterispänning med motorn igång och tända strålkastarlampor är från 14 Volt till 14,5 Volt.

Last edited:
Hejsan!
Jag mätte nyss och det verkade faktiskt inte som att jag har nå spänningsfall. 13,någonting på batteriet avstängt. 14.5 typ med motorn på. Sendan tog jag ur halogenlampan som sitter nu. Mätte i princip samma värden. Lite lite sämre med motorn av..
Detta gör ju att man blir mer konfunderad... ?

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R