Xenon-konvertering!

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
490:- dyrt för xenonsats :confused:
tycker det låter rätt billigt men har dock jävligt dålig koll på vad andra tar
 

dunderbo

förmycketförsent
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
-98 ninja 900 + ett objekt av zzr600
köpte bi-xenon kit till min zx9r, dubbla h4 med både hel o halv i samma. Blev heelt kanon =)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Tog bara första bästa nu, finns billigare.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/H4-6...ptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Detta är med två lampor o ballaster, alltså inte bara en som i de andra kitet, under 400 inkl frakt.
490+frakt för en lampa låter inte lika billigt då tycker jag.

Sant, men alla vill/kan inte handla via ebay. Syftade mest på priser i svenska buiker/sajter.

Annars så vet jag också att tyskland/england/usa/kina/japan ebay är det billigaste att handla från.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Mina rekomendationer, köp ifrån ett ställe där du har lätt tillgängligt med garanti frågor etc..

Jag köpte ifrån Humanhabit.se deras 55W Xenon kit till MC för 600kr

Inte monterat än men skall bli kul och se skillnaden!

Handla förut till min S70 ett halvljus kit och helljuskit, vart så jäckla nöjd. Dock så paja ena ballastern, fick ny på garanti...
Så de är billigt att köpa i Sverige, gäller bara veta vem man skall köpa av! :yoparty
 

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
Mina rekomendationer, köp ifrån ett ställe där du har lätt tillgängligt med garanti frågor etc..

Jag köpte ifrån Humanhabit.se deras 55W Xenon kit till MC för 600kr

Inte monterat än men skall bli kul och se skillnaden!

Handla förut till min S70 ett halvljus kit och helljuskit, vart så jäckla nöjd. Dock så paja ena ballastern, fick ny på garanti...
Så de är billigt att köpa i Sverige, gäller bara veta vem man skall köpa av! :yoparty

De verkar bra.
Häftigt att det går att få fram gul xenon.
Slim ballast är ju att föredra på mc.
Du får berätta resultat sen. :)

/Johan
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Jag vill inte vara Herr Tråkigt.. men... undrar om det är samma regler för MC med xenon som det är på bilar, gällande automatisknivåreglering med xenon lampor?

Saxat från xenon kungens webbsida:
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:). Detta gäller även xenon i dimljus.


Conk.
 

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
conkers

tror att det är samma sak som bilar.
Finns det några hojar med orginalmotnterade xenon lampor?
Jag har iaf aldrig sett en hoj med högtycks spolning på huvudstrålkastaren.

Men visst vill man synas i trafiken? ;)

/Johan
 

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
Jag vill inte vara Herr Tråkigt.. men... undrar om det är samma regler för MC med xenon som det är på bilar, gällande automatisknivåreglering med xenon lampor?

Saxat från xenon kungens webbsida:
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:). Detta gäller även xenon i dimljus.


Conk.

hur full e du egentligen ? ;) alltså 14-30 k för ett set ?? 900 kr kan jag gå med på

http://www.xenonkungen.com/no/grp/nivareglering.php

:arsele
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
hur full e du egentligen ? ;) alltså 14-30 k för ett set ?? 900 kr kan jag gå med på

http://www.xenonkungen.com/no/grp/nivareglering.php

:arsele

Läs Fordonskrav:
Bilen måste idag vara utrustad med manuell ljusnivåreglering, vilket din bil har om det finns en knapp/vred på instrumentpanelen som du kan justera ljushöjden med (sker via liten elmotor i strålkastaren).
Vidare måste hastighetssignal identifieras så att ALS vet om bilen är i rörelse eller ej.



Om bilen ej har detta, säg en äldre bil t.ex. volvo 240/740 eller äldre saab, bmw, audi etc. så kostar det nog mer att bygga om till automatisk nivåreglering.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag vill inte vara Herr Tråkigt.. men... undrar om det är samma regler för MC med xenon som det är på bilar, gällande automatisknivåreglering med xenon lampor?

Saxat från xenon kungens webbsida:
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:). Detta gäller även xenon i dimljus.


Conk.

Jo precis, måste vara nivåreglerat även på hojar. Det är väl största anledningen till att det inte blir godkänt eftersom man bara byter lampor rakt av.

conkers

tror att det är samma sak som bilar.
Finns det några hojar med orginalmotnterade xenon lampor?
Jag har iaf aldrig sett en hoj med högtycks spolning på huvudstrålkastaren.

Men visst vill man synas i trafiken? ;)

/Johan

BMW:s nya touringgrej med raka sexan är väl enda med Xenon från fabrik, och den är ju språjlans för i år. :)
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tja

Tja du kan få köpa mitt xenon kit som jag nyss tagit bort om du vill.
Passar iallafall r1 04-06 kanske 07-08
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Var och besiktiga hojen idag med xenon ljus monterat. Dom nämnde inte ens det utan bara notera att ljusbilden var i rätt höjd sen var det inget mer med det :). Var lite nervös att dom skulle säga något men klara mig fint :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top