XC70 vs Mitsubishi Outlander

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Har efter ganska många år äntligen börjat ana slutet för vår gamla Passat och tänker på en ersättare.

Bilen i fråga skall fungera som familjevagn på resor/utflykter, ta Frun till&från jobbet samt dra hästtransport södra Sverige runt var och varannan helg:gnissla:gnissla

VAG har jag fått nog av och kommer inte gå i närheten av någon sådan - franskt kommer inte i fråga.

Just nu funderas det i banor av Volvo xc70 eller Mitsubishi Outlander - i båda fallen skulle det handla om dieslar av årsmodell 2012-2014. Typ.....

Inte riktigt samma typ av bilar men så ser alternativen ut just nu.

Vad säger erfarenheten om dessa bilar ? bra eller anus ? några specifika problem att hålla koll på ?

Tack för kunskap och input!
 
Subaru är nog enklast och billigast i längden att leva med.

Men av de ovan nämnda skulle jag säga att det beror på om du värderar kostnad eller komfort högst. Slänger in Hyundai Santa Fé som bubblare.
 
XC70 har ju lite olika varianter på samma dieselmotor i de årsmodeller du talar om, D3 är märkbart tröttare än D5, båda är ju riktiga traktormotorer men D5 är det åtminstone vridmoment nog i för att det skall bli lite kul att köra.
 
Intressant att TS frågar om XC70 mot Outlander och alla bubblar om Subaru.
 
Man kan säga vad man vill om en XC70 men man får betala oskäligt mycket för den begagnad och man får kriminellt bra betalt för den när man säljer.
 
Står valet mellan dom så hade jag självklart valt volvon.
Bättre komfortbil finns inte.

Mitsun är trevlig, men saknar lite.
 
Subaru är inte särskilt törstig, särskilt inte i jämförelse med XC70 och Outlander... Hittills har jag inte stött på en enda missnöjd subaruägare, däremot en hel del missnöjda xc70-ägare. Inte med komforten men med driftskostnader och framkomlighet....
 
Subaru är inte särskilt törstig, särskilt inte i jämförelse med XC70 och Outlander... Hittills har jag inte stött på en enda missnöjd subaruägare, däremot en hel del missnöjda xc70-ägare. Inte med komforten men med driftskostnader och framkomlighet....

Har pratat med en Legacyägare som köpte bilen ny och skiten rostar sönder. Även väldigt dålig service från åf. Det är dock en oteknisk och extremt gnällig jävel så det kan vara 100% blaj med. Annar bara hört bra om Subaru. Tycker dock inte att 150hk dieselsnurran är extremt imponerande.
 
Lite dubbla signaler.....

#1 Subba är jävligt robusta och pålitliga 4-krafsare. (Men törstig och trist dieselsnurra)

#2 Ni läser Outlander men tänker Outback.

Okej.

1, ts vill ha en bil som hans fru/sambo skall ha och dra hästtransport med och den skall bara rulla. Då röstar ja på en Subaru. Därför köpte min sambo en Toyota istället för en BMW, den skall bara rulla utan att skruva varje helg. Ja den maskinen kanske inte är den snålaste dieseln eller den mest exalterande men bilen är pålitlig.

2 Jag vet skillnaden på en Mitsubishi och en Subaru. :)

Xc70 i all ära, men det har varit mycket problem, kanske lösta nu dock..? Jag skulle satsa på japanskt och problemfritt ägande till käringa. Men själv vill ja åka tyskt:krama
 
Det är helt ok med tips på andra bilar än de jag nämnde i starten!

Kan förtydliga att xc70 och Outlander är vad Frun i huset sagt sig vilja ha. Hon har kört båda och de var - " såååå trevliga..."

Jag själv har en del erfarenhet av Subaru och skulle ju egentligen förespråka antingen en Outback eller en Forester - även om jag inte direkt är någon troende Subarist.
Att de motorer som skulle kunna komma i fråga är rätt trista i karaktären stör inte mig så mycket då jag inte kommer köra den så ofta.
Rostskyddet bryr jag mig mer om - men det misstänker jag inte är bättre på en Mitsubishi !?

Till saken hör väl också att jag har en god kontakt in på en subaruverkstad som jag litar på.

Kanske helt enkelt bör sätta ner foten och gå på en Subba!
 
Det är väl bara tre småsaker jag stör mig på med min subaru outback, och det är att man inte kan dra tillbaka ratten tillräckligt mycket, det finns ingen varningslampa för spolarvätskenivån (så när man kör 20 mil om dagen så får man ofta slut på spolarvätska mitt på den saltslaskiga motorvägen.) och, trots att man stänger av antispinn/antisladd så går bilen in och börjar reglera och ha sig när man kör för brett, men det är iofs skapligt brett. :hihi

MEn, det är den första bilen jag ägt i mitt liv som jag inte hatat av hela mitt hjärta efter några veckor, så... :hihi
 
Det är väl bara tre småsaker jag stör mig på med min subaru outback, och det är att man inte kan dra tillbaka ratten tillräckligt mycket, det finns ingen varningslampa för spolarvätskenivån (så när man kör 20 mil om dagen så får man ofta slut på spolarvätska mitt på den saltslaskiga motorvägen.) och, trots att man stänger av antispinn/antisladd så går bilen in och börjar reglera och ha sig när man kör för brett, men det är iofs skapligt brett. :hihi

MEn, det är den första bilen jag ägt i mitt liv som jag inte hatat av hela mitt hjärta efter några veckor, så... :hihi

Det har inte toyotan heller.. spolarvätskan alltså.. Kasst.

Men du har ju åkt Volvo innan så de är ju inte så konstigt:rofl OCH franskt, då kan man gött hat ;)




Jag hade satsat på en robust simpel bil, vi valde mellan BMW e61 lci och Toyota avensis. Orkar inte med krångel och dyra reperationer. Har du även en bra kontakt, sattsa på säkra kort.:tummenupp
 
Det har inte toyotan heller.. spolarvätskan alltås.. Kasst.

Men du har ju åkt Volvo innan så de är ju inte så konstigt:rofl




Jag hade satsat på en robust simpel bil, vi valde mellan BMW e61 lci och Toyota avensis. Orkar inte med krångel och dyra reperationer. Har du även en bra kontakt, sattsa på säkra kort.:tummenupp

Jag har haft toyota, volvo, mercedes, peugeot och subaru... :hihi
 
Man borde köra alla bilar till underredsbehandling isynnerhet de japanska. Men hellre de än att har problem med drivlinan..
 
Ok - nyast tänkbara Forester med minsta möjliga mil, på med stänkskydd ( om den inte redan har det..) och underredsbehandla dem bums och saken är klar då alltså:)

Några tankar /erfarenheter att luta sig mot när det gäller vilken underredsbehandlare/behandling man skall gå på ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top