XBOX1.6b+smartxx v2.0,hilfe!

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
Tjo har lödat in ett smartxx chip i min xbox 1.6b,också uppdaterat bioset till det senaste 33??..
Brände ned en "säkerhetskopia" av nfs2 o skulle testa men det funkar inte o inte heller nån av mina dvds org reg2.
Ja har orginal OS.
Måste man lägga in nått annat OS för att det ska funka?
Har vart inne o gluttat på psxcare.com men där talar de vise i gåtor :mad:

Muggen skrev:
Kör du med evox(EvolutionX, ett sk, dasboard)? Har du lagt in de?

nop fick för mig att d va ett chip :kocko
De heter ju alla nått liknande..

Det e asså ett OS som man tar hem o installerar så man kan välja det i startmenyn som man kan med Microsofts orginal?
Det finns sex lediga slotar till olika OS tror ja.

Ladda ner en Superdisc och boota på, installera evox. VIll du köra annat så byt sen.

låDan skrev:
nop fick för mig att d va ett chip :kocko
De heter ju alla nått liknande..

Det e asså ett OS som man tar hem o installerar så man kan välja det i startmenyn som man kan med Microsofts orginal?
Det finns sex lediga slotar till olika OS tror ja.

Jag råder dig att ladda ner Slayers Autoinstaller 2.6 eller en senare version.

Låter ju lite som du inte har något BIOS på ditt chip som stödjer uppstart av "säkerhetskopior"

EvoX är ett BIOS
EvolutionX är ett Dashboard, liksom Avalaunch, UnleashX etc etc..

Vet inte hur det är med SmartXX om de kommer med ngt BIOS på från början.. men om inte så lär du ska peta in ett sådant..

www.xbox-scene.com för all info..

Bulan skrev:
Låter ju lite som du inte har något BIOS på ditt chip som stödjer uppstart av "säkerhetskopior"

EvoX är ett BIOS
EvolutionX är ett Dashboard, liksom Avalaunch, UnleashX etc etc..

Vet inte hur det är med SmartXX om de kommer med ngt BIOS på från början.. men om inte så lär du ska peta in ett sådant..

www.xbox-scene.com för all info..
Han har skrivit att han uppdaterat bioset. Blir väl svårt att få tag på bios som inte klara att köra osignerad kod tippar jag på.

Jag vet även att åtminstonde tidigare så kom chipen med bios som inte klarade detta p.g.a. det var tveksamt om det var lagligt.

EvoX bioset är bara ett bios som är tweakat av EvoX teamet, samma som gör EvolutionX, EvoX är bara en förkortning. Så har jag uppfattat det iaf.

/ Hannes

Man behöver inte installera ett nytt dashboard för att köra brända spel.
Men med ett nytt dashboard kommer nya möjligheter, de stora fördelarna kommer först när du har en större disk också.

Så har du rätt Bios på chippet och det bootar boxen med det så kan du kunna köra brända spel direkt från skiva.

Han skrev att han uppdaterat BIOS ja... men SmartXX chippen har ju ett eget OS som den bootar upp, då jag inte har någon som helst erfarenhet av SmartXX gissar jag lite bara om att han kanske bara uppdaterat själva OS:et som är inbyggt i chippet..
men att det sen i sin tur behöver laddas in ett BIOS i chippet precis som vanligt

Typ att han blandade ihop begreppen med OS, BIOS och allt vad det är som går att blanda ihop..

Ang EvoX/EvolutionX, skriver man ut båda fullständigt så ska BIOSet alltid benämnas som EvoX och dashboardet som EvolutionX..
men pga att man väldigt ofta förkortar dashboardet till EvoX så har det uppstått en hel del förvirring runt det, och någon har säkert en jättebra förklaring runt det.. men bara man vet vad den andre pratar om så är det ju ok.. :)

Sen kom jag att tänka på en annan sak också.. det kan vara så enkelt att (dvd-spelaren i) Xboxen inte klarar av att läsa den skiva som du bränt ut, kan vara idé att testa med annat märke av skivor... Vissa Xboxar(DVD-läsare) e kinkigare än andra..

Prova som sagt annars att fixa hem en Bootskiva (Slayers, Superdisc etc) och bränn på en CD-RW skiva (ev med lägsta hastighet) för att se om boxen kan starta den..

Tjena gubbar

SlaYers_EvoX_AutoInstaller_v2.6_FINAL.exe
e detta ett dashboard o hur instalerar man det på kryssboxen när d e en .exe fil?

denna updaten (3331) har ja tatt hem från smartxx med o instalerat,men det kanske inte e nått bios?

http://www.smartxx.com/download/download_01.php

Håller på o tar hem alla möjliga prg till fanskapet nu.
löda fast 21 punkter va ju lättare än detta :fatta!
hygglo om nån kunde kolla ovan länk

.exe ??
Hmm låter som det ev skulle kunna vara en självuppackande fil..
Trodde den bara distrubuerades som iso-fil?

Hur stor är den då? borde vara några hundra Mb tycker jag.
Om filen är väl liten (ett par kb) så kanske det är något virus någon döpt så för att luras..

Men hursomhelst är inte Slayers något BIOS, utan det är en Boot-skiva du kan använda för att ställa iordning din xbox med olika Dashboards och program, tror dock det ligger någor BIOS på den också..

Men om du nu inte har något BIOS på ditt SmartXX så kommer du nog ändå inte kunna starta på den skivan du bränner..

Om du nu hittar tag i något BIOS så borde det stå på SmartXX sida eller i ngn manual du ev fick med hur du flashar det.
Länken som du har ovan länkar till OSet för chippet, således alltså inget BIOS

BIOS hittar man instruktioner på IRC på EFNet kanal #xbins hur du bär dig åt för att få tag på.. har jag hört :)

Om du har en 1.6box så måste du se till att du får ett som passar en sådan, vilket är EvoX M8+ just nu (Lista på BIOS: http://www.xbox-scene.com/bios_retail.html)

Lite OT, men ändå inte.
Har precis fått hem min nychippade 1.6 Crystal, med ett Akira2 chip.
Installatören ansåg det vara krångligt att montera in en switch, så jag kan inte stänga av chipet. Hur kommer jag åt klockan och ljudinställningar då ??

Har evolutionx dashbord och Avalaunch(suger fett). Tipsa om vilken dashboard som ger mig flest av följande funktioner:
Inställningar klocka, ljud o bild
Möjlighet till genvägar (för spelen (naturligtvis backup) som ligger på f:)
Spärra alla allvarliga funktioner för klåfingriga ungar/polare
FTP i dashen

//Peter

Avalaunch är givet! Det uppdaterar sig själv, det uppdaterar xbmc. Det ställer inte tiden via timeservrar. FTP-servern är klart bättre än EvolutionX's ftpserver. Filhanteraren är bra!

/ Hannes

Froven skrev:
så jag kan inte stänga av chipet. Hur kommer jag åt klockan och ljudinställningar då ??

Se bara till att du har alla filer till Ms Dashboard så kan du fortfarande starta det utan prob, chip eller ej.

Froven skrev:
Inställningar klocka, ljud o bild
Får nog använda MS Dashboard, timeserver-inställningar finns som sagt i flera dash.. men ställa manuellt går nog bara i MS dash vad jag vet just nu

Froven skrev:
Möjlighet till genvägar (för spelen (naturligtvis backup) som ligger på f:)
FTP i dashen
Finns i alla.

Froven skrev:
Spärra alla allvarliga funktioner för klåfingriga ungar/polare
Går väl mer eller mindre att fixa på de flesta genom att ändra configfiler

Själv kör jag Avalaunch, och för över isos med Qwix.

Finns ju massa Dashboards.. bara att prova alla olika om du orkar och bestämma dig för ett

Behöver nog förtydliga mig lite här.

Vill ha en FTP som startar ihop med dashen, alltså ingen "separat" FTP.

Kopplar inte upp mig mot nätet m krysslådan, så jag vill kunna ställa tiden själv.

Min EvolutionX dash har en meny för att komma till MSdashboard, men det händer inget om jag trycker på den. Boxen bootar bara om.
Stoppade in en skiva (i ett annat syfte) där laddningsbilden var kraftigt Matrixinfluerad. Den kunde ge mig åtkomst till MSdashen sade den, men det enda den lyckades med var en "frag" och felkod 21.

Sitter på moden så är inte så sugen på att ladda ner o testa olika dashar, de verkar ligga på 60-100MB styck.

//Peter

Froven skrev:
Behöver nog förtydliga mig lite här.

Min EvolutionX dash har en meny för att komma till MSdashboard, men det händer inget om jag trycker på den. Boxen bootar bara om.

//Peter

Så gjorde min också vill ja minnas. Den hittar inte rätta ms dashoboardets .xbe fil. Men nu minns ja ju inte hur jag gjorde för att fixa det :va . Går det att ställa in i evox.ini (eller vad den nu hette)? Eller söker evox dashen efter default.xbe:n från samma ställe som evox dashen startar?

Kråglar jag bara till det nu?

Jussi skrev:
Så gjorde min också vill ja minnas. Den hittar inte rätta ms dashoboardets .xbe fil. Men nu minns ja ju inte hur jag gjorde för att fixa det :va . Går det att ställa in i evox.ini (eller vad den nu hette)? Eller söker evox dashen efter default.xbe:n från samma ställe som evox dashen startar?

Kråglar jag bara till det nu?

Nu e jag en total "N00B" på detta, men som jag fattat det stänger chipet av orginalchipets strömförsörjning till Bios. Därmed ingen boot till MSdash?
Min plan med krysslådan var att kunna ligga helt avslappnat i soffan o lira lite,
inte behöva studera ellära och avancerad programmering :huvet .

Hittade nog ungefär vad jag söker på http://www.xbox-scene.com/ här http://www.xbox-scene.com/software/software.php?page=dashboards#newsitemEpApuVZupushvlMoMy
Heter Dash2GAM. Men man måste hämta massa sourcekoder o skit, vilket meck. Nån som vet hur det går till ??.

Mina krav är mkt modesta:
Kunna komma åt surroundljudsinställningen.
Kunna få rätt tid.
Bara trycka på pwrknappen så kan jag FTPa filer till lådan.

//Peter

Kolla som sagt inställningen i evox.ini för vilken fil den försöker starta med det menyalternativet.
Som standard borde det vara: C:\xboxdash.xbe
Hittar den inte det eller om det är så att filerna helt enkelt saknas blir det bara en reboot.
Då måste du hitta på Dashboardet och lägga in det på nytt.. Finns väl på nätet någonstans, eller brukar följa med på någon av dessa bootskivor som finns omkring

"Vill ha en FTP som startar ihop med dashen, alltså ingen "separat" FTP."
Precis så fungerar det också i alla Dashboards..
bara möjligtvis någon enstaka som inte har FTP server i sig alls..

EvolutionX och Avalaunch har båda FTP-server i sig från början iaf

Du KAN boota till MSDashboard med Chip påslaget, du kan däremot inte gå ut på Xbox Live utan att bli bannad. Menyvalet MS Dashboard borde inte stänga av chippet eller något.. bara försöka starta en xbe-fil, precis som vilket spel eller program som helst.. bara att i detta fallet råkar det vara MS Dash du vill starta.

En dash med FTp server och sen en fungerande MS Dash fixar det du vill...

Orsaken till att man måste greja och kompilera själv är för att det är olagligt med fördigkompilerade program..

Lyckligtvis BEHÖVER man inte greja med källkod och grejor, det brukar finnas kompilerade saker klara där du hittar alla andra ljusskygga grejor (DC, Torrents, etc)
Allt möjligt finns där jag sa tidigare IRC - EFNet -#Xbins

Bulan skrev:
EvolutionX och Avalaunch har båda FTP-server i sig från början iaf

Får det bara att funka med XBM2.4 igång.

Tycker det är så "krångligt" att in o röja i de filerna du pratar om.
Använder (läs förstår) mig bara på boxplorer (tror den heter så), och den är inte direkt hjälpsam mot mig.

Du har rätt, finns säkert mkt "fulmjukvara" på diverse ljusskygga IRCer.
Problemet e ju att jag ehmm, öhh, har modem. Får fortsätta att greja.
Blir ju inte riktigt akut förräns Joytech digital AV kabeln dimper ner i brevlådan.

//Peter

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back