Xbox 360?

Rasorblade skrev:
Nej! PS2 har endast två bra spel som klår allt! (Tekken-serien och Grand Turismo)
Sen så finns en massa uppsjö av skitspel.

Gissar att kommer att vara så till PS3 oxå.
Du har satsat på rätt konsol!!! :tummenupp
Du glömde Metalgear solid 2&3 (nu finns ju tvåan till krysslådan men det tog lång tid så det räknas) och så har du glömt final fantasy och gta riktigt viktiga spel. god of war och devil may cry är riktigt sköna slaktarspel. Sen så har vi ju även singstar som är sjukt kul när man super :tummenupp

Vad har xboxen för bra spel som klår allting? :va

morlock skrev:
Många vill påstå att Dead Or Alive-serien är bättre än Tekken... vet inte vad de tänker med då. :fatta!
Dead or alive serien är riktigt bra, det jobbiga är ju att man absolut inte får attackera utan det gäller bara vara snabb och ta emot den andras slag och greppa så det bli svintråkigt när båda som spelar är riktigt duktiga.

Swedie skrev:
Enligt han på EBGames så ska 95% vara bakåtkompatibla (möjligen med extragrej du måste köpa.. antar jag).

Jo, den kommer bli bakåtkompatibel genom att man lägger in gamla spel på hårddisken för att sedan emulera spelen.
Tyvärr blir det inte bara att ploppa in skivan o se glad ut, men man kan ju hoppas att emuleringen kommer att funka ok...föredrar dock Playstations koncept med 100% bakåtkompatibilitet...

Last edited:
har fortfarande inte riktigt fått den där känslan "Ja, jag har gjort ett bra val i mitt konsoll-letande".

Eller ska jag bara köpa ett bättre grafikkort till datorn istället... ?

Swedie skrev:
har fortfarande inte riktigt fått den där känslan "Ja, jag har gjort ett bra val i mitt konsoll-letande".

Eller ska jag bara köpa ett bättre grafikkort till datorn istället... ?
Konsoller är det bästa, annars får du säga den där sista meningen flera gånger per år. Ingen aning om man kommer kunna ploppa in tangentbord och mus men jag tror det är efterfrågat så de kanske hittar på nånting.

Pöjkar pöjkar..

Jag är själv forskare inom parallelldatorer både på chipnivå och på systemnivå.

Playstation 3 har alltså ett multiprocessorchip med en kontroller och 8 acceleratorer (helheten kallas alltså Cell). Detta är något av en revolution, inte för att parallelldatorer inte byggts innan men för att de aldrig byggts i så stora volymer. Stora volymer = billig kostnad / chip. Denna processor är löjligt kraftfull. Och då överdriver jag inte. Toppprestandan på de 8 acceleratorerna ligger totalt på 256 GFLOPS, dvs 256*10^9 flyttalsoperationer per second. Detta är EXTREEEEMT mycket, tro mig. En värsting-Pentium idag kan i bästa fall prestera någonstans runt 6-7 GFLOPS. Och då ska du skriva din applikation så att du verkligen KAN kräma ur denna prestandan, o-optimerade applikationer kommer sällan över 3-4 GFLOPS.

Och Cell är uppbyggd så att man RELATIVT enkelt ska kunna utnyttja majoriteten av den potentiella prestandan. Vi snackar alltså en faktor 25-35 ggr snabbare processor i PS3 än värsting-P4:an!

Och då ska jag inte ens gå in på vilka häftiga bussar och I/O-enheter det finns på den...

Slutsats: KLART SOM FAN NI SKA KÖPA PS3:an!!!

Kuriosa:
En intressant sak en kollega sa till mig här om veckan; han hade varit på en konferans i Boston där ett DARPA-finansierat projekt hade implementerat en Moving Target Indicator RT-STAP (hard benchmark) (det är en målsökande algoritm) på en Cell. Denna radar-applikation är extremt operationskrävande och jag har själv undersökt system som har krävt så mycket som 30-40 P4:or för att hålla den snurrande i realtid.

Detta fixade 1 Cell när den gick på halvfart. Halvfart! Det innebär att de radarsystemen (fysisk storlek som ett par skokartonger, sitter precis bak nosantennen) som sitter i ex JAS-flygplanet skulle kunna bytas ut mot ett PS3 utan att ens fundera på det.

Övertygade?

Var det öppet köp, Swedie? :D

Last edited:
Zee skrev:
Slutsats: KLART SOM FAN NI SKA KÖPA PS3:an!!!
Very high FLOPS figures are often quoted for inexpensive computer video cards and game consoles.

For example, the PlayStation 3 coming out in 2006 has been announced as having a system floating point performance of 2.0 TFLOPS, roughly double the announced TFLOPS rating of the Xbox 360, itself rated in the TFLOPS class. By comparison, a general-purpose PC would have a FLOPS rating of only a few GFLOPS, if the performance of its CPU alone was considered. The TFLOPS ratings of the games consoles would appear to class them as supercomputers, if comparisons based on FLOPS alone were valid (ie, a rating of 2.005 TFLOPS would place a PS3 as the 200th fastest computer on the planet).

However, these FLOPS figures should be treated with caution, as they are not in general comparable like-for-like with FLOPS for a fully-programmable general-purpose CPU. The game console figures are based on total system performance (CPU + GPU). Most of the FLOPS performance for games consoles or video cards comes from their GPUs, which are deeply pipelined vector processors specialized for graphics operations, with only limited programmability. This is possible because 3D graphics operations are a classic example of a highly parallelizable problem which can easily be split between different execution units and pipelines, allowing a high speed gain to be obtained from scaling the number of logic gates, rather than clock speed alone.

Översätt är du snäll? Innebär det att ps3 skulle vara sämre på att köra några vanliga program än att rendrera grafiken?

honkiie skrev:
Very high FLOPS figures are often quoted for inexpensive computer video cards and game consoles.

For example, the PlayStation 3 coming out in 2006 has been announced as having a system floating point performance of 2.0 TFLOPS, roughly double the announced TFLOPS rating of the Xbox 360, itself rated in the TFLOPS class. By comparison, a general-purpose PC would have a FLOPS rating of only a few GFLOPS, if the performance of its CPU alone was considered. The TFLOPS ratings of the games consoles would appear to class them as supercomputers, if comparisons based on FLOPS alone were valid (ie, a rating of 2.005 TFLOPS would place a PS3 as the 200th fastest computer on the planet).

However, these FLOPS figures should be treated with caution, as they are not in general comparable like-for-like with FLOPS for a fully-programmable general-purpose CPU. The game console figures are based on total system performance (CPU + GPU). Most of the FLOPS performance for games consoles or video cards comes from their GPUs, which are deeply pipelined vector processors specialized for graphics operations, with only limited programmability. This is possible because 3D graphics operations are a classic example of a highly parallelizable problem which can easily be split between different execution units and pipelines, allowing a high speed gain to be obtained from scaling the number of logic gates, rather than clock speed alone.

Översätt är du snäll? Innebär det att ps3 skulle vara sämre på att köra några vanliga program än att rendrera grafiken?

Mmm. Ja, det stämmer på sätt o vis. Man kan INTE räkna så som det ofta räknas på vissa specifikationer här på nätet. De lägger alltså ihop alla FLOPS som utförs i hela systemet och får en grym siffra, men det blir fel o tänka så. Det går aldrig snabbare än långsammaste enheten, vilket i praktiken är (för tevespel) processor, ram/minne samt grafik. Men hur du än jämnför t.ex. PS3 och XBOX360 är PS3 mycket bättre. T.ex har XBOX360 3 processorer med en VMX vector i varje (totalt 3 alltså), PS3:an har 8 VMX:er.

Sen är det kanske som du säger att PS3 kanske är "sämre" på genral purpose-applikationer men å andra sidan kan du köra en sådan applikation i varje accelerator kanske. Svårt att säga, särkilt när det handlar om politik, marknadsföring och utveckling av verktyg osv att göra. Utvecklas schyssta verktyg (och bra kompilatorer framförallt, som kan parallellisera högnivåkoden) så kan allt hända. Och vem har en tevespelskonsoll för att köra "vanliga" program? Ingen.

Inte säker på att jag svarade på din fråga, men annars får du prova igen. :)

Edit: Å andra sidan har dagens applikationer en tendens att vara av typen specialspecial. "Vanliga" program idag som kräver prestanda är typiskt mpeg-avkodning(film), ljud och grafik. Det jag försöker säga är att det kanske inte är intressant att ha en kraftfull general purpose processor längre. Det skalar dåligt med applikationerna som körs på en plattform. Typiskt.

Exempelvis skulle vi idag istället för att ha en fet P4 i våra PC:s kunna ha en medioker P4 som kör OS, samt flera acceleratorer som drar igång när vi menar allvar. På så sätt skulle vi vinna prestanda när vi behöver den. Ni kan jämnföra med CPU/GPU. Vi kör ju inte grafiken i CPU:n längre idag.

Last edited:
Ähh.. Xbox kommer röja skiten ändå..

Allt som MS e inblandat i är en succé.. Det blir 100% kompatibelt med allt annat..

Jag har idag en box m. 120gig hdd, trådlös controller o massa tjafs.. den har jag haft i 3 år och ett fåtal ggr dess år har jag kopplat in ps2:an för att testa nått spel som nån polare sagt skulle vara asfett... men samma dag kopplas det ut... xbox e bättre tyckar jag iaf.. på alla fronter..

Jag har även testat att köra med mus & tangentbord och det funkar på nuvarande boxen så det funkar nog på 360 oxå swedie..

Jag använder boxen till allt... jag har den inkopplad på mitt hemma nätverk och streamar upp musik, filmer & foton och annat över nätverket till tv:n..
(tillomed filmer och musik som jag laddat hem!!! ja... jag är en bandit... men jag skenförsäkrar inte.. :tungan )

nån sa "vill du ha en dator utan tangetbord eller en spel-konsoll??" eller nått sånt.... varför inte både & ?? :kocko

PS3:an kommer garanterat inte vara 100% pc-kompatibelt även om det kommer gå att kommunicera med den..

Köp den swedie... ångrar du dig så köp PS3:an oxå när den kommer..... kan du ha en i sovrummet o en i vardagsrummet.. :tummenupp

DaLorD skrev:
Ähh.. Xbox kommer röja skiten ändå..

Allt som MS e inblandat i är en succé.. Det blir 100% kompatibelt med allt annat..

Jag har idag en box m. 120gig hdd, trådlös controller o massa tjafs.. den har jag haft i 3 år och ett fåtal ggr dess år har jag kopplat in ps2:an för att testa nått spel som nån polare sagt skulle vara asfett... men samma dag kopplas det ut... xbox e bättre tyckar jag iaf.. på alla fronter..

Jag har även testat att köra med mus & tangentbord och det funkar på nuvarande boxen så det funkar nog på 360 oxå swedie..

Jag använder boxen till allt... jag har den inkopplad på mitt hemma nätverk och streamar upp musik, filmer & foton och annat över nätverket till tv:n..
(tillomed filmer och musik som jag laddat hem!!! ja... jag är en bandit... men jag skenförsäkrar inte.. :tungan )

nån sa "vill du ha en dator utan tangetbord eller en spel-konsoll??" eller nått sånt.... varför inte både & ?? :kocko

PS3:an kommer garanterat inte vara 100% pc-kompatibelt även om det kommer gå att kommunicera med den..

Köp den swedie... ångrar du dig så köp PS3:an oxå när den kommer..... kan du ha en i sovrummet o en i vardagsrummet.. :tummenupp

Det stämmer det du säger, men PS2:an kom ju bra mycket tidigare än XBOX. Och även om xbox är bättre (håller jag med om) så är den också större, fulare och kontrollerna suger balle (IMHO).

Swedie skrev:
Vad jag undrar är om man kan använda tangetbordet och musen för att spela FPS-spelen.

Man tycker ju att tillverkarna borde ha tänkte på det såhär 2005 o allt. ;) Det funkar nog med vanligt USB-anslutet tangentbord/mus.

Zee skrev:
Det stämmer det du säger, men PS2:an kom ju bra mycket tidigare än XBOX. Och även om xbox är bättre (håller jag med om) så är den också större, fulare och kontrollerna suger balle (IMHO).
Jag har alltid tyckt att PS2 haft en intressant arkitektur. Mycket kräm i den maskinen, dock svårprogrammerad. Xbox var en PC med bantat OS och likaså XO. Precis som Xbox Även XO en DirectX-baserad maskin (xbox skulle hete DirectX-box från början) vilket innebär "PC-spel". Spelen känns PC och spelen kommer att vara direkt hämtade från PC-världen = många portade FPS-spel. Jämför man ett "PC-spel" med ett "Konsolspel" idag så känns det som PC-spelet har en mycket hög teknisk kvalitet med går på styltor i jämförelse med konsolspelet som har en mjukare karaktär. Lite flummig, men det är så jag uppfattar spelen på de olika platformarna.

Jag säger nej tack till PC-spel och väntar på PS3an....

stephenj skrev:
Måste tillägga också att jag för det mesta inte spelar på min xbox utan använder den som en multimediamaskin, lyssnar på radio o musik, kollar på film, väder etc...det har man chippet till också ;-)

Tekken tag är grymt, fattar inte att man kan göra ett sådant spel till xbox...eller vet någon om något i samma klass?

Det fighting-spel jag gillar mest till XBOX är Soul Calibur 2 :tummenupp

Last edited:
Zee skrev:
Man tycker ju att tillverkarna borde ha tänkte på det såhär 2005 o allt. ;) Det funkar nog med vanligt USB-anslutet tangentbord/mus.

Portarna i fronten på X-Boxen är ju USB... Det är bara i en annan form...

Finns adaptrar.... :tummenupp

Behöver du inte alla 4 portar är det lätt att byta ut nån av dem mot en vanlig usb-port..

Kör sen Linux på den och surfa, hantera mail osv.

Rasorblade skrev:

Det e grymt som fan-....

men personligen tyckar jag att DOA-serien är det bästa fightingspelet som gjorts.. det första som kom till PS1 hade en kul grej... man kunde ställa in hur mycket :tuttar skulle "gumpa" när brudarna slogs.. :D

Sen har spelet bara blivit bättre och bättre (tyvärr utan denna funktion).. 4:an kommer till 360... ett måste tycker jag...

Är det såhär det bli när man försöker bygga en konsol av en PC? Förra maskinen var groteskt stor. Xbox360 verkar vara liten och nätt men med en groteskt stor nätdel istället. :va Ombyggt ATX-nätagg?

:3freak

Bifogat

• dry cell (Large).JPG
    dry cell (Large).JPG
    87.7 KB · Visningar: 57
  • xtouch (Large).JPG
    xtouch (Large).JPG
    68.4 KB · Visningar: 77
Jag tänkte det.... Är det någon som vet hur det är med dosorna? Kommer man kunna använda sina gamla från vanliga xbox eller måste jag köpa en till dosa?

Rasorblade skrev:
Tyckte soulcalibur 1 var bättre när det kom till dreamcast. Förövrigt varför är det ingen som nämner dreamcast? Det var ju jävlat skiten när det kom alltså. Körde över allt motstånd i prestanda och riktigt riktigt sköna kontroller.
boxshot.php

Ett riktigt work of art, sen hade man ju minneskorten i dosan och på den en display som kunde visa en massa fräcka saker.

Last edited:
Back