Xaus snabbast någonsin

Glömde jag säga att det var på Qualifier!! :D

Sen kan väl inte 382km/h på 2 hjul med streetfightern & 439.05km/h på 2 hjul med helkåpa på E4'an vara helt långsamt det heller - tur att det är preskiberat sen ett tag tillbaka & att det genomfördes tiiiiiidig morgon utan trafik - tack Ljungby!! :yoparty

/Fürstenhoff.

Tur att man gick tillbaka lite i tråden.. Tänkte precis skriva att va faan "De" va väl inte så fort.. Vissa Åker fortare på allmän väg HeHe.

Men de här hastigheterna mäts väl på fasta punkter på banorna så om förarna t.ex. bromsar senare än den punkten bör väl den egentligt snabbaste hastigheten vara större?

T.ex. såg man i telemetrin under MotoGP sist att Stoner var över eller väldigt nära 350 innan han bromsade på långrakan medan den officiella hastigheten sen visades till 333 km/h - den visades alltså efter man fått se telemetrin.

Den "telemetrin" kan du ta och glömma direkt.

Tur att man gick tillbaka lite i tråden.. Tänkte precis skriva att va faan "De" va väl inte så fort.. Vissa Åker fortare på allmän väg HeHe.

Å min pappa körde ännu fortare i sin rymdraket...

Välkommen till racingforumet.

Det är väl ingen konst att köra fort rakt fram om man har tillräckligt med kraft i motorn och en tillräckligt lång raksträcka. T o m forumprofilen Roller kunde krana ur Webspys Turbokråka snabbare på Nynäsvägen. Det är inte topphastigheten i sig som är det imponerande utan dess sammanhang. Att på kort sträcka och tid nå en relativt sett hög topphastighet på en hoj som också går snabbt i kurvorna. Utföres hellst en söndageftermiddag mitt under brinnande race, sida vid sida efter slipstreaming av en konkurrent och avlutas med en tokigt hård inbromsning. Ahhh...

Telemetrin som de visar på TV:n är inte speciellt exakt så jag tror du får ta de hastighetsangivelserna med en nypa salt. Jag har för mig att det inte är hojens egen telemetri som visas utan någon form av uppskattning men någon mer insatt i ämnet får gärna fylla i och rätta mig.

Men ändå...
Kan någon beskriva hur mätningen av de officiella siffrorna utförs? För något år sedan hörde jag att det var fotoceller som gav siffrorna, och de är såklart fast placerade i slutet av rakan. Därmed är det inte säkert att de högsta hastigheterna var under just de metrarna, någon kanske kör snabbare och måste börja bromsa just där.

En polis mitt i sandfållan med en laser skulle ge högre hastigheter tror jag.

Okej :tummenupp

Men precis som med varvrekord borde bara topphastigheter under race räknas, eller vad tycker ni
Jag bryr mig inte så mycket om rekord i sig, utan nöjer mig med att fascineras av hur helvetiskt fort de går i raceskick. Sekunderna innan det ska bromsas in till ca 90 i Elf-kurvan dessutom.

Inte illa för att vara en modifierad gathoj utan överladdning. Och på bana - inte flygfält. Hur trimmade är motorerna i WSBK-egentligen?

Det är inte mycket man kan göra som man inte har gjort, speciellt på Duccarna. 322 km/h på Monza med en trimmad V-twin är rätt hårt.

Men ändå...
Kan någon beskriva hur mätningen av de officiella siffrorna utförs? För något år sedan hörde jag att det var fotoceller som gav siffrorna, och de är såklart fast placerade i slutet av rakan. Därmed är det inte säkert att de högsta hastigheterna var under just de metrarna, någon kanske kör snabbare och måste börja bromsa just där.

En polis mitt i sandfållan med en laser skulle ge högre hastigheter tror jag.

Jag har för mig att det är fotoceller även i år, de sa under en av sändningarna från Kina precis det som du säger.

Problemet är ju att inget av teamen går med på att dela med sig av sina "riktiga" telemetrimätningar till någon utanför teamet, ännu mindre kabla ut de i direktsänd TV.

Förstår att man har trimmat v-twinnarna mer eller mindre fullständigt. Men jag tänkte på de fyrcylindriga; där finns väl flera restriktioner, vilket jag tycker är synd.
Restriktionerna finns för att Ducati ska kunna vara med och leka. Nu vill Ducati ha 1200 cc som max gräns för twinnar vilket de lär få.

Det vet alla. Jag undrar hur begränsade de fyrcylindriga är. Om fri trimning motsvarar 100%, hur fritt är det?
Vi får hoppas att Axxexs läser tråden, han brukar kunna svara på sånt.
Annars finns ju reglerna på nätet om man orkar ta sig igenom dem själv.

Vi får hoppas att Axxexs läser tråden, han brukar kunna svara på sånt.
Annars finns ju reglerna på nätet om man orkar ta sig igenom dem själv.

Kan inte dom reglerna så bra. WSBK är inte min grejj.. Kollade bara WSS idag på tv:n, tex.

Men den där regeln har väll diskuterats tidigare här. Tror det var nått om att den där begränsningen som finns för 4-cyl kommer inte tillverkarna upp i vilket fall. Borr/slag kommer inte upp i dom siffrorna som gör att man måste begränsa vartalet i en 4-cyl enligt reglerna. Aha.. Han menade kanske rent allmänt hur man får trimma en WSBK? Läs reglerna själv då! :D

Tycker det känns sådär med Ducati att bara sluta med den storleken med cyklar som man tävlar med i serien och sen påstå att man vill vara med ändå men inte har rätt cyklar för det reglementet och vill ha ändrat pga deras egna beslut.. Tänk om Honda slutar med 1000cc och vill ha 1400cc nästa år igen då? :va

Last edited:
Det vet alla. Jag undrar hur begränsade de fyrcylindriga är. Om fri trimning motsvarar 100%, hur fritt är det?

Det är väldigt nära fri trimmning men man får inte byta vevhus och vxlåda och toppen skall vara en standardgjutning men får modifieras fritt.
Skillnaden mellan duccemotorerna och de fyrcylindriga är att 4-cyl inte får ändra diametern på insprutningskropparna något som inte spelar någon roll i dagsläget då man orginal har en fullt tillräcklig diameter.

Så det är rätt imponerande att Ducati ändå lyckas fila tillräckligt för att hänga med radfyrorna även rakt fram

Så det är rätt imponerande att Ducati ändå lyckas fila tillräckligt för att hänga med radfyrorna även rakt fram

Men de plöjer väl ned åtskilligt mycket mer pengar i sin hoj än vad radfyra-tillverkarna behöver göra för att få sina hojar konkurrenskraftiga?

Tycker det känns sådär med Ducati att bara sluta med den storleken med cyklar som man tävlar med i serien och sen påstå att man vill vara med ändå men inte har rätt cyklar för det reglementet och vill ha ändrat pga deras egna beslut.. Tänk om Honda slutar med 1000cc och vill ha 1400cc nästa år igen då? :va

Jag håller med till fullo. Det känns som en jättedyr sandlåda (sandfålla?) alltihop.

"Om inte vi får som vi vill slutar vi!"
"Om de får som de vill slutar vi!"

Jag tycker de skulle sätta lite press på Ducati och se om de står vid sitt ord, låt de sluta då. Frågan är om de har råd, 1098:an lär ju inte sälja lika bra om den inte är med och slåss om segern i WSBK eftersom Ducces image mer eller mindre bygger på racing. Likheterna med D16 är nog inte nog stora för att den ska influera konsumenterna lika mycket som WSBK gör och därmed öka försäljningen av 1098:an.

Och har väl en tillverkare/team fått visa om de står vid sitt ord att sluta kanske de andra inte är lika snabba att hota med att sluta nästa gång det blir tal om ändringar.

Fast risken är väl att eftersom WSBK mer eller mindre är en italienskt tillställning med italienska ägare, italienska däck och starka italienska team så lär väl Ducati få sin vilja igenom till syvene och sist. Men då är det upp till de andra att stå för sitt ord och sluta. Känns som att det skulle vara ett rejält steg tillbaka i utvecklingen och WSBK blir Ducati-cup igen. Trist.

Last edited:
Men de plöjer väl ned åtskilligt mycket mer pengar i sin hoj än vad radfyra-tillverkarna behöver göra för att få sina hojar konkurrenskraftiga?
Pengar är inte allt, det skapar utrymme för att göra saker men det krävs kunskap för att göra rätt saker.

Pengar är inte allt, det skapar utrymme för att göra saker men det krävs kunskap för att göra rätt saker.

Jag säger inte att Ducati gör ett dåligt jobb bara för att de spenderar mycket pengar, tvärtom så verkar deras pengar vara väl spenderade. Vad jag däremot menar är väl att Ducati själva håller med om att de är konkurrenskraftiga i dagsläget men att det kostar för mycket för Ducati att hänga med. De vill ha mer kubik och mindre trimning eftersom det blir billigare.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8