Xaus snabbast någonsin

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
318 km/h lyder det nya WSBK-rekordet som just har noterats på Monza. Det förra innehades tydligen av Laconi från Philip Island 2005. Jag trodde faktiskt att Yanagawa fortfarande hade rekordet från Hockenheim. Frågan är om det är så imponerande. WSBK är hela 8% långsammare än MotoGP...

(Det nuvarande rekordet i MotoGP sattes förra året av Tamada på kvalet i Kina: 344 km/h. Det lär stå sig i tid och evighet, tror jag.)

(Det nuvarande rekordet i MotoGP sattes förra året av Tamada på kvalet i Kina: 344 km/h. Det lär stå sig i tid och evighet, tror jag.)

344km/h

Farändainåthelvete!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Last edited by a moderator:
Men det är väl inte helt rätt att jämföra högsta toppfarten genom tiderna när de satts på olika banor?

Det förra innehades tydligen av Laconi från Philip Island 2005.
Laconi körde 318 km/h på kvalet så det borde innebära att Xaus "bara" tangerat rekordet.

Last edited:
343,7km/h satte Tamada förra året på Motegi. Så det är inte riktigt 344 då, men rätt nära! Någon har nog omvandlat km/h-miles-km/h.. :)

349 kan ha varit på något test, under extremt gynsamma förhållanden. Tex gjorde Capirossis NSR 325 km/h på Suzuka 2002 under ett försäsongstest, då var Regis Laconi över 340 km/h på RS Cuben.

Itho hade väl rekordet länge på 90-talet i 500 med nånstans i närheten av 330km/h nånting?
Jag kollade hastigheterna för den aktuella banan, inte för 500:orna i allmänhet.

Kan inte hitta några 349 km/h för Capirex i resultatlistorna på www.motogp.com men det kanske någon annan kan?

Glömde jag säga att det var på Qualifier!! :D

Sen kan väl inte 382km/h på 2 hjul med streetfightern & 439.05km/h på 2 hjul med helkåpa på E4'an vara helt långsamt det heller - tur att det är preskiberat sen ett tag tillbaka & att det genomfördes tiiiiiidig morgon utan trafik - tack Ljungby!! :yoparty

/Fürstenhoff.

439,05 Och då lär det väl fani mej vart storm....med tanke på luft motståndet eller förklara gärna .....:tummenupp

Men de här hastigheterna mäts väl på fasta punkter på banorna så om förarna t.ex. bromsar senare än den punkten bör väl den egentligt snabbaste hastigheten vara större?

T.ex. såg man i telemetrin under MotoGP sist att Stoner var över eller väldigt nära 350 innan han bromsade på långrakan medan den officiella hastigheten sen visades till 333 km/h - den visades alltså efter man fått se telemetrin.

Men de här hastigheterna mäts väl på fasta punkter på banorna så om förarna t.ex. bromsar senare än den punkten bör väl den egentligt snabbaste hastigheten vara större?

T.ex. såg man i telemetrin under MotoGP sist att Stoner var över eller väldigt nära 350 innan han bromsade på långrakan medan den officiella hastigheten sen visades till 333 km/h - den visades alltså efter man fått se telemetrin.

Telemetrin som de visar på TV:n är inte speciellt exakt så jag tror du får ta de hastighetsangivelserna med en nypa salt. Jag har för mig att det inte är hojens egen telemetri som visas utan någon form av uppskattning men någon mer insatt i ämnet får gärna fylla i och rätta mig.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8