X-lite?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Funderar på att införskaffa en ny hjälm efter att ha vurpat med min nuvarande. Har gluttat på Nolan/X-Lite:s hjälmar och fastnat för "X-902 FLAG" Någon som har några synpunkter på denna hjälm? Kvalité/Finish/Ljudnivå?

Tack på förhand.

- Peter -

Vet inte vad "FLAG" innebär. Men den vanliga X902 är, i mitt tycke, mkt bra.
Jag har inte SÅ mycket annat att jämföra med. Den är helt stabil så snabbt min hoj går (typ 220). Ingen jobbig turbulens och grejer. Pinlock-visiret är guds gåva till oss MC-förare. Det enda jag kan anmärka på vad gäller det är att det helt underbara visiret inte helt kommer till sin rätt med det monterat.

Ljudnivån... Ja, den är ju inte knäpptyst direkt. Men vilken hjälm är det? Jag har hittils inte testat en enda hjälm som inte väsnas så mycket att man helst har öronproppar i när man kör längre sträckor. Mycket av oväsnet kommer ju av turbulensen från kåpan dock. Mycket tystare att köra på en kåplös hoj.

Jag tycker den är väldigt bekväm och hyfsat tyst. Ganska låg vikt. D-ringar för låsningen förstås. Mycket bra visir med imskydd och hållare för tear-off är standard. Säkerhetsmässigt en bra hjälm enligt många tester.

Fick möjlighet att prova X-Lite 902 i två veckor (i väntan på min beställda Shoei Z-One), det jag inte gilla med den är att det trycker över öronen så jag får inte på mig glasögonen ena skalmen hamnar utanför örat, man öppnar visiret med flärpen på hakan så när man öppnat lite för att få lite luft så måste man öppna visiret helt för att kunna stänga det.Ljudnivån är nog ganska lika med Shoein men jag tyckte inte om turbolensen på den men det kan ha att göra med vilken mc man kör med.
Nu kör jag med Shoein och jag tycker att det är stor skillnad men det är ju bara min åsikt.

Har en X-lite liggandes på hyllan hemma.... den hade jag i 2 år innan jag fick nog, och gick och köpte mig en X-spirit.

Nu när jag kan jämföra med Shoei´en, så kan jag säga att det som jag inte gillade med X-lite, var dels ventilationen som i princip suger, och andningsskyddet som man kan montera är frågan om det ens får kallas för det, då de bara är en skinnbit som knappt täcker.

Sedan tyckte jag att den inte satt bra, på något sätt ville man vrida lite på den för att få den o sitta bättre, och jag har en polare som också sagt detta om sin X-lite, så det är inte bara jag.

Det som var bra med den, var visirmekanismen, det var smidigt att öppna visiret. Fast man behövde hålla efter denna annordninng, för annars så slutade det med att visiret inte gick att fälla upp, mindre kul...

Jag kraschtestade den också, och det klarade den väl bra... lite revor och sådär men jag var hel iallafall :)

Mattias:

Jag kan hålla med om att ventialtionen kunde vara bättre. Fast det är eg inget direkt problem som jag ser det. Pinlockvisiret håller imman borta väldigt effektivt. Regnar det kan man ändå stå stilla och flåsa som en tok utan att det blir imma.

Andningsskyddet sitter åt mot min näsa iaf. Sen är det möjligt att det finns bättre andningsskydd.

Att den sitter dåligt på din knopp är ju inte hjälmens fel, det är ju du som är felkonstruerad. ;-)
Passformen är väldigt individuell.
Jag testade ett antal shoei och arai när jag skulle köpa ny hjälm och det funkade verkligen inte för mig. Det klämde och spännde och nästan gjorde ont (större storleker satt alldeles för löst).

dumbo skrev:
Mattias:

Jag kan hålla med om att ventialtionen kunde vara bättre. Fast det är eg inget direkt problem som jag ser det. Pinlockvisiret håller imman borta väldigt effektivt. Regnar det kan man ändå stå stilla och flåsa som en tok utan att det blir imma.

Andningsskyddet sitter åt mot min näsa iaf. Sen är det möjligt att det finns bättre andningsskydd.

Att den sitter dåligt på din knopp är ju inte hjälmens fel, det är ju du som är felkonstruerad. ;-)
Passformen är väldigt individuell.
Jag testade ett antal shoei och arai när jag skulle köpa ny hjälm och det funkade verkligen inte för mig. Det klämde och spännde och nästan gjorde ont (större storleker satt alldeles för löst).

Jo jag vet... tyvärr fick man lära sig detta den dyra vägen... Shoei har ju en viss passform, Nolan en annan osv.
Jag var ju så inriktad på en X-lite att jag inte ens tittade på andra...

Men men, nu har jag ju en skjutshjälm också så jag ska inte klaga :P
Den var ju knappt i backen då jag kraschade, så de ska inte vara några fel med den.

Har kört runt med min nu i 2 säsonger och kan väl bara säga som föregående talare: Pinlock är så bra så det finns ingen ventilation eller nässkydd som kan jämföra sig, ljudnivån är väl som alla andra hjälmar utan hörselkåpor inbyggda, D-ringarna (som inte shoei har, varför?) är suveränt lättanvända jämfört med arai´s..
visiröppningsmekanismen fungerar super och mattias: Spännskruvarna sitter ju där som sitter för att vajrar töjs! :)

Sen att man har huvud för olika hjälmar är en sak som är säker, men sitter hjälmen bra så är det ett bra köp. Behöver du inte tearoffs så är väl 901an i princip samma sak?

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Har kört runt med min nu i 2 säsonger och kan väl bara säga som föregående talare: Pinlock är så bra så det finns ingen ventilation eller nässkydd som kan jämföra sig, ljudnivån är väl som alla andra hjälmar utan hörselkåpor inbyggda, D-ringarna (som inte shoei har, varför?) är suveränt lättanvända jämfört med arai´s..
visiröppningsmekanismen fungerar super och mattias: Spännskruvarna sitter ju där som sitter för att vajrar töjs! :)

Sen att man har huvud för olika hjälmar är en sak som är säker, men sitter hjälmen bra så är det ett bra köp. Behöver du inte tearoffs så är väl 901an i princip samma sak?

//jaG

Jag vet :rolleyes: fast de e inte så kul när de töjt sig under en tur, och man inte får upp visiret när man står vid ett trafikljus... inte läge att börja skruva då :rodnar

Sedan har ju visst min Shoei D-ringar.... fel från fabrik kanske :crash

Dom lite billigare shoeimodellerna har snapfäste. Om jag inte missminner mig så kostar din hjälm lite grann, då ska man väl förvänta sig Dringar iaf?

//jaG

Mattiaz skrev:
Jag vet :rolleyes: fast de e inte så kul när de töjt sig under en tur, och man inte får upp visiret när man står vid ett trafikljus... inte läge att börja skruva då :rodnar

Sedan har ju visst min Shoei D-ringar.... fel från fabrik kanske :crash

Zeb_Macahan skrev:
Dom lite billigare shoeimodellerna har snapfäste. Om jag inte missminner mig så kostar din hjälm lite grann, då ska man väl förvänta sig Dringar iaf?

//jaG

Jo den kostade lite deg... men det var det värt :)

Jag skulle aldrig köpa en hjälm som saknade D-ringar ... de är helt suveräna! :tummenupp

Japp, det är dom, är dom lika simpla på shohejjen som på Xliten eller är det som på arai, att man liksom "demonterar" dom varje gång man tar av sig hjälmen?

Apropå hjälmar så kollade jag just in denna. en IXS hjälm med schyssta former! :fakta

//jaG

Mattiaz skrev:
Jo den kostade lite deg... men det var det värt :)

Jag skulle aldrig köpa en hjälm som saknade D-ringar ... de är helt suveräna! :tummenupp

Bifogat

• ixs.jpg
    ixs.jpg
    5.1 KB · Visningar: 281
Fy fan! Den kopparfärgade Gixxer1000 är så jävla läcker!

Det stod ju en sån inne på High Chapparall, så man kunde ta sig en lite närmare titt :)

Köp en sån Jens!! :D

Ang. D-ringarna, så är de lika enkla som på X-lite´n fast de är grövre, dvs lite mer stabila... svårt att förklara :rodnar

Det står en på claessons i bromölla och väntar på mitt samtal med! jag måste bara sälja hojen jag har nu...

sensmoral: Provkör aldrig något bättre än det du har, sen är man tvungen att byta!

//jaG

Mattiaz skrev:
Fy fan! Den kopparfärgade Gixxer1000 är så jävla läcker!

Det stod ju en sån inne på High Chapparall, så man kunde ta sig en lite närmare titt :)

Köp en sån Jens!! :D

Ang. D-ringarna, så är de lika enkla som på X-lite´n fast de är grövre, dvs lite mer stabila... svårt att förklara :rodnar

Zeb_Macahan skrev:
Japp, det är dom, är dom lika simpla på shohejjen som på Xliten eller är det som på arai, att man liksom "demonterar" dom varje gång man tar av sig hjälmen?

Apropå hjälmar så kollade jag just in denna. en IXS hjälm med schyssta former! :fakta

//jaG

Demonterar?? hur menar du? :confused:

HA DE GÔTT

Remmen som går genom Dringarna tar man ju helt loss varje gång man tar av sig hjälmen på en arai (iaf dom jag sett, kanske har ändrat sig), på en Xlite eller dyr thohei så sitter den yttersta delen kvar i Dringarna även när hjälmen är av, på så vis blir det enklare att spänna igen *puh* :fakta

//jaG

Ludde skrev:
Demonterar?? hur menar du? :confused:

HA DE GÔTT

Låter ju trots allt som ett schysst köp? Jag har en rätt skum skalle så t.ex Shoeis hjälmar passar inte alls (trots att de gör grymt snygga), jag har dock en Nolan nu och inbillar mig att X-Lite kör med samma stuk på sina krukor? Då det är Nolan... typ?

Vill ha en 902 för att just "FLAG" modellen är mycket snyggare än något som finns i 901... Japp, det ska SE BRA ut :) Funderar även på ett spegelvisir till den, någon som har några tankar på det?

Tackar för hjälpen boyz (and girls?).

Jag har 902ans spegelvisir på min hjälm, så ser det minsann ut såhär

PS. Ska det se bra ut ska det vara checa-replika DS.

//jaG

Peccus skrev:
Låter ju trots allt som ett schysst köp? Jag har en rätt skum skalle så t.ex Shoeis hjälmar passar inte alls (trots att de gör grymt snygga), jag har dock en Nolan nu och inbillar mig att X-Lite kör med samma stuk på sina krukor? Då det är Nolan... typ?

Vill ha en 902 för att just "FLAG" modellen är mycket snyggare än något som finns i 901... Japp, det ska SE BRA ut :) Funderar även på ett spegelvisir till den, någon som har några tankar på det?

Tackar för hjälpen boyz (and girls?).

Bifogat

• hjälmsida.jpg
    hjälmsida.jpg
    34.7 KB · Visningar: 198
Ser coolt ut! Men jag satsar nog trots allt på en sådan här:

Bifogat

• x_902_17.jpeg
    x_902_17.jpeg
    15.2 KB · Visningar: 268
*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!