WSBK & WSS - Silly Season 2008

Steve Martin kommer att köra DFX Honda i hop med Fabrizio.
Nån som vet hur man gör kan väl skriva in det med GRÖNtext.
Tack.

Obs, stava rätt.
 
Lord Melchet skrev:
2471648 Steve Martin kommer att köra DFX Honda i hop med Fabrizio.
Nån som vet hur man gör kan väl skriva in det med GRÖNtext.
Tack.

Obs, stava rätt.

vad är det som är felstavat nu då??
 
Steve Martin har tydligen signerat ett kontrakt med Team DFX för nästa år. Så det blir han och Michael Fabrizio som kommer köra på deras CBR1000.
 
Alstare Suzuki Corona
Max Biaggi
Troy Corser
Yukio Kagayama

Ducati Xerox
Troy Bayliss
Lorenzo Lanzi
Neil Hodgson

Yamaha Italia
Noriyuki Haga
Colin Edwards
Andrew Pitt

Ten Kate Honda
James Toseland
Karl Muggeridge
Alex Barros

Klaffi Honda
Alex Barros

Team Kawasaki
Regis Laconi
Fonzi Nieto
Chris Walker

DFXtreme Honda
Michel Fabrizio
Steve Martin

Sterilgada Ducati
Ruben Xaus
Lorenzo Lanzi

Yamaha France
Norick Abe
Andrew Pitt

Yamaha America
Colin Edwards

Foggy Ducati
Craig Jones
 
Axxexs skrev:
2473179 Steve Martin har tydligen signerat ett kontrakt med Team DFX för nästa år.
Det ska bli kul att se. Coolt att lite äldre får köra SBK också.

Steve%20Martin.jpg






;)
 
gthyni skrev:
2471657 vad är det som är felstavat nu då??
Nej nej nej , jag försökte bara ironisera över de självutnämda ordningspoliserna.
Jag har själv uppenbara tendenser till dysgrafi och dyslexi, så jag skulle aldrig anmärka på någons sätt att uttrycka sig.
Det var bara ett skämt, som kanske inte ens var roligt.
 
sandstream skrev:
2471224 Nja, Ducati har ju nischat sig med twinnen hos privatkunderna men behöver handikapp när de inte får trimma fritt eftersom twinnen inte är lika effektiv.

Blir bara tydligare och tydligare att Ducati ska särbehandlas för att vara med :rolleyes:


Att reglementet ändras är inte för att Ducati ska bli mer överlägsna. Det är för att fler tillverkare ska komma med, ex KTM som då via regeländringar ska kunna komma med, med ett motoralternativ de redan har.

Att Ducati är en liten tillverkare kan man nog tycka, jämför gärna med Honda eller Yamaha.
 
MinnieF1Mouse skrev:
2502484
sandstream skrev:
2471224 Nja, Ducati har ju nischat sig med twinnen hos privatkunderna men behöver handikapp när de inte får trimma fritt eftersom twinnen inte är lika effektiv.

Blir bara tydligare och tydligare att Ducati ska särbehandlas för att vara med :rolleyes:


Att reglementet ändras är inte för att Ducati ska bli mer överlägsna. Det är för att fler tillverkare ska komma med, ex KTM som då via regeländringar ska kunna komma med, med ett motoralternativ de redan har.

Att Ducati är en liten tillverkare kan man nog tycka, jämför gärna med Honda eller Yamaha.
jösses, det finns folk som tror på det där alltså.
 
R2 skrev:
2502538
MinnieF1Mouse skrev:
2502484
jösses, det finns folk som tror på det där alltså.
Ja, tyvärr.
KTM har väl ingen 1200 twin i dagsläget?

En 1000 cc twin verkar vara för dyr att trimma för att hänga med radfyrorna och därför ändrar italienarna (för visst är väl Flamini eller vad de nu heter italienare) reglerna.

BTW: Corser lätt inte alltför glad i intervjun på Eurosport när han pratade om Biaggi och att han inte har något kontrakt för nästa år.
Visst vart han mästare 2005 men med tanke på alla misstag han gjort i år kan jag förstå att Alstare inte har så bråttom att skriva ett nytt kontrakt.
Corser nämnde att det fanns anbud från MotoGP men det lär ju vara något av de sämre teamen så han gör nog bäst att stanna i WSBK om han vill göra resultat.
 
R2 skrev:
2502538jösses, det finns folk som tror på det där alltså.
Vad går den italienska konspirationen ut på och vad för hemskt riskerar den att åstadkomma?

:va

Oavsett var man har sina sympatier (japan, italien, amerika två, tre eller fyra cylindrar) så är likformighet och brist på variation stentrist. Även om man skulle göra ett undantag för Ducati och ge dem ett handikapp är det ju för att gynna mångfald bland tillverkare och motorer och vi skulle få större press på de stora japanska tillverkarna att använda sina enorma resurser ännu bättre/smartare. Vad för ont finns i det?
 
sandstream skrev:
2502936
R2 skrev:
2502538 Ja, tyvärr.
KTM har väl ingen 1200 twin i dagsläget?

En 1000 cc twin verkar vara för dyr att trimma för att hänga med radfyrorna och därför ändrar italienarna (för visst är väl Flamini eller vad de nu heter italienare) reglerna.
Njae, utan att veta så antar jag att Flamini ändrar reglerna för att öka seriens ekonomiska värde. Ett vinstdrivande företag som driver en serie skiter väl i vilka som är med och om reglerna är "rättvisa".

För egen del tycker jag att det skulle vara tråkig om WSBK blev en affär mellan de fyra japanska märkena. Det skulle förmodligen också innebära mindre startfält.
 
Nyteknik skrev:
Oavsett var man har sina sympatier (japan, italien, amerika två, tre eller fyra cylindrar) så är likformighet och brist på variation stentrist. Även om man skulle göra ett undantag för Ducati och ge dem ett handikapp är det ju för att gynna mångfald bland tillverkare och motorer och vi skulle få större press på de stora japanska tillverkarna att använda sina enorma resurser ännu bättre/smartare. Vad för ont finns i det?
Men varför ska Ducati och andra twin-tillverkare ha ett handikapp?
Bayliss visade ju i år att Ducatis hoj kan vinna.
Vill de inte köra twin är det väl bara att byta till en bättre motorkonfiguration, eller?

Risken med att låta twinnar köra upp till 1200-kubik är ju att japanerna tröttnar och prioriterar ner WSBK och då är vi tillbaka till läget för ett par år sedan när det var Ducati-cup.
 
sandstream skrev:
2503116 Men varför ska Ducati och andra twin-tillverkare ha ett handikapp?
Bayliss visade ju i år att Ducatis hoj kan vinna.
Vill de inte köra twin är det väl bara att byta till en bättre motorkonfiguration, eller?

Lika gärna så kan japarna byta till en motorkonfiguration som funkar bäst med reglementet, precis som Honda gjorde med VTRen.
När det var 750/900/1000cc för 2/3/4 cylindrar som gällde så var det för tufft att vara konkurrenskraftig med 4 cylindrar, med dagens läge är det svårt med 2 cylindrar.
Regler på 1000 för 4 respektive 1200 för 2 cylindrar är trots allt ett mellanläge mellan de gamla och de nuvarande reglerna. Och vem vet, kanske det kommer blir jämnt och bra den här gången? ;)

Sen vet du lika bra som andra här att det för Ducati och andra mindre nischade tillverkare vore ett marknadsmässigt självmord att överge det som gör märket unikt, i det här fallet 2 cylindrar, desmodromisk ventilstyrning och rörram.

Honda och de övriga japanerna har aldrig (nåja...) haft något som utmärkt deras produkter annat än hygglig kvalité och bra prestanda - något som går att applicera på 4 så väl som 2 cylindrar.
 
xyx skrev:
Sen vet du lika bra som andra här att det för Ducati och andra mindre nischade tillverkare vore ett marknadsmässigt självmord att överge det som gör märket unikt, i det här fallet 2 cylindrar, desmodromisk ventilstyrning och rörram.
Så bara för att de valt en motorkonfiguration som är dyr att trimma så ska reglerna ändras?
Vad är det som säger att de inte lägger lika mycket pengar om reglementet ändras och då blir överlägsna?
 
sandstream skrev:
2503274 Så bara för att de valt en motorkonfiguration som är dyr att trimma så ska reglerna ändras?

Om det är vad som krävs för att få fler tillverkare att ställa upp (och de som finns att stanna kvar) och hålla serien vid liv, så ja.
 
Nyteknik skrev:
2502992Oavsett var man har sina sympatier (japan, italien, amerika två, tre eller fyra cylindrar) så är likformighet och brist på variation stentrist. Även om man skulle göra ett undantag för Ducati och ge dem ett handikapp är det ju för att gynna mångfald bland tillverkare och motorer och vi skulle få större press på de stora japanska tillverkarna att använda sina enorma resurser ännu bättre/smartare. Vad för ont finns i det?

sandstream skrev:
2503116 Men varför ska Ducati och andra twin-tillverkare ha ett handikapp?
Bayliss visade ju i år att Ducatis hoj kan vinna.
Vill de inte köra twin är det väl bara att byta till en bättre motorkonfiguration, eller?
Men herregud, du gör det igen! Svaret finns ju i mitt inlägg.

:eek:
 
Nyteknik skrev:
2503745 Men herregud, du gör det igen! Svaret finns ju i mitt inlägg. :eek:
Men snälla lilla vännen, bara för att du skriver en sak behöver det inte betyda att det är "rätt".
Om jag skriver en motfråga är det kanske för att få dig att tänka lite längre än vad näsan räckte första gången.

Så om tex Suzuki och Kawasaki grät ut hos MSMA och sa att de inte hade råd att få fram konkurrensdugliga 800:or så borde de få köra med 990 cc så länge de önskade för att alla tillverkare ska få vara med?

Du ser inga som helst risker med att en Ducati-twin på max 1000 cc i dag vinner WSBK och om 2 år ska få ha ytterligare 200 kubik?
 
sandstream skrev:
2503815 Du ser inga som helst risker med att en Ducati-twin på max 1000 cc i dag vinner WSBK och om 2 år ska få ha ytterligare 200 kubik?
Eftersom reglementet ändras på fler punkter när det gäller vad du får göra med motorn så kommer en 1200cc twin ungefär motsvara en 1000cc radfyra vilket varit tanken från början. Dvs att ha ett reglemente som försöker gör det möjligt för olika konfigurationer att tävla mot varandra på hyfsat jämna villkor. (som i MotoGP där man har olika viktregler för olika motorkonfigurationer vilket du ju inte bölar så mycket över fast det är samma sak) Årets säsong visar ju att de är på hyfsat rätt bana då alal tillverkare utom Petronas och Kawasaki vunnit race och alla har varit på pallen.
 
Gustav O skrev:
2503928 Eftersom reglementet ändras på fler punkter när det gäller vad du får göra med motorn så kommer en 1200cc twin ungefär motsvara en 1000cc radfyra vilket varit tanken från början. Dvs att ha ett reglemente som försöker gör det möjligt för olika konfigurationer att tävla mot varandra på hyfsat jämna villkor. (som i MotoGP där man har olika viktregler för olika motorkonfigurationer vilket du ju inte bölar så mycket över fast det är samma sak) Årets säsong visar ju att de är på hyfsat rätt bana då alal tillverkare utom Petronas och Kawasaki vunnit race och alla har varit på pallen.

Öhpp, öhpp.

Walker vann ju med Kawasakin på Assen.
 
Back
Top