WSBK Valencia 2008

Har precis sett båda racen på worldsbk:s hemsida, sjuuuukt fint att man kan se racen efter dom gått, alltså om man missar direktsändningen :näsblod

Fan vad impad jag är av Checa!! Hatten av! Vilka race!!:tummenupp
 
Jag tycker nya Hondan är jäkla fin, blir sjukt sugen på en egen. Ser så otroligt smidig ut.
 
Tycker det är klart uppfriskande att Checa trots alla år av racing ändå satsar allt för seger och skiter blankt i andraplatsen, hade det gått vägen hade jag iofs varit ÄNNU mer impad!
 
nåjo synd på tysken iaf me ett pajjat nyckel ben:(
Thats racing!!--de e bara o försöka o komma igen om 6veckor!..
:

6 veckor?? Ett nyckelben tar 2 veckor om det inte gått av ända ute vid leden ...
 
6 veckor?? Ett nyckelben tar 2 veckor om det inte gått av ända ute vid leden ...

Nej helt fel!
Av de utan felställning som läker snabbast är de som ligger närmast leden
och de som läker långsammanst är de mitt på rörbenet.

6V är en bra och vedertagen regel för hur länge det tar för en nycklbensfraktur.

De som läker sämst är de med många fragment och de yttre med felställning
 
Det var TCn som krånglade för Checa i race 2. Han fipplade med elektroniken och försökt resetta den men det hjälpte inte. När han slog av TCn helt så fick han sprutt på hojen igen. Imponerande att han körde upp sig utan TC då han påstod sig aldrig kört hojen helt utan TC ens på träning.
 
Nej helt fel!
Av de utan felställning som läker snabbast är de som ligger närmast leden
och de som läker långsammanst är de mitt på rörbenet.

6V är en bra och vedertagen regel för hur länge det tar för en nycklbensfraktur.

De som läker sämst är de med många fragment och de yttre med felställning

Tänk, då har du och docenten i ortopedi på Lunds Universitetssjukhus diametralt olika åsikter ... Såvitt jag vet så grundar han sin uppfattning på gedigen utbildning och erfarenhet från hundratals nyckelbensbrott.

Jag vet att när jag körde race så körde de som brutit nyckelbenet efter 2 veckor igen. Man fick strama upp kryssförbandet genom att sticka en kraftig skruvmejsel underifrån i "krysset" och sedan vrida den 180°. Jag har hjälpt kompisar med det. Medan man håller mejseln i det vridna läget så drar föraren upp sitt skinnställ och då låses mejseln mellan skulderbladen, axlarna lyfts upp, nyckelbenet avlastas och man kan köra. Då fick man dessutom ett hållbart ryggskydd :)

När jag själv bröt nyckelbenet så gjorde jag det i skogen på en MTB så jag fick cykla 9 km till min bil så jag kunde ta mig hem.
När jag var på återbesök på lasarettet efter 2 v så kunde jag fortfarande inte lyfta ut armen till bilens växelspak och var irriterad pga av det eftersom jag vet att man kan köra race efter den tiden. Det hör till saken att man inte får ett kryssförband när man bryter nyckelbenet ända ute vid leden utan man får nöja sig med en mitella.
Nämnda docent förklarade då att varje rörelse med armen innebär att leden sveper över nervtrådarna i axeln och det är tämligen obehagligt. Brott ända ute vid kulan är dock relativt ovanliga. "Ju längre ut, desto längre tid innan man kan använda armen", var hans exakta ord.

Ett benbrott ska inte vara helt stilla eftersom små rörelser initierar och snabbar på bildandet av bindväv. Det som är rätt med 6 v är att det är så lång tid det tar för bindväven att stelna och hålla brottet fixerat, men om man tycker att det är kul att köra race så kan man göra det efter 2 v om inte brottet sitter ute vid kulan. :yoparty
 
Tänk, då har du och docenten i ortopedi på Lunds Universitetssjukhus diametralt olika åsikter ... Såvitt jag vet så grundar han sin uppfattning på gedigen utbildning och erfarenhet från hundratals nyckelbensbrott.

Är det inte ganska självklart att man inte kan säga en generell läkningstid med tanke på att det kan vara olika typer av brott? Jag har brutit nyckelben fyra gånger nu, och det har tagit allt från ett par veckor till många (minns ej exakt) veckor. Ena gången är man ganska rörlig efter nån vecka, och en annan gång så kan man knappt ta sig ur sängen efter 3 veckor.
Jag tippar att Max får benet ihopskruvat, och då kan han lätt köra nästa race.
 
Tänk, då har du och docenten i ortopedi på Lunds Universitetssjukhus diametralt olika åsikter ... Såvitt jag vet så grundar han sin uppfattning på gedigen utbildning och erfarenhet från hundratals nyckelbensbrott.
MC Doktorn är läkare. Han vet nog vad han pratar om.
 
MC Doktorn är läkare. Han vet nog vad han pratar om.
Inte bara läkare utan just ortoped.
Jag är inne på Oscars linje. Det tar olika lång tid beroende på en massa faktorer. Får man det ihopspikat så går det dock snabbare att kunna köra iegn, inget de rekommenderar men om till och med en fegis som jag kan köra hoj igen efter fyra veckor :cdevil så är nog Max tillbaka snabbare än så.
 
löjligt!

Fy va löljligt att de blev ett par ronder munhuggning , bara för jag skrev att ett nyckelbensbrott tar 6v!!??
-by the way en liten offtopic story!..när vi ändå e på g med läkningstider!...
- Håkan Carlquist känd i Världen som Motocross FANTOM! , och att inte ge upp bara för att de går lite tungt nån gång ! :)..
-han bröt lårbenshalsen/lårbenet o ställde upp o försökte köra helgen efter!!!!konkurenterna trodde han typ avled , de som såg hans crash!,..och sen står han på banan o ska köra, typ veckan efter!-de trodde inte sina ögon!!..:D :yoparty :D :yoparty -snacka om o psyka ner sina konkurenterna!

-Men man kan alltid hoppa upp från operationsbordet/kliniken o chansa!...för man e dum eller som i Håkans Carlquist fall "tvingad" o köra för sponsorerna kräver det!...
Men, men va i skogen har en sånn grej o göra med läkningstid!?..Nada!

Ps : de syns tydligt att neotysken lämnar en lucka på innern pga av ett typ släpp, o checka tar chansen o och satsar allt på ett kort o kastar sig in..på innern! :)
 
Last edited:
Efter att ha sett några race med de nya 1200-Duccarna så undrar jag en grej. Visst ser det väl ut som Ducati-förarna ofta åker rundare eller mer yviga spår än övriga förare i många kurvor? Varför har dom i så fall en fördel av att köras på det sättet?
 
Inte bara läkare utan just ortoped.
Jag är inne på Oscars linje. Det tar olika lång tid beroende på en massa faktorer. Får man det ihopspikat så går det dock snabbare att kunna köra iegn, inget de rekommenderar men om till och med en fegis som jag kan köra hoj igen efter fyra veckor :cdevil så är nog Max tillbaka snabbare än så.

På sjukan i Assen så trodde de att jag var en "professional rider" och sa att jag kunde köra efter en knapp vecka, men "you better not crash then".:näsblod
 
Jag vet att när jag körde race så körde de som brutit nyckelbenet efter 2 veckor igen. Man fick strama upp kryssförbandet genom att sticka en kraftig skruvmejsel underifrån i "krysset" och sedan vrida den 180°. Jag har hjälpt kompisar med det. Medan man håller mejseln i det vridna läget så drar föraren upp sitt skinnställ och då låses mejseln mellan skulderbladen, axlarna lyfts upp, nyckelbenet avlastas och man kan köra. Då fick man dessutom ett hållbart ryggskydd :)

Någon Fransk ortoped sa till oss att frakturer är som personligheter, ingen är den andre lik.
Men jag försöker fom nu lägga min Profession åt sidan på detta forum ska vara tyst...
Annars skulle man inte hålla på med detta sjukt roliga vansinne :)
 
www.worldsbk.com | SBK TV
När jag drar i Seek-bar för att komma fram en ½timme (för att skippa studien av en stillastående safetycar) så har jag inget ljud längre. Förslag på åtgärd?
 
Efter att ha sett några race med de nya 1200-Duccarna så undrar jag en grej. Visst ser det väl ut som Ducati-förarna ofta åker rundare eller mer yviga spår än övriga förare i många kurvor? Varför har dom i så fall en fördel av att köras på det sättet?

De får något längre väg men har högre medelhastighet genom att de kör jämnare. Att man kan göra det beror på att karaktären på motorbromsen är helt annorlunda än med en radfyra. Det är lättare att finjustera bromsningen in i kurvorna mha motorbromsen än vad det är med de vanliga bromsarna och dessutom blir övergången mellan retardation och acceleration mjukare.
Trellisramen är också mycket stabil och ett fackverk beter sig snällare, speciellt vid vridning, än vad två aluminiumbalkar gör.

Någon Fransk ortoped sa till oss att frakturer är som personligheter, ingen är den andre lik.
Men jag försöker fom nu lägga min Profession åt sidan på detta forum ska vara tyst...
Annars skulle man inte hålla på med detta sjukt roliga vansinne :)

Ja hur kul vore det att låta PK:arna sköta hela ens liv? :tummenupp

Det har blivit så mentalt trångt i Sverige att vi snart är helt utan livskraftiga uppfinnare, de som grundlade det välstånd vi hade i landet. De som tänker själva måste få svängrum annars förtvinar de och bara försvinner ...
 
Last edited:
Någon Fransk ortoped sa till oss att frakturer är som personligheter, ingen är den andre lik.
Men jag försöker fom nu lägga min Profession åt sidan på detta forum ska vara tyst...
Annars skulle man inte hålla på med detta sjukt roliga vansinne :)
Näe, ta inte åt dig av Elwe som svamlar om vad andra sagt. Du ska berätta vad du vet och hjälpa alla enligt din egen kunskap.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top