WSBK silly season 2014

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Nu har jag kollat runt lite men det verkar vara väldigt lite info om vem som kör vad i World Superbike 2014.

Någon som vet något om vem som kommer att sitta på vad i vår?

Vad gör Melandri i morgon?
 
Redan i somras lät det såhär:

"Marco Melandri has revealed he in talks over a possible move to Aprilia or Kawasaki for the 2014 World Superbike Championship after suggesting BMW have taken a step back in competitiveness this season."

Personligen skulle jag mer än gärna se han åter i MGP på en framtida Suzuki med en start att testköra den under 2014!
 
Kawasaki Racing: Tom Sykes/Loris Baz

Honda Pata: Leon Haslam/Jonathan Rea

Aprilia Alstare: Marco Melandri/Sylvain Guintoli

Suzuki Voltcom Crescent: Eugine Laverty/Alex Lowes

Ducati Superbike Team: Chaz Davies/Davide Giugliano

Kawasaki Grillini: Sheridan Morais/Michel Fabrizio (evo)

MV Agusta: Claudio Corti(evo?)
Fet text = klara för 2014
 
Last edited:
Ducaudi har väl minst en sadel över på den "åtrvärda" Panigalen nu när den övertygat Checa om att det var dags att lägga hjälmen på hyllan och Hayden stannar i MotoGP?

Kanske Elias lyckas nästla sig in någonstans nu när han återigen lyckats med bedriften att prestera bra när de är dags att förhandla om styrningar?
 
Last edited:
Undrar om vi får se vår egna Filip Backlund där nästa år ???

Tror Filip stannar kvar och kör inom BSB för han har fått sig lite va ett namn där och har kört bra. Han har ju tidigare kört i Superstock 1000 tillsammans med WSBK med ganska blygsamma resultat så hans namn är nog inte lika starkt där som i BSB.
 
Han testar nog Lavertys Aprilia i morgon om den onda foten tillåter det.

(Angående RaffaKawas fråga vad Melandri gör i morron i 1a inlägget)
 
Last edited:
Kanske Elias lyckas nästla sig in någonstans nu när han återigen lyckats med bedriften att prestera bra när de är dags att förhandla om styrningar?

Lille Toni's prestation säger ganska lite om honom själv, lite mer om att han faktiskt kan prestera så fort däcken är någorlunda mjuka och tyvärr ganska mycket om nivån på detta mästerskap överlag...
 
Lille Toni's prestation säger ganska lite om honom själv, lite mer om att han faktiskt kan prestera så fort däcken är någorlunda mjuka och tyvärr ganska mycket om nivån på detta mästerskap överlag...

Fast han är väl lite av ett mysterium, den lille mannen med det stora avhänget? I alla fall för mig som inte följt honom så noga. Racevinnare i MotoGP, världsmästare i Moto2 och sedan har han väl knappt presterat något? Gör inhopp i WSB och gör riktigt bra ifrån sig?
 
Fast han är väl lite av ett mysterium, den lille mannen med det stora avhänget? I alla fall för mig som inte följt honom så noga. Racevinnare i MotoGP, världsmästare i Moto2 och sedan har han väl knappt presterat något? Gör inhopp i WSB och gör riktigt bra ifrån sig?

Han verkar ha en åkstil som är beroende av och endast fungerar ihop med extremt mjuka däck, både vad gäller stomme och gummiblandning. Då han vann sitt enda MotoGP race så använde han ett Michelindäck som kan liknas vid ett rent kvaldäck. Detta däck fungerade inte många varv för någon annan förare, men lille Toni kunde åka ett helt race på detta däck. Första året Moto2 fanns så använde man betydligt mjukare däck jämfört med senare säsonger och de däck som nu används i WSB är också mycket mjukare än de däck som nu används i Moto2 såväl som MotoGP.

Den enda rimliga slutsatsen är att lille Toni endast presterar på mjuka däck och inte presterar alls om däcken är det minsta hårdare.

Oavsett detta så tycker i alla fall jag att det är lite genant för de etablerade förarna i WSB att lille Toni kan vara topp fem efter några minuter på en superbike. Vissa av dem ska nog ta och tona ner sitt snack om att de minsann skulle platsa i MotoGP...
 
Han verkar ha en åkstil som är beroende av och endast fungerar ihop med extremt mjuka däck, både vad gäller stomme och gummiblandning. Då han vann sitt enda MotoGP race så använde han ett Michelindäck som kan liknas vid ett rent kvaldäck. Detta däck fungerade inte många varv för någon annan förare, men lille Toni kunde åka ett helt race på detta däck. Första året Moto2 fanns så använde man betydligt mjukare däck jämfört med senare säsonger och de däck som nu används i WSB är också mycket mjukare än de däck som nu används i Moto2 såväl som MotoGP.

Den enda rimliga slutsatsen är att lille Toni endast presterar på mjuka däck och inte presterar alls om däcken är det minsta hårdare.

Oavsett detta så tycker i alla fall jag att det är lite genant för de etablerade förarna i WSB att lille Toni kan vara topp fem efter några minuter på en superbike. Vissa av dem ska nog ta och tona ner sitt snack om att de minsann skulle platsa i MotoGP...

Var det inte Rossi som 2010 satte tider på Brno i samma tempo som snabbaste varven under WSBK-racen dagen innan när han testade en R1 i WSBK-spec för att se om hans ben höll för att köra hoj med? Och det var väl typ första gången han körde en WSBK-hoj? Skönaste var ju ändå när Davide Brivio (tror jag det var) hade sagt att han tyckte det var anmärkningsvärt hur snabb Rossi var och Rossi svarade bara "Did you not think I could do it?"

Å andra sidan är det rätt ojämnt för Bayliss kom ju in och sopade banan i MotoGP på Valencia när han körde WSBK men då hade han iofs kört flera år i MotoGP innan.
 
Last edited:
All heder åt Bayliss, men han sopade inte banan i Valencia 2006. Capirossi låg 2:a på andra Duccen och tyckte det var skitkul om Troy vann, sen kom Honda-tåget med en totalskakis Hayden först som skulle fixa poäng nog för att bli mästare och sen ett gäng som inte fick köra om honom.
 
All heder åt Bayliss, men han sopade inte banan i Valencia 2006. Capirossi låg 2:a på andra Duccen och tyckte det var skitkul om Troy vann, sen kom Honda-tåget med en totalskakis Hayden först som skulle fixa poäng nog för att bli mästare och sen ett gäng som inte fick köra om honom.

:)
Kul skrivet!
 
All heder åt Bayliss, men han sopade inte banan i Valencia 2006. Capirossi låg 2:a på andra Duccen och tyckte det var skitkul om Troy vann, sen kom Honda-tåget med en totalskakis Hayden först som skulle fixa poäng nog för att bli mästare och sen ett gäng som inte fick köra om honom.

Sant, men om du strikt håller dig till sanningen blir du aldrig en bra rubriksättare i kvällspressen eller en framgångsrik debattör i racingforumet :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top