WSBK- & MotoGP-hojarna för lätta att köra?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
elwe skrev:
2684759
Ser på din mer ödmjuka inställning Gustav att du själv varit med i hetluften. Den som inte har det får lätt för sig att han/hon skulle hamna på övre halvan i ett race, vilket automatiskt ger denne anledning/kunskap att kritisera förare som kvalar in långt ner i fältet. Lite roande (på gränsen till löjeväckande) att se ...
Vad är hetluften? Stressmeka en rasad tvåtaktare i depån eller? :hihi
 
valmers skrev:
2684795 Vad är hetluften? Stressmeka en rasad tvåtaktare i depån eller? :hihi
Om du någon gång, som jag, varit tvungen att rulla in i depån för att byta vevaxel på 1½ h så vet du också att det kan vara lite stressande ... oavsett motortyp.
Har du inte det så kanske du kan definiera vad som är stressmeka för dig ...
 
valmers skrev:
2684741 Hur många andra har varit patetiska nog att stanna kvar i 250 i hundra säsonger? Världsmästaren kunde ju ha stannat i AMA SBK i fjorton säsonger till och tagit en massa titlar. Eller också ville han ha en riktig världsmästartitel. Nu har han det. Vad har Biaggi?

Det är enbart du som inte definierar 250-titeln som riktig. I AMA blir du dock inte världsmästare hur du än vrider och vänder på det.
 
Chris Ash skrev:
2685048 Det är enbart du som inte definierar 250-titeln som riktig. I AMA blir du dock inte världsmästare hur du än vrider och vänder på det.
Mata inte trollen...
 
Zee skrev:
2684174
Det finns en Windows-variant som just är designad för att kunna användas i RT-system. Tror just den typen av Windows används till Palm pilots, Tungstens och liknande också (dock inte av realtidskrav). Namnet på just den Win-varianten kommer jag inte på i skrivande stund, dock.

Sen om man använde det i Stoners hoj låter jag vara osagt. Har svårt att se att man överhuvudtaget ska behöva köra ett helt OS för att köra en TC. Borde räcka med en liten PIC, en FPGA/CPLD med kustomiserad RTL eller i absolut värsta scenario en mindre ARM-historia (t.o.m. detta verkar onödigt stort/komplext/dyrt).

:backontop

Windows går nog bara i datorerna i depån precis som när HP/COmpaq sponsrar WIlliams i F1.

OT. många handdatorer har WINdows CE/Pocket men just Palmarna har det inte
 
Chris Ash skrev:
2685048 Det är enbart du som inte definierar 250-titeln som riktig. I AMA blir du dock inte världsmästare hur du än vrider och vänder på det.
Gör som jag: sätt upp somliga på din ignorelista så slipper du se inlägg som aldrig är menade att vara annat än dömande/hånfulla.

Angående Biaggis titlar i 250 kan den som såg hur racen utkämpades inte ha annat än stor respekt för honom. Här får man ett hum om hur hårt det var:

http://www.europark.com/ny-gpdat/ny-s_294.htm (kolla i botten på tabellen...)
http://www.europark.com/ny-gpdat/ny-s_297.htm
 
Last edited:
elwe skrev:
Lite roande (på gränsen till löjeväckande) att se ...
Inte hälften så roande som att se vuxna människor käbbla med näbbar och klor för att göra en kille som aldrig vann det största till en större förare än någon som faktiskt gjorde det. Påminner om lågstadiet när man skulle försvara det egna lagets usla resultat :D

Nyteknik skrev:
2685177 Gör som jag: sätt upp somliga på din ignorelista så slipper du se inlägg som aldrig är menade att vara annat än dömande/hånfulla.
Man ska inte kasta spjut i tält. Du har själv en rätt dömmande och mästrande attityd i dina inlägg.
 
Last edited:
Gustav O skrev:
2684561 Jaså? Vilka då? Att anse att TC bör begränsas i MotoGP är inte samma sak som att förespråka brytarspetsar och båtmotorer.
Nej, men det ständiga mässandet om att det var bättre förr är oerhört tröttsamt mot bakgrund av årets fantastiska MotoGP-säsong. Nästa blir ännu bättre, det är jag övertygad om.
 
Gustav O skrev:
2684561
Mamola må vara färgad av sina egen karriär men han har vissa saker som vi inte kommer i närheten av och som gör hans åsikter intressanta och högst insatta.
han har tävlat på absolut högsta nivå och har efter sin aktiva karriär varit en del av GP depån och hela tiden varit betydligt närmare utvecklingen än någon av oss. Som gärdde på moset har han i princip varje år sedan han slutade testkört de vassaste GP-hojarna och kan således ge en mycket detaljerad bild av utvecklingen. Men visst avfärda hans kunskaper som nostalgiska.
Han har självfallet väldigt stora kunskaper, det är det ingen som bevivlar. Jag kan dock fortfarande inte förstå den sjukliga fixeringen vid det gamla inom 500/MotoGP. I F1 finns det ingen som mässar om det gamla om och om igen. Man accepterar utvecklingen inom sporten, och ändrar reglementet om så krävs. Det var hur häftigt som helst när Ronnie kom på bredsladd i 200 km/h nedför backen vid casinot i Monte Carlo, tveklöst. Men det var då, och nu är nu. Inget konstigt med det. F1 är lika häftigt idag, fast mycket, mycket snabbare.
Jag förvånas över den otroliga bakåtsträvarmentalitet som råder då det gäller MotoGP. Att citera Doohan om 500:or är helt meningslöst, då han kanske är/var den störste bakåtsträvaren av dem alla.
 
valmers skrev:
2685312 Nej, men det ständiga mässandet om att det var bättre förr är oerhört tröttsamt mot bakgrund av årets fantastiska MotoGP-säsong. Nästa blir ännu bättre, det är jag övertygad om.
Lika tröttsamt är det att så fort man hävdar att dagens MotoGP skulle kunna vara ännu bättre, vassare och roligare så får man taliban, bakåtsträvare, båtmotorälskare eller dylikt kastat efter sig. Årets säsong var kanonbra men det finns saker som skulle göra GP-VM ännu bättre.

valmers skrev:
2685358 Han har självfallet väldigt stora kunskaper, det är det ingen som bevivlar. Jag kan dock fortfarande inte förstå den sjukliga fixeringen vid det gamla inom 500/MotoGP. I F1 finns det ingen som mässar om det gamla om och om igen. Man accepterar utvecklingen inom sporten, och ändrar reglementet om så krävs. Det var hur häftigt som helst när Ronnie kom på bredsladd i 200 km/h nedför backen vid casinot i Monte Carlo, tveklöst. Men det var då, och nu är nu. Inget konstigt med det. F1 är lika häftigt idag, fast mycket, mycket snabbare.
Jag förvånas över den otroliga bakåtsträvarmentalitet som råder då det gäller MotoGP. Att citera Doohan om 500:or är helt meningslöst, då han kanske är/var den störste bakåtsträvaren av dem alla.
Smaken är som baken och många som uttrycker åsikter likt Mamola, Rossi och Corser som ju alla citeras i den här tråden har ju faktiskt praktisk erfarenhet av det de pratar om. Det kommer aldrig att bli tvåtakts 500:or igen men det betyder inte att dagens reglementen eller sätt att styra MotoGp är det optimala.
 
Last edited:
Gustav O skrev:
2684561 Ingen har bestämt något mer än du som ju vet hur det ligger till och tillskriver folk åsikter till höger och vänster. Att folk framför en åsikt är ju en annan sak.
Förklara gärna hur Biaggi med 0 titlar kan värderas högre än Hayden med 1 titel.
Gustav O skrev:
2684561
Klart som fan tempot är högre nu eftersom förutsättningarna är annorlunda och bättre nu. Sätt dagens förare i den tiden och de skulle med få undantag (Rossi) inte vara snabbare än dåtidens snabbaste. En medelmåtta som Tamada skulle varit en medelmåtta 1980 också.
Dåtidens supande, rökande och medelmåttigt motionerande förare skulle inte ha skuggan av en chans idag.

Gustav O skrev:
2685360 Lika tröttsamt är det att så fort man hävdar att dagens MotoGP skulle kunna vara ännu bättre, vassare och roligare så får man taliban, bakåtsträvare, båtmotorälskare eller dylikt kastat efter sig. Årets säsong var kanonbra men det finns saker som skulle göra GP-VM ännu bättre.
Inget är så bra att det inte kan förbättras. Utveckling kallas det.

Fan, vi är ju nästan överens. :hihi

elwe skrev:
2684885 Om du någon gång, som jag, varit tvungen att rulla in i depån för att byta vevaxel på 1½ h så vet du också att det kan vara lite stressande ... oavsett motortyp.
Har du inte det så kanske du kan definiera vad som är stressmeka för dig ...
Nej, jag tävlar på en fyrtaktsracer. Även kallat gatsoffa av RR-esteterna.

Chris Ash skrev:
2685048 Det är enbart du som inte definierar 250-titeln som riktig. I AMA blir du dock inte världsmästare hur du än vrider och vänder på det.
Jaså? Rainey, en av alla hjältar från 500-tiden, har samma åsikt som jag. Doohan är en annan.
 
Last edited:
valmers skrev:
2685371 Förklara gärna hur Biaggi med 0 titlar kan värderas högre än Hayden med 1 titel.
Förklara för mig varför titlar i andra klasser än 500/MotoGP inte räknas.

valmers skrev:
2685371 Dåtidens supande, rökande och medelmåttigt motionerande förare skulle inte ha skuggan av en chans idag.
Dåtidens förare skulle så klart inte supa och röka i samma utsträckning om de var aktiva idag liksom dagens förare inte skulle träna och agera som de gör idag om de körde på 60 och 70 talen. De är ju alla produkter av sin tid.

valmers skrev:
2685371 Inget är så bra att det inte kan förbättras. Utveckling kallas det.

Fan, vi är ju nästan överens. :hihi
Ibland är ett steg tillbaka nödvändigt för att kunna ta ett framåt.
 
Gustav O skrev:
2685394

Dåtidens förare skulle så klart inte supa och röka i samma utsträckning om de var aktiva idag liksom dagens förare inte skulle träna och agera som de gör idag om de körde på 60 och 70 talen. De är ju alla produkter av sin tid.


Detta är något som folk har oerhört svårt att fatta, deras resonemang verkar bygga på någon slags tes om att människan har evolverats på 20-30 år till att bli mycket bättre.

Självklart hade Lillstrimma varit en lika fantastisk hockeyspelare idag, skillnaden är att han inte hade varit alkoholist, Gunnar Nordahl hade varit en gudabenådad fotbollspelare och Ronnie Peterrson ett världsmästarämne i F1. Det de har gemensamt med dagens idrottsmän är ju talangen och att de hävdade sig i konkurrens med världens bästa, där och då.
 
Chris Ash skrev:
2685435 Detta är något som folk har oerhört svårt att fatta, deras resonemang verkar bygga på någon slags tes om att människan har evolverats på 20-30 år till att bli mycket bättre.

Självklart hade Lillstrimma varit en lika fantastisk hockeyspelare idag, skillnaden är att han inte hade varit alkoholist, Gunnar Nordahl hade varit en gudabenådad fotbollspelare och Ronnie Peterrson ett världsmästarämne i F1. Det de har gemensamt med dagens idrottsmän är ju talangen och att de hävdade sig i konkurrens med världens bästa, där och då.
Självfallet. Förklara då gärna hur det kan komma sig att dagens RR-förare, som har talangen och hävdar sig i dagens konkurrens, inte skulle kunna hävda sig i 80-talets 500-VM som du alltid mässar om?
 
sandstream skrev:
2685273Man ska inte kasta spjut i tält. Du har själv en rätt dömmande och mästrande attityd i dina inlägg.
Jag vet hur man formulerar sig mästrande och nedsättande. Den som bemöts så av mig har i de allra flesta fall gjort sig förtjänt av det genom ett dumdrygt sätt att förmedla sin åsikt. Det är stor skillnad på att skriva "jag tycker att..." och "så här är det...". Ett exempel är hur somliga i den här tråden med skrattande smilies kommenterar att andra tycker 500-racing var vassare än MotoGP. Det är inte speciellt ödmjukt och förtjänar att bemötas med hårda nypor. Ämnet vett och etikett var med all rätt uppe för ett par månader sedan.

Edit: hur vore det om Bingo stod fast vid sitt löfte angående hantering av de som spammar?
 
Last edited:
valmers skrev:
2685371

Dåtidens supande, rökande och medelmåttigt motionerande förare skulle inte ha skuggan av en chans idag.

Var du med då? Du verkar ha full koll på vad som hände och inte hände i depåerna på den tiden ... Kanske du läst det i en tidning .. de har ju alltid rätt. I dec-numret av Bike (ja, den riktiga Bike alltså) finns det en artikel om "riders banging around with the grid girls". Det är väl så för alla på alla tävlingar eller hur?

Nej, jag tävlar på en fyrtaktsracer. Även kallat gatsoffa av RR-esteterna.
Är den så taskigt trimmad att den aldrig går sönder? Då finns det mycket mer att plocka ur den ... :tummenupp
 
valmers skrev:
2685453 Självfallet. Förklara då gärna hur det kan komma sig att dagens RR-förare, som har talangen och hävdar sig i dagens konkurrens, inte skulle kunna hävda sig i 80-talets 500-VM som du alltid mässar om?

Det krävdes helt klart något annat för att hantera dåtidens 500:or än vad det krävs för att hantera dagens Motogp hojar. Det är ju ingen slump att en majoritet av mästarna under 2-taktseran kom från USA eller Australien och hade sin bakgrund i dirttrack eller liknande.

Är personligen övertygad om att en 20 år yngre Lawson eller Rainey inte skulle haft några större problem ifall de kommit till Europa 2006 istället och klivit in i dagens Motogp. Peddo eller Stoner skulle förmodligen skada sig om de försökte samma sak i 1986 års 500 VM.
 
Last edited:
valmers skrev:
2685358I F1 finns det ingen som mässar om det gamla om och om igen.
Hur vet du det?

valmers skrev:
2685358F1 är lika häftigt idag, fast mycket, mycket snabbare.
Är du medveten om att du ständigt sätter likhetstecken mellan din egen åsikt och fakta?

valmers skrev:
2685358Jag förvånas över den otroliga bakåtsträvarmentalitet som råder då det gäller MotoGP.
Den som har läst dina inlägg några år är inte förvånad över att du förvånas.

valmers skrev:
2685358Att citera Doohan om 500:or är helt meningslöst, då han kanske är/var den störste bakåtsträvaren av dem alla.
Utveckla: på vilket sätt var han en bakåtsträvare i negativ bemärkelse?
 
valmers skrev:
2685371 Förklara gärna hur Biaggi med 0 titlar kan värderas högre än Hayden med 1 titel.

Är det bara antalet titlar som avgör någons storhet? Är det en självklarhet att Toseland eller Hodgeson, med en WSBK titel var, är stora stjärnor till skillnad från t ex Aaron Slight eller Haga som inte har någon?
 
Last edited:
Mort skrev:
2684149 Vanlig hederlig windows-bashing gissar jag, vilket många ju brukar svälja med hull och hår, så skämt vet jag inte om det är rätt ord. Hur som helst kan det naturligtvis inte vara sant, ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle implementera en liten säkerhetskritisk realtidscontroller med windows i botten. Det är liksom inte det det är avsett för.

Läs på lite ang "windows longhorn core" : )

Men det är sant, det är inte så jävla svårt att skriva ett eget os
till en viss tillämpning,. (enligt demsom kan programera dvs : )
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top