Åtminstone 1:an kan det ligga något i, det var lite citat i MCN efter Aragon och jag har laddat upp vad Checa sa nedan. Citatet är mitt i bilden och han klagar på att hojen inte svänger som han vill.
Det låter ju lite otroligt att de inte skulle kunna få till chassit med tanke på hur bra STK-hojen verkar funka. De får väl dessutom byta både styrkrona, sving, ändra längd på stötdämpare och 1199R har ju justerbar svinginfästning så jag ser inte vilken del av geometrin de inte kan ändra på, om det inte är så att man inte får ändra på vissa mått.
1199R; hjulbas 1437mm, head angle 24.5 deg., trail 100mm
1198R; hjulbas 1430mm, rake 24.5 deg., trail 100mm
Att Ducati skulle fucka upp konstruktionen av en tvåcylindrig motor så fundamentalt att smörjningen inte funkar, efter att ha byggt så många generationer av twinnar (851/888/916/955/996 som väl var mer eller mindre samma motor, Testastretta, 1098 och sedan den modifierade 1198:a) som tävlat framgångsrikt i WBSK-trim, låter ju otroligt och bör ju i så fall rimligen resultera i en rejäl utrensning på motoravdelningen.
Att de sandbaggar låter däremot inte helt otroligt, de är väl sura över att de inte dominerar längre som de brukade.