WSBK: Ducaudi överväger en Panigale RR

Checa bromsade på sig in i en kurva i race 1 och kraschade in i Melandri bakifrån så bägge gick omkull. Checa slog i huvudet rätt rejält och blev medvetslös har jag för mig. Melandri gjorde väl illa axeln har jag för mig och bägge missade race 2.

Jo racet är jag medveten om, men menade mer vilka tider han körde trots att chassit "inte duger". Varför gick det så bra där?

...
Det är ju egentligen lite fusk att använda andra produktionsmetoder på hojen man kör SST med än standardhojarna eftersom det är tänkt att vara ren produktionsracing. Egentligen borde Dorna knalla in till en slumpmässig handlare för varje märke, köpa hojarna och fördela till teamen.

Det fuskas hejvillt med sånt och lite mera i SST, WSS och WSBK..

Det fuskas hejvillt med sånt och lite mera i SST, WSS och WSBK..

Du som har mycket bättre koll på cirkusen än vad vi vanliga dödliga har; vet du om BMW har någon genuin fördel av att köra HP4:an i STK istället för vanliga S1000RR eller gör de det bara för marknadsföring?

Jag tänkte främst på den semi-aktiva fjädringen. Jag antar att de byter stötdämpare och cartridge men kan de behålla semi-aktiviteten i fjädringen även när de byter dessa och får de ändra mjukvaruinställningarna till den? Jag antar att inställningarna den kommer med från fabrik inte funkar för racing på den nivån men det finns en mjukvara, Calibration Kit, från BMW där man kan ändra på i stort sett allt som har med mjukvaran att göra, inte bara fjädringen utan också traction control, ABS, anti-wheelie, motorbroms, trottelrespons osv.

Nån som känner till dessa rykten och eventuell sannolikhet gällande dem?:

"Rumours I've heard:
1. It won't turn;
2. Ducati won't let the Alstare team work on the motors;
3. The lubrication system is poorly designed and if you run the bike in more than superstock spec, the bottom-end lets go;
4. Ducati are sand-bagging to get rid of the restrictors so they can dominate the rest of the season (this one is in the Mary Poppins realm by now)."

http://www.motomatters.com/results/..._world_superbike_weekend_s.html#comment-45706

Åtminstone 1:an kan det ligga något i, det var lite citat i MCN efter Aragon och jag har laddat upp vad Checa sa nedan. Citatet är mitt i bilden och han klagar på att hojen inte svänger som han vill.

image.jpg

Det låter ju lite otroligt att de inte skulle kunna få till chassit med tanke på hur bra STK-hojen verkar funka. De får väl dessutom byta både styrkrona, sving, ändra längd på stötdämpare och 1199R har ju justerbar svinginfästning så jag ser inte vilken del av geometrin de inte kan ändra på, om det inte är så att man inte får ändra på vissa mått.

1199R; hjulbas 1437mm, head angle 24.5 deg., trail 100mm
1198R; hjulbas 1430mm, rake 24.5 deg., trail 100mm

Att Ducati skulle fucka upp konstruktionen av en tvåcylindrig motor så fundamentalt att smörjningen inte funkar, efter att ha byggt så många generationer av twinnar (851/888/916/955/996 som väl var mer eller mindre samma motor, Testastretta, 1098 och sedan den modifierade 1198:a) som tävlat framgångsrikt i WBSK-trim, låter ju otroligt och bör ju i så fall rimligen resultera i en rejäl utrensning på motoravdelningen.

Att de sandbaggar låter däremot inte helt otroligt, de är väl sura över att de inte dominerar längre som de brukade.

Last edited:
klart dom sandbaggar, checa är skadad och badovini är inte snabb nog, och vips så är gråterskorna framme och strypningarna borta.

klart dom sandbaggar, checa är skadad och badovini är inte snabb nog, och vips så är gråterskorna framme och strypningarna borta.

Eller hur, de gråter bort restriktorerna i år och nästa år dyker Hayden upp och sopar rent...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman