WSBK-Donington

Tänk den dagen när arrangörerna förstår vad som skulle vara den ultimata hoj-eventen.

"Race of champions" är ju ett begrepp inom bilsport så varför inte ta med sig det konceptet till roadracingen?
Topp5 inom MotoGP, 250cc, WSBK och WSS gör upp på tre olika hojar under en späckad helg med tre sprintrace per förare.
Eller varför inte ett tidsprov på motogp-hojar, ett race på STK1000 och ett Race på redbull-juniorhojarna.

Det vore en fantastisk avslutning på säsongen och kanske ta udden av en del av de värsta holmgångarna här.

2862852 Tänk den dagen när arrangörerna förstår vad som skulle vara den ultimata hoj-eventen.

"Race of champions" är ju ett begrepp inom bilsport så varför inte ta med sig det konceptet till roadracingen?
Topp5 inom MotoGP, 250cc, WSBK och WSS gör upp på tre olika hojar under en späckad helg med tre sprintrace per förare.
Eller varför inte ett tidsprov på motogp-hojar, ett race på STK1000 och ett Race på redbull-juniorhojarna.

Det vore en fantastisk avslutning på säsongen och kanske ta udden av en del av de värsta holmgångarna här.
Det har ju gjorts under 70 och 80 talen med tex the Atlantic Match Races där man körde i lag, USA mot UK. Många förare fick ju sitt genom slag genom dem och sedan kontrakt i GP-team. Problemet blev till slut att man inte ville släppa sina förare till tävlingar som inte betyder ngt i VM med tanke på skaderisken etc.
Problem uppstår ju också med hojarna. Ska alla köra sina egna hojar, samma märke/modell etc då lär ju inte de olika märkena släppa sina förare för att köra ett annat märke.
Fast visst vore det fränt! :)

Bilsidan har väl löst det genom att köra flera märken efter säsongen är slut. Lika för alla.

Det har ju gjorts under 70 och 80 talen med tex the Atlantic Match Races där man körde i lag, USA mot UK. Många förare fick ju sitt genom slag genom dem och sedan kontrakt i GP-team. Problemet blev till slut att man inte ville släppa sina förare till tävlingar som inte betyder ngt i VM med tanke på skaderisken etc.

Jo jag kommer ihåg dessa stenhårda race som kördes på engelska short circuits.
Engelsmännen kunde ju banorna bättre, hade längre RR-tradition men det var ändå inga promenadsegrar mot amerikanarna.
Jag tror det var Mick Grant som i en intervju sa: "If you put a GB and an US rider to brake as late as possible before a brickwall, the US rider will win. If you put two US riders in the same situation, both will crash into the wall!" :D

Äsch, såna där Race Of Champions är bara trams. De brukade köra något liknande med Go-Kart i Paris, mellan säsongerna mitt i vintern, världseliten inom Go-Kart fick köra mot tunga namn från F1. Trots allt blev jag besviken. Det var ju inte längre samma grej att få se Senna göra upp med Schumacher i var sin identisk Go-Kart. Förartalang är ju så mycket mer än bara körteknik.

Äsch, såna där Race Of Champions är bara trams. De brukade köra något liknande med Go-Kart i Paris, mellan säsongerna mitt i vintern, världseliten inom Go-Kart fick köra mot tunga namn från F1. Trots allt blev jag besviken. Det var ju inte längre samma grej att få se Senna göra upp med Schumacher i var sin identisk Go-Kart. Förartalang är ju så mycket mer än bara körteknik.

Jag håller med, en ploj och lekgrej som åtminstone jag skulle varit fullständigt ointresserad av.

Klart, med dagens möjligheter att bli fetrik så är det väl osannolikt att de skulle ta i utan mest vinka till publiken för att inte riskera skador. Det är väl lättare att gasa på i bil/gokart.

Back