WSBK-Donington

Jag tror Biaggi fortfarande håller på att komma överens med cykeln och inte minst däcken. Det att inte alls vara med på kval för att sedan blixtra till efter några varv på racet är inte likt honom. Han brukade alltid vara med redan från första träningen.

Vad gjorde Charpentier och Foret i helgen? Skadade eller vad?

Vurpade. Charpentier vurpade hårt redan på fredagen och mådde så dåligt på lördagen att han åkte hem till sin husläkare i Frankrike för koll.

Biaggi nämnde i intervjun efter första racet att tempen var bättre än tidigare i helgen som tydligen varit riktigt kall, mycket mössor såg man att folk hade så tempen kan ha haft stor inverkan på hastigheten precis som du säger.

Kan ju vara så enkelt att Biaggis inställningar helt plötsligt stämde bättre under Söndagen då det var varmare och därmed mer fäste i däcken.

Ja, om man hakar upp sig på ett inte särskilt seriöst inlägg som Chris Ash skrev för två eller tre år sedan. Eller så kan man välja att se de mer nyanserade saker folk skriver istället.
Det är lite svårt att se nyanserat på tvärsäkra inlägg från nämnde skribent och hans vapendragare. När de dessutom ägnar mycket tid åt att förlöjliga en förare som lyckats med något Biaggi aldrig gjorde är det ibland svårt att hålla igen på tangentbordet.

Oavsett vad som skrivits här på SH tycker iaf jag att Biaggi gjort ungefär de resultat som kan förvantas av en förare på hans nivå.
Det borde idag stå utom all tvivel att åtminstone top 5 i WSBK är lika bra som i MotoGP, sedan kanske bredden är sämre i WSBK.
Vilka förare i WSBK menar du är på samma nivå som tex Rossi, Butter, Melandri, Stoner och Capirex (tar självklart inte med Hayden för att slippa "onödiga" inlägg)?

Vilka förare i WSBK menar du är på samma nivå som tex Rossi, Butter, Melandri, Stoner och Capirex (tar självklart inte med Hayden för att slippa "onödiga" inlägg)?

Top 5 drog jag bara till med och det jag ville säga var att det är lika svårt att vinna i WSBK som i MotoGP. Är man bäst i MotoGP kan man inte vara bäst i WSBK. Om man inte byter klass förstås och vinner även där. Det jag vill säga är att jämförelsen mellan förare inte går att göra förrän de kör i samma klass. Kolla på Bayliss som var rätt kass i MotoGP, utom vid ett tillfälle då han hoppade in och utklassade alla de andra av "världens bästa förare". Hur passar detta in i formeln för "världens bästa förare"? Det är alltså helt omöjligt att jämföra Toseland med t.ex Butter. Om Toseland får en Honda styrning kommer vi få chansen att jämföra de 2 på ett bättre sätt.

Jag tror inte Biaggi är sämre nu än han var de sista säsongerna han körde i MotoGP. Han gör ungefär samma resultat i WSBK som han gjorde i MotoGP, vinner något race och i övriga placerar han sig 2:a 3:a osv. Just då fick han stryk av den "BÄSTE I MOTOGP" just då. Motståndet i WSBK verkar vara djävulskt bra.

Sedan tycker även jag att det är skitkul att spekulera i vilken som verkligen är bäst, på något allmänt sätt som skulle kunna appliceras i alla situationer, klasser, stall osv. Men man kan inte vara bäst på något annat ån det man gör. Man kan inte vara bäst i WSBK när man kör i MotoGP.

Top 5 drog jag bara till med och det jag ville säga var att det är lika svårt att vinna i WSBK som i MotoGP. Är man bäst i MotoGP kan man inte vara bäst i WSBK. Om man inte byter klass förstås och vinner även där. Det jag vill säga är att jämförelsen mellan förare inte går att göra förrän de kör i samma klass. Kolla på Bayliss som var rätt kass i MotoGP, utom vid ett tillfälle då han hoppade in och utklassade alla de andra av "världens bästa förare". Hur passar detta in i formeln för "världens bästa förare"? Det är alltså helt omöjligt att jämföra Toseland med t.ex Butter. Om Toseland får en Honda styrning kommer vi få chansen att jämföra de 2 på ett bättre sätt.

Jag tror inte Biaggi är sämre nu än han var de sista säsongerna han körde i MotoGP. Han gör ungefär samma resultat i WSBK som han gjorde i MotoGP, vinner något race och i övriga placerar han sig 2:a 3:a osv. Just då fick han stryk av den "BÄSTE I MOTOGP" just då. Motståndet i WSBK verkar vara djävulskt bra.

Sedan tycker även jag att det är skitkul att spekulera i vilken som verkligen är bäst, på något allmänt sätt som skulle kunna appliceras i alla situationer, klasser, stall osv. Men man kan inte vara bäst på något annat ån det man gör. Man kan inte vara bäst i WSBK när man kör i MotoGP.

Bra inlägg, detsamma gäller 250GP och 125GP. Den VM-serien man utan tvivel kan säga har märkbart lägre förarkvalitet är WSS även om det såklart går hysteriskt fort där också.

Sen varierar det såklart, alla serier har sina ups and downs. WSBK är tex mycket bättre nu än vad det var när tex Hodgson vann och inga andra än Ducati satsade nämnvärt på serien. Kanske har den lite kvar till de riktiga guldåren på 90-talet dock, då den under ett par år kanske var världens bästa roadracingserie.

Last edited:
Kanske har den lite kvar till de riktiga guldåren på 90-talet dock, då den under ett par år kanske var världens bästa roadracingserie.
När ska Kawasaki fatta att de kastar sina pengar i sjön med deras MotoGP-satsning? De borde lägga ner den till förmån för en seriös satsning i WSBK istället.

Top 5 drog jag bara till med och det jag ville säga var att det är lika svårt att vinna i WSBK som i MotoGP...
Okej :tummenupp

Jag är dock rätt övertygad om att Rossi skulle leka hem WSBK om han körde för tex Yamaha men det lär vi aldrig få veta.

Har han sagt att Biaggi skulle vinna med 30 sekunder? Är Burgess en av "experterna" på SH som sandstream refererar till?
Nej, han har sagt att en förare i WSBK som vill "make it into MotoGP" bör vinna med 20-30 sekunder. Detta gäller ju i allra högsta grad Biaggi, eftersom han vill tillbaka till MotoGP.

2861179 Nej, han har sagt att en förare i WSBK som vill "make it into MotoGP" bör vinna med 20-30 sekunder. Detta gäller ju i allra högsta grad Biaggi, eftersom han vill tillbaka till MotoGP.
Nu blandar du ihop korten lite. Jag refererade till sandis uttalande om "experterna" på SH. Du pratar om Burgess.
Spännande att du vet så väl vad Biaggi vill göra med sitt liv...

Nu blandar du ihop korten lite. Jag refererade till sandis uttalande om "experterna" på SH. Du pratar om Burgess.
Spännande att du vet så väl vad Biaggi vill göra med sitt liv...
Han kan bladdra hur mycket han vill om hur kul han har i WSBK. Han vet att det är division 2, precis som 250. Där passar han i och för sig bra.

Jag är dock rätt övertygad om att Rossi skulle leka hem WSBK om han körde för tex Yamaha men det lär vi aldrig få veta.

Jag skulle nog sätta en slant på att han skulle ta hem titeln i WSBK. Liksom att jag skulle göra det att han tar hem det i MotoGP. Dels för att han är en djävulskt duktig förare men lika mycket för att man vet att han sätter sig inte i en situation i ett stall som inte har de absolut bästa förutsättningarna. Men det är inte samma sak som att sätta honom på en hoj, maskera honom som Toseland och sedan se honom "leka hem det". Det finns ingen som kan leka hem en titel i varken MotoGP eller WSBK.

Nej, han har sagt att en förare i WSBK som vill "make it into MotoGP" bör vinna med 20-30 sekunder.
Ca 15 sekunder sa Burgess (vilket iofs är ointressant, 15 eller 30 sekunder är båda en evighet i RR).
Jag refererade till sandis uttalande om "experterna" på SH.
För att förtydliga, ja det är Piff och Puffs tvärsäkra uttalanden om Biaggis storhet jag syftar på.
Det finns ingen som kan leka hem en titel i varken MotoGP eller WSBK.
Leka hem den kanske var att ta i men jag har svårt att se någon som skulle ha en chans att hota honom av de som är aktiva i WSBK i dag.

När ska Kawasaki fatta att de kastar sina pengar i sjön med deras MotoGP-satsning? De borde lägga ner den till förmån för en seriös satsning i WSBK istället.

Det hade varit kul att se Kawasaki komma tillbaka med sitt Team Green i WSBK. Dock var det ju inte speciellt ofta de var riktigt konkurrenskraftiga där heller. Alltså konkurrenskraftiga som i titelutmanande. Vilket kanske iofs beror en del på förarval. När de körde med killar som Aaron Slight (En av världens mest underskattade roadracingförare någonsin) och Scott Russell så gick det betydligt bättre än när de körde med Akira Yanagawa och Gregorio Lavilla.

Deras Kawasaki ZX7RR var en av de häftigaste fyrtaktsracers som gjorts, Yanagawas 316 km/h på Hockenheim 1998 talar sitt tydliga språk....

Apropå Kawasaki och förarval, deras val i år visar ju på vilken loj inställning de har till sin MotoGP-satsning.

Det hade varit kul att se Kawasaki komma tillbaka med sitt Team Green i WSBK. Dock var det ju inte speciellt ofta de var riktigt konkurrenskraftiga där heller. Alltså konkurrenskraftiga som i titelutmanande. Vilket kanske iofs beror en del på förarval. När de körde med killar som Aaron Slight (En av världens mest underskattade roadracingförare någonsin) och Scott Russell så gick det betydligt bättre än när de körde med Akira Yanagawa och Gregorio Lavilla.

Deras Kawasaki ZX7RR var en av de häftigaste fyrtaktsracers som gjorts, Yanagawas 316 km/h på Hockenheim 1998 talar sitt tydliga språk....

Apropå Kawasaki och förarval, deras val i år visar ju på vilken loj inställning de har till sin MotoGP-satsning.

Det käns lite som att det är där skon klämmer för kawa, att dom aldrig(på senare tid) skaffat sig toppförare , surt hur mycket de än kostar borde det betala sig ändå

Det käns lite som att det är där skon klämmer för kawa, att dom aldrig(på senare tid) skaffat sig toppförare , surt hur mycket de än kostar borde det betala sig ändå

Japp, samt givetvis att de på senare år bara kört semifabriks och privatteam i WSBK. Regis Laconi är ju trots allt en ganska snabb förare som vunnit race i 500 och en hel drös i WSBK. För mig som följt VM-racing sen början av 90-talet är Kawasaki intimt förknippat med WSBK. Det är sorgligt att de inte satsar där längre.

Japp, samt givetvis att de på senare år bara kört semifabriks och privatteam i WSBK. Regis Laconi är ju trots allt en ganska snabb förare som vunnit race i 500 och en hel drös i WSBK. För mig som följt VM-racing sen början av 90-talet är Kawasaki intimt förknippat med WSBK. Det är sorgligt att de inte satsar där längre.

Jo det är tråkigt, både Laconi och Jacque känns ju ändå som "over the hill" resultatmässigt tyvärr.

Back