WSBK Donington Park.

Nu har även Jesper rejsat klart på Donington
Han hade lite oflyt idag då hojen dog på utvarvet och han blev stående med en hoj som inte ville starta.
Men precis när funktionärerna skulle rulla av honom och hojen fick Jesper igång den och kunde
fortsätta.

Han fick starta dock sist längst bak i startfältet,blev ett tufft race där de var 3 st i bredd i sista sväng. Jesper tog 2:an på yttern men nådde inte riktigt fram till ledaren som tog vinsten 0.17 sek före Jesper...

Riktigt bra kört av Jesper,vad månde bliva ??

:Bugar Sanslöst bra. :Bugar

Han fick starta dock sist längst bak i startfältet,blev ett tufft race där de var 3 st i bredd i sista sväng. Jesper tog 2:an på yttern men nådde inte riktigt fram till ledaren som tog vinsten 0.17 sek före Jesper...

Riktigt bra kört av Jesper,vad månde bliva ??

Vilken talang! Hoppas vi får se mer av han, tack för infon!

Först, Hubner, fantastiskt.

Sykes kanske ska börja va lite taktisk och inte alltid slita åt sig ledningen
och löda allt, funkar ju uppenbarligen inte hela loppet.

Jag tycker nog att han redan är där, haslam viker in i honom efter att ha trängts ut av Melandri som kom som en projektil på innern.
Har sett incidenten i repris ett par gånger och även om jag inte tycker att Rea gjorde något jättefel som chansade så tar hans framhjul i sidan på Haslam som redan hade börjat svänga in mot sin apex.

Håller med om att det egentligen var Melandri som startade allt och det var nästan lite rätt åt honom att det gick som det gick. Hade han varit lite kall hade det blivit en fin andraplats och fest i BMW-teamet.

Har sett incidenten i repris ett par gånger och även om jag inte tycker att Rea gjorde något jättefel som chansade så tar hans framhjul i sidan på Haslam som redan hade börjat svänga in mot sin apex.

Håller med om att det egentligen var Melandri som startade allt och det var nästan lite rätt åt honom att det gick som det gick. Hade han varit lite kall hade det blivit en fin andraplats och fest i BMW-teamet.

Rea ber inte någon om ursäkt på crash.net:
http://www.crash.net/world+superbikes/news/179678/1/rea_reflects_on_crazy_race_two_victory.html

Och jag tycker nog att han inte behöver göra det heller... Race incident.

Såg bara race ett, vilket jue verkar vara ett sömnpiller mot andra racet.
Kul med dubbel för BMW och kul med så många märken som är med och fightas. :tummenupp

Precis som sleven skriver! :fakta
Som MotoGP, fast annorlunda.

Last edited:
Sett andra i repris nu. Jävlar vicket race! :tummenupp

Tycker inte heller incidenten såg direkt ojust ut.
Många som gjorde snabba chansningar de sista varven för att kunna vinna racet.
Tror inte Rea uppfann "BMW-curling" med flit. :brynad

Sjukt bra racing men varför i hela världen kan inte Sykes vara snabb hela racen? Rätt märkligt... Jag tycker dock att först och främst Melandri är ytterst ansvarig men även Haslam kunde låta bli att försöka ta apex där och köra runt i det spår han har och bärga en andraplats. Om han inte ser Rea eller om han hoppas att Rea ska bromsa får vi kanske inte veta men efter att ha kollat på det ett par gånger tycker jag nog ändå att Rea är där först.

Jag citerade bara vad Roland i "torsk på Tallin" säger när ska lämna sitt omdöme om Tallin som stad, "som hemma fast annorlunda".

Vad jag menar är att dom är varandras olikheter, bra, underhållande och tajta race i SBK. MotoGP, not so much.

Sjukt bra racing men varför i hela världen kan inte Sykes vara snabb hela racen? Rätt märkligt... Jag tycker dock att först och främst Melandri är ytterst ansvarig men även Haslam kunde låta bli att försöka ta apex där och köra runt i det spår han har och bärga en andraplats. Om han inte ser Rea eller om han hoppas att Rea ska bromsa får vi kanske inte veta men efter att ha kollat på det ett par gånger tycker jag nog ändå att Rea är där först.
Haslam leder inför sista kurvan när hans teamkompis kommer på innern och trycker ut honom. Självklart gör han allt han kan för att köra snabbaste vägen över mållinjen. Att hinna fundera på om det kanske kommer en hoj till och lämna en säkerhetsmarginal som han inte ens vet om den behövs låter inte bara onödigt utan riktigt korkat. Det är VM, inte Rookie-racing!

Hade väl räckt med 1 BMW som nockades ut, men båda var nog lite mer karma än nödvändigt eller nått.

Grymt race 2 iaf! Som på nålar. 5 man race över 23 varv hela vägen till mållinjen. Har det någonsin skett i GP?

WSBK borde få samma upplägg i TV som MotoGP har med samma "coverage" och kvalite på bilden. Tycker WSBK har lite sämre överlag.

Haslam leder inför sista kurvan när hans teamkompis kommer på innern och trycker ut honom. Självklart gör han allt han kan för att köra snabbaste vägen över mållinjen. Att hinna fundera på om det kanske kommer en hoj till och lämna en säkerhetsmarginal som han inte ens vet om den behövs låter inte bara onödigt utan riktigt korkat. Det är VM, inte Rookie-racing!

Kan bara hålla med. Det är Melandri som klantar sig mest, pressar Haslam att gå något djupt vilket bjuder in en tokhet Rea som ser en lucka som inte finns. Vilket är ett klart bevis på när han skickar Haslam av banan. Den enda som förtjänar att åka av är Melandri. De här fem pojkarna kör såklart för vinst men i detta läget borde kanske Melandri kunnat glädja sig åt en andraplats med sin teamkompis på första.

Efter att ha försökt och misslyckats i näst sista böjen, borde Marco har insett att det skulle gagna honom och teamet att ta en säker 2:a plats.
Inte försöka en gång till i en lucka som inte fanns från ett avstånd som var för stort.
Rea är utan skuld då detta var en race-incident. (enligt Twitter så tog Leon och Jonathan en öl i husbilen senare)
Marco däremot borde få en avhutning "de-luxe" av chefen. Klantigt gjort!

Någon som har en län till WSS-loppet?
Jag vill se det och se Lowes äntligen ta en vinst.
Vinner inte han VM iår, så gör han det nästa år är mitt tips.

hm, kollar repriser och det vete fan om inte Melandri mest klantar till det för sig själv,
in näst sista kurva påverkar han knappt Haslam alls, Haslam får ett kast på väg i sväng och Melandri
satsar för mycket.
I sista sväng är ju Haslam inte mindre erfaren än att han ser att Melandris satsning inte kommer hålla, tveklöst,
men trycks han brett eller får sitt spår förstört av det, jag tycker inte det, möjligen en ytterst liten kurskorrigering,
detta ser väl Rea och tycks räkna med en större lucka som inte kommer, Haslams spår faller in mot apex som sig bör,
men Rea´s spår för honom faktiskt utåt vid den punkt när när dom stöter ihop, hade dom inte gjort det så hade han nog driftat ännu längre ut, satsar man på innern sådär (Rea alltså) ska man kanske se till att man själv kan hålla ett riktigt tight spår, tightare än dom man går på innern om.

Men visst, en raceincident.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Q6I2D84G_Gc#t=1840s

Om han inte ser Rea eller om han hoppas att Rea ska bromsa får vi kanske inte veta men efter att ha kollat på det ett par gånger tycker jag nog ändå att Rea är där först.

först där på torsdagen eller?
Melandri är först i sväng, sen Haslam sen Rea, vilket race koller du på?
;-)

Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna