WSBK Anderstorp 1993

Wow igen! Cralle säger i TV4-klippet att "man höjer effekten med 40-50hk mot standard". Brutalt!! Jag vet inte exakta siffror i WSBK idag förutom det som står under presentationen av förarna och hojarna men kan det vara 20-30hk effektökning idag? :)

Wow igen! Cralle säger i TV4-klippet att "man höjer effekten med 40-50hk mot standard". Brutalt!! Jag vet inte exakta siffror i WSBK idag förutom det som står under presentationen av förarna och hojarna men kan det vara 20-30hk effektökning idag? :)
En standard superbike idag har 180-190 i motorn, kanske 160-170 på bakhjulet standard alltså.

I WSBK idag så har dom en bra bit över 200, troligen 220 på bakhjulet. Så det är fortfarande 40-50 hk mer än standard.

VM förare på Anderstorp med Ten Kate Honda 2010 runt låga 1,20?

Glöm det. Eventuellt lite under 1.30.

Man kan även kolla på jämförelsen med dagens Superstock 1000 klass mot WSBK. Det skiljer bara kanske 5 sek ibland mindre. Jag tror en elit Superstock 1000 förare som kör i WSBK arrangemanget presterar 1.32-1.33. Så upp mot 5 sek lägre än det för en WSBK.

Apropå gamla bansträckningen, hittade ett onboardvarv med Ronnie Peterson från 72, där ser man ju hur banan gick innan den byggdes om.
[YOUTUBE-ID]iHjiVzwXCAE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Glöm det. Eventuellt lite under 1.30.

Man kan även kolla på jämförelsen med dagens Superstock 1000 klass mot WSBK. Det skiljer bara kanske 5 sek ibland mindre. Jag tror en elit Superstock 1000 förare som kör i WSBK arrangemanget presterar 1.32-1.33. Så upp mot 5 sek lägre än det för en WSBK.
Vad var det du körde din standard RSV4 på nu härom veckan? Vad skulle du få för varvtid med den i ett Superstock race i bra väderförhållanden?

Blir lite nostagisk av den här tråden så här kommer en gammal bild på min superbike som jag tuffade runt på vid den här tiden.

ZXR750R -91 fullkittat med allt som fanns att tillgå på den tiden och byggd av Peter Sköld.
Vill minnas att bakhjulet hade ganska precis över 140hk och vikten var under 165kg så vi fick lägga på lite vikt vid vägningen. Min bästa tid var 1.40.41 runt anderstorp med den här.

Bifogat

• Image41.jpg
    Image41.jpg
    75 KB · Visningar: 113
Vad var det du körde din standard RSV4 på nu härom veckan? Vad skulle du få för varvtid med den i ett Superstock race i bra väderförhållanden?
RSV4an går nog köra 1.32or med med rätt förare, jag personligen kan nog köra 1.35. Körde 1.36 med 07 R1 och den RSV4an är helt klart bättre i chassi och mer urstark.

Blir lite nostagisk av den här tråden så här kommer en gammal bild på min superbike som jag tuffade runt på vid den här tiden.

ZXR750R -91 fullkittat med allt som fanns att tillgå på den tiden och byggd av Peter Sköld.
Vill minnas att bakhjulet hade ganska precis över 140hk och vikten var under 165kg så vi fick lägga på lite vikt vid vägningen. Min bästa tid var 1.40.41 runt anderstorp med den här.
Min RSV1000R, som visserligen har bättre chassi och bromsar men 14 hk mindre (126 på hjulet) och 30 kg mer (200kg) körde jag 1.39 med på Anderstorp. Så jag tycker det känns som att dessa gamla hojar ändå var rätt kompetenta pjäser!

Frän hoj :tummenupp

Last edited:
RSV4an går nog köra 1.32or med med rätt förare, jag personligen kan nog köra 1.35. Körde 1.36 med 07 R1 och den RSV4an är helt klart bättre i chassi och mer urstark.

Min RSV1000R, som visserligen har bättre chassi och bromsar men 14 hk mindre (126 på hjulet) och 30 kg mer (200kg) körde jag 1.39 med på Anderstorp. Så jag tycker det känns som att dessa gamla hojar ändå var rätt kompetenta pjäser!

Frän hoj :tummenupp

När man talar med dom som körde på den tiden och fortfarande är aktiva står det ganska klart att det är däcken som stått för den största delen av de kapade tiderna, så som du skriver, hojarna var ganska potenta redan då.

O i mitt fall kunde jag aldrig skylla på hojen, det var jag som satte gränsen för hur fort de gick....

När man talar med dom som körde på den tiden och fortfarande är aktiva står det ganska klart att det är däcken som stått för den största delen av de kapade tiderna, så som du skriver, hojarna var ganska potenta redan då.

O i mitt fall kunde jag aldrig skylla på hojen, det var jag som satte gränsen för hur fort de gick....
Precis, så med en helt ny WSBK med fullt allt , hojen inställd för 12 varv SM race, i princip ett kvalpass m.a.o, och med en riktigt potent VM förare lär gå fort så in i helvet...

Man ska inte glömma att då hjältarna från förr tävlade och körde 1.32, med sina järnhästar, så skulle skiten hålla ihop i vad, 24 varv? Tänk om de inte hade behövt spara däck...? :D:yoparty:arsele

Jag tycker det är imponerande att dom har en ombordkamera! Eller är man neggo?? Var ju fan 18 år sedan, fanns det så grym teknik då!? Eller var det bara frågan om cash :)

Cameran tog upp hela tanken och stack upp ca 4o cm..sen hade Cralle en hel videobandspelare i en ryggsäck..Alla blev oroliga när han inte kom efter ett varv..Blixtlåset hade gått upp på långa rakan,men cralle fick in den och körde vidare..allt detta hände på en fri träning, så inge cameror på racet då

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti