WSBK 2022

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag hoppas att Bautista vinner mästerskapet för hans och Ducatis skull. Men...Bautista är Bautista. När kommer krascherna?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Rinaldi är lika liten som Bautista om inte ännu mindre och båda kör Ducati i samma team men Rinaldi hänger inte med på rakan ens i suget.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Spännande race i helgen! Skönt att Rea får rejält motstånd. Tror att Bautista tar titeln före Toprak.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Ja det är spännande nästan varje race. De tre är i en klass för sig. Toprak är nåt sinnesjukt bra på att bromsa
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Brittiska kommentatorerna sa i helgen att Bautista väger 51 kg, tidigare har sagts att Rinaldi är ännu lättare.
Är det inte märkligt att Rinaldi hängde inte med ens i suget på "samma" maskin?
Är det förresten helt fri trimning på wsbk-moter? Om ja så får man gratulera Ducati till att de har fått bra fart på Bautistas maskin. Om nej så är det nåt som luktar skunk
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Passande namn! Jag kan inte komma på nån annan gång jag sett någon så jäkla överlägsen på det. Ska vi tro att han är lika bra eller bättre än motogp förarna på att få stopp?

Att stoppa hojen enbart på framhjulet må fungera på WSB’s Pirellidäck, men det är knappast effektivt på MotoGP’s Michelindäck. Dessa kräver snarare en förare som inte saboterar sitt eget grepp bak under inbromsning, annars förutspår jag att retardationen blir högst måttlig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det inte märkligt att Rinaldi hängde inte med ens i suget på "samma" maskin?
Är det förresten helt fri trimning på wsbk-moter? Om ja så får man gratulera Ducati till att de har fått bra fart på Bautistas maskin. Om nej så är det nåt som luktar skunk

Nej, motorreglementet i WSB är allt annat än fritt nuförtiden. Andelen obligatoriska standarddelar är stor jämfört med för bara några år sedan.

Två faktorer icke att förglömma - som i allra högsta grad påverkar toppfart - är ”engine mileage” samt hur snabbt man kommer ur föregående kurva.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nej, motorreglementet i WSB är allt annat än fritt nuförtiden. Andelen obligatoriska standarddelar är stor jämfört med för bara några år sedan.

Två faktorer icke att förglömma - som i allra högsta grad påverkar toppfart - är ”engine mileage” samt hur snabbt man kommer ur föregående kurva.
Ok just engine mileage tror jag inte är faktorn som gäller för Bautista eftersom det är samma visa varje gång vad jag kan se. Utgången från föregående kurva kan säkert spela in dock
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Nu tillhör jag iofs röda laget men jag tycker det var horribelt att Rea bara fick en long lap efter den torpederingen. Tycker det är en klockren svartflagg
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
I bästa fall vet han själv hur det faktiskt var men i mina ögon ser det ut som han rätade upp för att trycka ut Bautista. Oavsett vilket så ökade underhållsvärdet från stort till ännu större.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Jag tror Rea är lite stressad, tycker också man kan tyda det på kroppsspråket före och efter race. han blir ständigt frånåkt av båda två.
Han är ju van sedan tidigare år att kunna ta sig upp från 10e plats till 1a på typ ett par varv utan att köra fult och vinna mästerskapet kanske lite för enkelt. Nu lär han bli 3a som bäst.

Nu måste han överköra och försöker kopiera Topraks teknik att bromsa om folk på insidan utan att ha Topraks bromskänsla för att kompensera.
Rea/Kawasaki är naturligtvis fortfarande bra men har inte förmågan att slå Toprak eller Alvaro - när han dessutom i samband med överkörning gör misstag såsom vurpar eller blir omkörd av nästa gäng leder det till mer stress.

Håller med om att det var dåligt att han bara fick long-lap, kanske blir han också nedflyttad i Barcelona? Ducati har ju klagat högt över det låga straffet. Eller är straffet via long-lap i pågående race uppfyllt?
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top