WR125X, Valuta för pengarna?

Vad tror ni passar bäst som NYBÖRJAR motorcyckel?(tänk ej på pris)


  • Antal röstningar
    0

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
Har gjort en hel del research om olika Yamahaer, fråga mig inte varför just yamaha dom känns bara lite billiga och bra, jag har kommit fram till att en 4-taktare passar mig bäst då tankning är lättare, sen ska det vara supermotard och jag hade läst nånstans att WR:en är den senaste 4-takts motarden i 125-klassen, Med ungefär 5 hästar med en XT125X så kostar en WR ändå inte allt för farligt mycket på blocket. Min fråga är gör jag ett misstag om jag gör detta köp? är en 09a värd runt 25 tusen spänn? Om ni har någon bättre att föreslå så kan jag säga innan att det måste vara en super motard och helst en 4-taktare. Tack på förhand :)
 

waga95

Guest
Beror väl på hur mycket den har kört men -09 på 25 lax låter bra :)
Men man kan ju ändå pruta lite...

Och ja det är den nyaste 125:a motarden ute just nu (vad jag kommer på iaf)
Och 14,4 hästar
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Köper du en 2-t 125:a med separat oljeblandning så är det inte särskilt avancerat.. Och då kan du få en fin DT, som är mycket roligare, med motardsulor för samma eller mindre pengar.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ska du köra lagligt (alltså max 11kw) så är nog WR ett av de vettigare köpen du kan göra.
DT är nog inte mycket sämre även om man kör strypt.

Ska du däremot vara lite små outlaw så kan du lyssna på loy
 

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
Ska du köra lagligt (alltså max 11kw) så är nog WR ett av de vettigare köpen du kan göra.
DT är nog inte mycket sämre även om man kör strypt.

Ska du däremot vara lite små outlaw så kan du lyssna på loy
Hur mycket hästar har en strypt DT då? :O
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hur mycket hästar har en strypt DT då? :O

Beror ju på hur pass strypt den är? :näsblod
Brukar väl vara 10-11kw på strypta 2-taktare?
Endurohojarna är ju strypta på ännu mindre, men det är fan nackskott på att strypa en sådan.
 

waga95

Guest
Om du vill trimma = DT (trimma kan höja servicen)
Köra lagligt = WR
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ska du köra olagligt så kommer du nog ha roligare med en husqvarna SM125, motorn är lugnare än husqvarnas WR125 så det är inte särskilt mycket meck med den.
Jag har snart kört 200 mil med min och har knappt tvättat den ännu, går fortfarande skitbra.
Ja, den kommer gå åt helvete ifall jag inte kollar över den snart, men det finns ju aldrig tid till sånt?
 

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
strypa av*

Som sagt,

lagligt=4-takt
Olagligt=2-takt

igentligen spelar det ingen roll för du lär aldrig bli tagen med 95% säkerhet
Fan ska man behöva köra olagligt när man knappt kört motorcyckel i huvudtaget? :D ja kommer nog få roligt jag som är nybörjare på en WR125X...hoppas jag :) det ända jag är rädd för är att jag kommer tröttna på en 4-takt när man blivit duktigare, fast när man blivit de är de väl ändå dags för bil eller uppgradering av mc-kort ;D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fan ska man behöva köra olagligt när man knappt kört motorcyckel i huvudtaget? :D ja kommer nog få roligt jag som är nybörjare på en WR125X...hoppas jag :) det ända jag är rädd för är att jag kommer tröttna på en 4-takt när man blivit duktigare, fast när man blivit de är de väl ändå dags för bil eller uppgradering av mc-kort ;D

WR125X är en utmärkt nybörjarhoj, jag började själv med den :)
Grymt lättkörd och pigg motor!
Efter att ha testat polarens sukka RM125 så var ju dock steget över till 2-takt givet :D
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag skulle säga WR 125x:en faktiskt. Relativt ny och säkerligen inte sönder skruvad heller.

MEN! Det du bör göra är att åka och försöka provköra och provsitta då vissa hojar är inte gjorda för alla på lilla Tellus.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Fan ska man behöva köra olagligt när man knappt kört motorcyckel i huvudtaget? :D ja kommer nog få roligt jag som är nybörjare på en WR125X...hoppas jag :) det ända jag är rädd för är att jag kommer tröttna på en 4-takt när man blivit duktigare, fast när man blivit de är de väl ändå dags för bil eller uppgradering av mc-kort ;D

Alltså, en himla stor del av sveriges motorcyklar är avstrypta och således olagliga. Att se en tvåtakts-125:a som är strypt är riktigt ovanligt...
http://www.youtube.com/watch?v=CrLPjvqAqlM
 

Snowster

Guest
Beror väl på hur mycket den har kört men -09 på 25 lax låter bra :)
Men man kan ju ändå pruta lite...

Och ja det är den nyaste 125:a motarden ute just nu (vad jag kommer på iaf)
Och 14,4 hästar

Husqvarna SMS4 från och med 2011.
 

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha
Fan ska man behöva köra olagligt när man knappt kört motorcyckel i huvudtaget? :D ja kommer nog få roligt jag som är nybörjare på en WR125X...hoppas jag :) det ända jag är rädd för är att jag kommer tröttna på en 4-takt när man blivit duktigare, fast när man blivit de är de väl ändå dags för bil eller uppgradering av mc-kort ;D

Bara för att du tänker köra strypt i början så hindrar det inte dig ifrån att köpa tex en DT, köra lagligt tills du anser att du kan hantera den duktigt, då kan du strypa av den och köra på.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Bara för att du tänker köra strypt i början så hindrar det inte dig ifrån att köpa tex en DT, köra lagligt tills du anser att du kan hantera den duktigt, då kan du strypa av den och köra på.

ja men då har du ju dilemmat att du har en hoj som går skit i början
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
ja men då har du ju dilemmat att du har en hoj som går skit i början

Är väl inget problem om man nu bara ska lära sig cykeln.
Visst blöddrar, kan inte varva ur och går allmänt dåligt, gör väl inte så mycket om man nu ska lära sig att manövrera grunkan.

Inte allt för svårt att avstypa heller till och med jag som inte har så stort intresse och tycker det e lite halv tradigt fixade det.
Då klarar du det lätt! :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
ja men då har du ju dilemmat att du har en hoj som går skit i början

En DT går inte skit när den är strypt :tummenupp

Skillnaden är att effektkurvan ökar linjärt fram till 7-8k rpm istället för att fortsätta till typ 10-11k rpm
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top