WR 450 som motard???

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Jag funderar på att byta motard, en WR450.
Men jag har inte kört någon än så jag vet inte hur dom är. Det jag ska ha den till är att leka lite i stan, men också en tur på 4-6mil (max), och kanske åka lite enduro med den, men det blir nog inte så mycket eftersom jag har en annan hoj till det.

Så dela med er lite av era erfarenheter. Hur står dom sig mot t.ex husa och KTM m.m?

Motorn håller bra men ena kugghjulet till 5:ans och 3:ans växel behöver man byta efter ett tag. Iof kanske det inte spelar nån roll eftersom man ändå bör se över resten av motorn vid den tidpunkten. Kugghjulen kostar ca 500 kr st. Iof vet jag inte om kugghjulen har blivit bättre på dom senare WR-hojarna.

Dämparna är rätt mjuka och går att styva upp lite grann för en billig peng så dom funkar på gata men på bana bör dom shimsas om.

När börjar det bli dax för motorrenovering på dom? man hör ju hela tiden att husan bör kollas ordentligt efter ca 100tim. Är det något liknande på WR:en?

Men hur står dom sig mot KTM och husa, det är bara dessa jag har kört. Jag vill ju inte ha en trött hoj!!!

Motormässigt är det ganska lika pulver mellan wr 450 och ktm 450/525.
WR är lite billigare i inköp, men KTM har bättre dämpare och betydligt mer eftermarknadstillbehör att få tag i. Tror KTM blir billigare som färdig motard i slutändan om du vill ha bra bromsar.

Det blir i såfall en färdig motard. bra prylar =affär:tummenupp
Har kollat runt lite men det finns inte mycket ute tycker jag. Varför:confused:

yamahan är ju betydligt ovanligare ute på gatan, vilket bara är ett plus tycker jag. reservdelar fixar du hos yamma åf.

pulver saknas inte, går jämnt med ktm:erna (har både kört ifrån 525or och blivit ifrånkörd av dom). körde två somrar med min wr -03. behövde inte byta en sak på hojen :tummenupp :yoparty

skalll köpa motard igen nu, o om jag får bra deal på en WR så blir det en sådan, dock 05 o senare då fjädringen är uppdaterad på dessa.

yamahan är ju betydligt ovanligare ute på gatan, vilket bara är ett plus tycker jag. reservdelar fixar du hos yamma åf.

pulver saknas inte, går jämnt med ktm:erna (har både kört ifrån 525or och blivit ifrånkörd av dom). körde två somrar med min wr -03. behövde inte byta en sak på hojen :tummenupp :yoparty

skalll köpa motard igen nu, o om jag får bra deal på en WR så blir det en sådan, dock 05 o senare då fjädringen är uppdaterad på dessa.

Jag har för mig att de e reggade på full effekt elle e det något jag drömt?
:3freak

Har också funderat på denna hoj, dock som mellan...

Husa 650 har mkt mer pulver och är säkert t.o.m lite lättare, ska du inte köra på liten bana så hade jag hellre tagit en sån - dessutom 6 vxl = guld värt på gata:tummenupp . Hade både husa o honda hm 450 innan, båda lätt trimmade o husan vinner i motor, fjädring o broms - möjligen kändes chassit liite smidigare på hondan enligt mig men tar mkt hellre en husa då den är roligare o bättre att köra.. (Har dock inte kört wr 450 men lär inte vara ngn större skillnad mot hondan)

Husa 650 har mkt mer pulver och är säkert t.o.m lite lättare, ska du inte köra på liten bana så hade jag hellre tagit en sån - dessutom 6 vxl = guld värt på gata:tummenupp . Hade både husa o honda hm 450 innan, båda lätt trimmade o husan vinner i motor, fjädring o broms - möjligen kändes chassit liite smidigare på hondan enligt mig men tar mkt hellre en husa då den är roligare o bättre att köra.. (Har dock inte kört wr 450 men lär inte vara ngn större skillnad mot hondan)

Jag har kört både CRF WR och Husa. Husa är ju klart vassast, men jag gillade inte chassit. Fördelen med husan är ju såklart pulvret, o även om man inte är en bakhjulskung så får man lätt upp husan hur som helst på slangen. Man har även möjlighet att hänga på andra hojar på lite längre landsvägsturer om det är så.

CRF:ens chassi är guld, verkligen en skit skön hoj att köra, effektmässigt går crf:en helt okej, jag har dock upplevt crf:en som väldigt tätstegad o lite masig att köra i lite högre fart med.

Det är väl lätt för mig att säga att en yamaha wr är ett toppenköp, men jag har blivit sjukt imponerad av hur bra cykeln är byggd, kvalité rakt igenom. Chassit är sämre än på CRF:en, men enligt mig, bättre än på husan. effektmässigt kändes wr:en vassare än crf:en. minus på wr är fjädring och att den är 5växlad. men det funkar helt klart att köra landsväg med en sådan, upplevs inte som lika tätstegad som crf trots samma drevning och med lätta medel fixar man fjädringen(speciellt på årsmod efter -05)

jag går ju i köptankar, har funderat ganska mkt på crf, pga det sjukt sköna chassit. men jag tvekar, med tanke på driftsäkerheten. :död

obs! detta är bara min egen uppfattning!

Last edited:
Jag har en KTM 530 exc 08 factory racing som motard och den funkar utmärkt!
Går bättre än alla andra hojar jag kört så som husa 650, honda 450, ktm 450 smr, osv. Desseutom mycket smidigare att busa med än en 650 enligt mig.

Så ktm exc 530 ska gå bättre än husa 650 eller:confused: Har aldrig kört ngn o jag tycker dem är grymt snygga men har för mig att dem inte ska ha mkt mer effekt än ca 55hk original men kan ha fel.. Husan har ju 10 hk till ca!

Jag har kört både CRF WR och Husa. Husa är ju klart vassast, men jag gillade inte chassit. Fördelen med husan är ju såklart pulvret, o även om man inte är en bakhjulskung så får man lätt upp husan hur som helst på slangen. Man har även möjlighet att hänga på andra hojar på lite längre landsvägsturer om det är så.

CRF:ens chassi är guld, verkligen en skit skön hoj att köra, effektmässigt går crf:en helt okej, jag har dock upplevt crf:en som väldigt tätstegad o lite masig att köra i lite högre fart med.

Det är väl lätt för mig att säga att en yamaha wr är ett toppenköp, men jag har blivit sjukt imponerad av hur bra cykeln är byggd, kvalité rakt igenom. Chassit är sämre än på CRF:en, men enligt mig, bättre än på husan. effektmässigt kändes wr:en vassare än crf:en. minus på wr är fjädring och att den är 5växlad. men det funkar helt klart att köra landsväg med en sådan, upplevs inte som lika tätstegad som crf trots samma drevning och med lätta medel fixar man fjädringen(speciellt på årsmod efter -05)

jag går ju i köptankar, har funderat ganska mkt på crf, pga det sjukt sköna chassit. men jag tvekar, med tanke på driftsäkerheten. :död

obs! detta är bara min egen uppfattning!

Ok!
Vad ska man kolla efter vid ev. köp? läste innan om 3:an och 5:ans växel, men är det något annat man ska kolla efter?
Vad va det dom gjorde med dämparna efter 05, jag menar va det bara en uppstyvning eller är det helt nya dämpare?

Jag vet att det är mycket frågor nu men jag vill inte köpa något och sen tröttna efter ett litet tags körning, jag har som sagt ingen erfarenhet om dessa hojar förutom min wr250 men den kan man väl knappast jämföra med:)

Ska nog åka o kolla på en i helgen, men det ska ju bli snö!!!:mad: :huvet
Nä 25` och sol nu skulle inte vara fel:(

Ok!
Vad ska man kolla efter vid ev. köp? läste innan om 3:an och 5:ans växel, men är det något annat man ska kolla efter?
Vad va det dom gjorde med dämparna efter 05, jag menar va det bara en uppstyvning eller är det helt nya dämpare?

Jag vet att det är mycket frågor nu men jag vill inte köpa något och sen tröttna efter ett litet tags körning, jag har som sagt ingen erfarenhet om dessa hojar förutom min wr250 men den kan man väl knappast jämföra med:)

Ska nog åka o kolla på en i helgen, men det ska ju bli snö!!!:mad: :huvet
Nä 25` och sol nu skulle inte vara fel:(

Överlag så är det väl ingen specifik svag punkt man bör kolla på, förutom just växel grejen.. Jag hade problem med vattenpumpsläckage ett par gånger, men det var det enda.

Det är ny framgaffeln efter -05, som skall fungera mycket bättre.

En orginal WR upplevs som väldigt lättkörd och snäll, vilket du får ha i åtanke när du provkör, men den går bättre än man tror. Om hojen sedan utrustas med öppnare rör och eventuellt en YZ avgaskam så får hojen en helt annan karaktär :tummenupp :yoparty

Go for it säger jag !

Ok det låter som att det inte är mycket att tveka på då:tummenupp
Ska som sagt kolla på en nu i helgen, får väl se om det blir affär.

En liten fråga till, hur ofta ska man byta kolven på dom?

En kompis bytade sin första vid ca 80 tim tror jag på sin yzf 450 -06 men enlig firman som gjorde det så hade det inte behövts då den inte var mkt sliten.. Hondorna är generellt redan vid 50-60 tim men dem håller inte lika länge som yaman..

Så ktm exc 530 ska gå bättre än husa 650 eller:confused: Har aldrig kört ngn o jag tycker dem är grymt snygga men har för mig att dem inte ska ha mkt mer effekt än ca 55hk original men kan ha fel.. Husan har ju 10 hk till ca!

Ne det ska dom inte göra i vanliga fall, men jag har haft turen att få tag på en factory hoj från ktm, med titan ventiler, större förgasare och massa annat smått och gott.

Jag har en KTM 530 exc 08 factory racing som motard och den funkar utmärkt!
Går bättre än alla andra hojar jag kört så som husa 650, honda 450, ktm 450 smr, osv. Desseutom mycket smidigare att busa med än en 650 enligt mig.

Om din båge nu är en specialtrimmad variant är ju ditt inlägg inte värst relevant, nej, en 530 är inte lika potent som Husas 650, det är samma vikt (Husan kan till och med vara lite lättare) men det är >10 pållar till och mer vrid i 650:n. :)

KTM's 530 har mig veterligen inte mycket mer effekt än 450n, men det är mer botten och jämnare effektkurva, så den är mer lämpad som motard helt klart - men väljer man mellan de där är det ju en Husa 650 som rockar. :yoparty

Men, ingen av dessa skall besudlas med ett liv av putstrasa och gathjul - det är geggdiken de tillverkas till! :D

Yamaha WR är slitvargar, det är några tjommar som kör sådana i skogen i mitt gäng, och tamigfasen aldrig servar - och det bara rullar på.

/J

Om din båge nu är en specialtrimmad variant är ju ditt inlägg inte värst relevant, nej, en 530 är inte lika potent som Husas 650, det är samma vikt (Husan kan till och med vara lite lättare) men det är >10 pållar till och mer vrid i 650:n. :)

KTM's 530 har mig veterligen inte mycket mer effekt än 450n, men det är mer botten och jämnare effektkurva, så den är mer lämpad som motard helt klart - men väljer man mellan de där är det ju en Husa 650 som rockar. :yoparty

Men, ingen av dessa skall besudlas med ett liv av putstrasa och gathjul - det är geggdiken de tillverkas till! :D

Yamaha WR är slitvargar, det är några tjommar som kör sådana i skogen i mitt gäng, och tamigfasen aldrig servar - och det bara rullar på.

/J

Så du menar att WR:en inte är något att ha på gatan:va :(

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion