WoW-hysteri!!

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Denna kille har i 27h spelat oavbrutet och ahr nu dingat 70.... på gränsen till besatthet.. mjo. Han kan inte haft kul ens.

27h tyckte jag lät jävligt lite för att komma från 60 till 70, vill nog se en källa där. Roligt tror jag inte han haft men nu kommer det roligare att börja för han. Wow blir roligt först på högsta leveln, det är där nötandet börjar.

Sålde mitt konto för ett litet tag sen. kring 85 dagars speltid hade jag på de två "huvudkaraktärerna" och jag var inte ens nära den nördigaste av oss.

Last edited:
1 timme om dagen ungefär. Nöta hårt? Nja, med jobb och familj så blir tiden framför datorn ett sätt att slappna av. Lika gärna som jag läser en bok eller tittar på tv.

Men jag menar ändå att sällskapsspel, oavsett sort och antalet medspelare, är en form av socialt umgänge. Därav liknelsen mellan monopol och WoW, eller CS etc. Patiens är mer som att läsa en bok eftersom det är någonting du gör för dig själv.

Det jag vänder mig mot, rent allmänt, är när folk sätter sig till doms över andra människors hobby, hur de väljer att spendera sin fritid. Vem är t.ex. du att bestämma att det är mer värt att mecka med hojen i garaget i två timmar eller om man hellre bankar sönder virtuella monster?

Givetvis går det en gräns där en hobby övergår i passion eller rent av en besatthet. Men det är ju på grund av tiden de lägger ner på sin aktivitet och inte beroende på vilket aktivitet det råkar vara, eller hur?

Att bygga en hoj från scratch i vardagsrummet under 3 års tid är för mig precis lika insnöat som att lägga motsvarande tid på ett spel. Men sparkar man boll med samma brinnande iver och färdighet får man ett par miljoner om året och kallas folkhjälte. Förstår du hur jag menar då?

Det var just det här jag tyckte var lite kul när du på SH beklagade dig över det sociala samlivet som kan uppstå på nätet. Men du tycker kanske att det är skrämmande med de (om än få) som funnit varandra på SH också :)

Jag argumenterar inte FÖR att man skall snöa in på ett datorspel. Jag förstår inte bara varför det skulle vara värre än att snöa in på sporthojar, sparkcyklar eller fågelskådning. (Vilket det verkar som att du tycker).

Skulle vara kul med en studie som undersöker WoW-spelares kontra hojåkares arbete/ekonomi/matvanor/förhållande/sociala kompetens. Givet samma engagemang och åldersindelning för de olika intressena tror jag det är hugget som stucket.

Möjligtvis att hojåkarna har sämre ekonomi, du kör ju upp månadskostnaden för WoW på en förmiddag, för att inte tala om försäkringarna och värdefallet på hojen :näsblod

Summa summarum, jag tycker man skall låta alla människor få ha sin hobby ifred. Hobby != besatt.

Dina argument håller inte någonstans. Jag diskuterar inte precis den personen som spelar en timma om dagen. Det är kanske 1% av alla som spelar WoW aktivt som spelar 1 timma om dagen. Resten spelar nästan en halv eller en arbetsdag. 4-8 timmar. Hobby som Hobby, men hobbyn skall inte göra så att arbetet blir lidandande.

Jag anar att du inte är så gammal heller, då du tar förbrukningskostnaden på WoW och jämför med MC-åka. Eller så har du inte intelligensen att förstå att jag menade att ekonomin blir LIDANDE pga ditt spelande.

Det finns flera tusen som blivigt arbetslösa av spelet. T ex igår va det en snubbe som va borta från vårat jobb, han kommer med största sannorlikhet inte få fortsätta där föratt han är där via Manpower. Han vill ha fast tjänst, vilket han inte kommer få. Kanske mycket pga WoW.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så får folk syssla med vad dom vill, jag skiter väl i folk blir mördare i verkligheten för att dom spelar WoW. Men det är min personliga åsikt. Som jag anser mig ha rätt till utan att bli tillrättavisad av dig.

Jag vet mycket väl vad jag pratar om då jag vart med i datorspelsscenen aktivt i ungefär 6-7 år. Slutade för 2 årsedan ungefär. Jag va med i nordiska mästerskapen i Q3. Spelat flera landskamper för Sverige i Quakeworld. Spelat på högsta nivå. Ser jag tillbaka på den tiden så har jag själv inget att ångra. Jag har självdistans vilket många inte har.

Många fastnar i det och allting annat blir lidande. Under mina 2 år i läraryrket fick jag se det mesta av personer som sysslar med datorer och datorspel på hög nivå eller var sjukligt besatta.

Många av dessa hade lite av samma egenskaper. Tystlåtna, innåtriktade, noll koll på allmänbildning och liknande. Satt enbart och diskuterade spel och liknande. Så kom med lite konkret information. Och prata inte om de personerna som lirar någon timme om dagen. de personerna är ungefär lika många som någon som runkar en gång i månaden....

2719167 27h tyckte jag lät jävligt lite för att komma från 60 till 70, vill nog se en källa där. Roligt tror jag inte han haft men nu kommer det roligare att börja för han. Wow blir roligt först på högsta leveln, det är där nötandet börjar.

Sålde mitt konto för ett litet tag sen. kring 85 dagars speltid hade jag på de två "huvudkaraktärerna" och jag var inte ens nära den nördigaste av oss.
27h konstant spelande och hela tiden boostad av sitt gille har jag för mig, ska leta upp en bättre källa.

27h konstant spelande och hela tiden boostad av sitt gille har jag för mig, ska leta upp en bättre källa.

JAg vet ju inte hur lång tid det tar men har hört att 60-70 ska ta lika lång tid som 1-60. hursomhelst så tog ju 59-60 ungefär en hel dags grindande, 7-8 timmar.

JAg vet ju inte hur lång tid det tar men har hört att 60-70 ska ta lika lång tid som 1-60. hursomhelst så tog ju 59-60 ungefär en hel dags grindande, 7-8 timmar.

Var du en holyspeccad prälle? :D

Killen ifråga är en mage, med utomordentliga grindmöjligheter. Dessutom hade han uppbackning av hela sitt guild. 28 timmar tog det har jag läst. Finns en intervju med honom.

http://www.worldofraids.com/forum/viewtopic.php?t=3441

Edit: Själv har jag bara hunnit bli 62 än så länge. BM speccad hunter för tillfället, men när jag blir 64 kommer det att gå på räls. I praktiken oändlig mana ger liten eller ingen downtime när det är "döda en helsikes massa"-quests.

Last edited:
Fanns det inte nån asiat som dog framför datorn efter x antal dygns konstant spel..?

Är det detta som är framtiden?

En jobbarkompis var hemma idag... IGEN(!!!!!!) för att han har spelat WoW med nya uppgraderingen!! Fick veta att han lagt sig kl 06 i morse när vi f.ö. börjar jobbet.
Snubben vill tjäna pengar och hoppas på fast anställning... MMM, det kommer gå bra!!

Idiot!

EDIT. vbg_snake nämde det redan så jag..

Last edited:
Fattar inte grejen med att sitta framför burken hela dagarna.. visst är det kul att spela, men det finns annat i livet som iallafall jag priar högre :)

jag har wow+bc.. men jag sitter bara nån dag i veckan framför det..

Lite bilder från webhallen i sthlm. Shit pommes va seriöst!

vinnare_k.gif

4heroes.jpg

// http://www.webhallen.com/list_group.php?avd=1&group=743

Skulle vara kul med en studie som undersöker WoW-spelares kontra hojåkares arbete/ekonomi/matvanor/förhållande/sociala kompetens. Givet samma engagemang och åldersindelning för de olika intressena tror jag det är hugget som stucket.

Möjligtvis att hojåkarna har sämre ekonomi, du kör ju upp månadskostnaden för WoW på en förmiddag, för att inte tala om försäkringarna och värdefallet på hojen :näsblod

Summa summarum, jag tycker man skall låta alla människor få ha sin hobby ifred. Hobby != besatt.

Jag sätter allt jag äger på att slutresultatet visar att en WoW-spelares sociala kompetens/förhållande/matvanor mm är markant sämre en hos en hojåkares! Tror du annat så kan jag upplysa dig om att du är fel ute.

Dina argument håller inte någonstans. Jag diskuterar inte precis den personen som spelar en timma om dagen. Det är kanske 1% av alla som spelar WoW aktivt som spelar 1 timma om dagen. Resten spelar nästan en halv eller en arbetsdag. 4-8 timmar. Hobby som Hobby, men hobbyn skall inte göra så att arbetet blir lidandande.
Har du någon källa på ovanstående information, eller antar du bara, utifrån din egen erfarenhet som CS-proffs, att alla spelar lika mycket som dig när de väl spelar?

Jag börjar här: On average, they spend 22.7 (SD = 14.1) hours per week playing WoW. There are no gender differences in hours played per week.
http://www.nickyee.com/daedalus/archives/001365.php

Som du ser är det en hög standardavvikelse vilket betyder att många spelar kring 1-2 timmar per dag och att många spelar upp till 5 timmar per dag. Siffran 8 timmar per dag kan du tydligt utläsa alltså endast uppnås av ett fåtal mycket engagerade spelare jämfört med spelarbasen i övrigt.

Om någon kommer hem från sitt jobb och spelar i 1-5 timmar bör de kunna sköta sitt jobb lika väl som om de landar i soffan i 1-5 timmar efter det att de kommer hem.

Jag anar att du inte är så gammal heller, då du tar förbrukningskostnaden på WoW och jämför med MC-åka. Eller så har du inte intelligensen att förstå att jag menade att ekonomin blir LIDANDE pga ditt spelande.
Jag är iofs äldre än vad du är, vilket kanske tydliggörs bäst av att du börjar prata om motpartens bristande intelligens bara för att du inte håller med min ståndpunkt att det kostar mer att åka hoj än att spela WoW.

Återigen, om du tar en person som lirar WoW 3 timmar om dagen (efter jobbet), och en person som tar en 3 timmars tur med hojen varje helg, så vill jag påstå att killen med hojen har mindre pengar i plånboken i slutet av månaden givet alla andra förutsättningar lika.

Jag har svårt att se att hojåkaren skulle ha en bättre karriär (och därmed lön)jämfört WoW-spelaren, faktiskt.

Min ekonomi har absolut inte blivit lidande av att jag spelar datorspel. Menar du att den skulle lidit om jag ägnade min tid hemma åt att titta på tv eller ta en promenad också? Eller anser du att det finns någotslags magiskt samband mellan att sitta framför en dator och försämrad inkomst?

Har man en hobby som övergår i sådan besatthet att den inkräktar på ens yrkesutövande så blir ens yrkesutövande lidande, oavsett vad denna hobby är. Eller hur?

Det finns flera tusen som blivigt arbetslösa av spelet.
Har WoW spelare misskött sina jobb på grund av sitt spelande? Säkert ett antal, men långt ifrån alla har jag svårt att tro.

Jag antar att 10'000 mostvarar "flera tusen" av 7 miljoner spelare vilket ger 0,143 %
Skulle WoW i sig vara en starkt bidragande orsak till att folk förlorar sina arbeten skulle förhållandet vara större än

Tar du 7 miljoner hojåkare har säkert ett par tusen mist jobbet också. Att dra en direkt paralell mellan att dom har förlorat sina jobb på grund av att dom spelar WoW verkar väldigt vanskligt.

Statistiskt sett kan man rent av dra slutsatsen att det är BRA för din jobbsäkerhet att spela WoW.

Att 0,14% av en population mister sitt jobb är inte konstigt. Dom kanske skyller på WoW för att det är enklare än att säga att dom var inkompetenta och att det var anledningen till friställningen?

Som jag skrev i mitt förra inlägg så får folk syssla med vad dom vill, jag skiter väl i folk blir mördare i verkligheten för att dom spelar WoW.
Bra tänkt där.

Resten av inlägget var lite samma sak som tidigare så jag nöjer mig här.

Jag sätter allt jag äger på att slutresultatet visar att en WoW-spelares sociala kompetens/förhållande/matvanor mm är markant sämre en hos en hojåkares! Tror du annat så kan jag upplysa dig om att du är fel ute.

Säger du det som en hojåkare som aldrig spelat wow och bara gissar?

Förövrigt så förstår jag inte vad folk snackar om att ekonomin blir mer lidande av wow än hoj? Betalar du halvförsäkring i en månad så har du betalat lika mycket som man gör för wow i ett år typ.

Last edited:
Säger du det som en hojåkare som aldrig spelat wow och bara gissar?

Förövrigt så förstår jag inte vad folk snackar om att ekonomin blir mer lidande av wow än hoj? Betalar du halvförsäkring i en månad så har du betalat lika mycket som man gör för wow i ett år typ.

Jag säger det som en grymt allvetande person. Jag vet det mesta, fråga på bara.
Att det inte kostar så mycket att SPELA är väl inte så speciellt, men tänk vad pengar det skulle bli om de gjorde någon nytta under denna tiden istället. Men iofs, vanliga människor knegar inte heller efter ordinarie arbetstid.
Men det var just den sociala biten som jag snackade om, för du ska inte försöka inbilla mig att en datanörd har mer social kompetens än de flesta andra "normala" människor (inget illa menat, datanördar är också människor).

Men shit the same, huvudsaken är man har kul och är nöjd med sig själv. det är mer än vad jag kan vara med mig själv ibland.

Helt fucked up.. Brorsan började lipa efter att ha blivit dragen från datorn efter 4 h i sträck. Så jag var tvungen att gå emot mor och stödja honom så att han kunde spela den där bossen, som "bara tar två minuter" (som innebär att om 10 minuter är dom kanske framme, efter 20 minuter ytterligare har en taktik snackats igenom, 5 minuter senare har hälften uträttat sina behov på toaletten, 10 min senare har dom kanske eventuellt, i bästa fall, slagit bossen.. Sedan följer eftersnack och healning och liknande.. Därefter kanske det går att stänga av!)

Länka builden bitte. :näsblod

Jag kör nån form av BM/MM nu men funderar på att köra 41 Bm snart.

cookiecutter build för lvl60: http://www.wow-europe.com/en/info/u...510500000000000000000000300000000000000000000

bra för sologrind/pve/questing. Fast den var inte så där himla kul om jag ska vara ärlig. Men petten blir en bra tank/offtank för instanser.

De sista 10 upp till 70 lägger jag i MM för att få Go for the throat, Aimed shot och rapid killing. Därefter kommer jag nog att specca tillbaka till MM när vi börjar raida igen.

Vid lvl64 får man oändlig mana i princip, om du undrar :)

Men det var just den sociala biten som jag snackade om, för du ska inte försöka inbilla mig att en datanörd har mer social kompetens än de flesta andra "normala" människor (inget illa menat, datanördar är också människor).

Om vi nu pratar om de som inte spelar "hardcore" så tror jag faktiskt just wow spelare har extremt bra social kompetens. Just för att man inte bara sitter och spelar ett spel utan pratar skit med folk samtidigt. Själv upplevde jag att det var den sociala delen som gjorde att jag fortsatte spela, att istället för att dumtitta på tvn sitta och snacka lite skit med folk.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet