Ja, lets face it. Du jämför datorspel och monopol. Jag gissar på att du brukar nöta spel rätt hårt med den inställningen.
1 timme om dagen ungefär. Nöta hårt? Nja, med jobb och familj så blir tiden framför datorn ett sätt att slappna av. Lika gärna som jag läser en bok eller tittar på tv.
Men jag menar ändå att sällskapsspel, oavsett sort och antalet medspelare, är en form av socialt umgänge. Därav liknelsen mellan monopol och WoW, eller CS etc. Patiens är mer som att läsa en bok eftersom det är någonting du gör för dig själv.
Det jag vänder mig mot, rent allmänt, är när folk sätter sig till doms över andra människors hobby, hur de väljer att spendera sin fritid. Vem är t.ex. du att bestämma att det är mer värt att mecka med hojen i garaget i två timmar eller om man hellre bankar sönder virtuella monster?
Givetvis går det en gräns där en hobby övergår i passion eller rent av en besatthet. Men det är ju på grund av tiden de lägger ner på sin aktivitet och inte beroende på vilket aktivitet det råkar vara, eller hur?
Att bygga en hoj från scratch i vardagsrummet under 3 års tid är för mig precis lika insnöat som att lägga motsvarande tid på ett spel. Men sparkar man boll med samma brinnande iver och färdighet får man ett par miljoner om året och kallas folkhjälte. Förstår du hur jag menar då?
Att många sedan blir sjukligt socialt missanpassade framför spelen och drar paralleller med verkliga livet genom WoW t ex är väl skrämmande? Självklart får alla hålla på med precis vad dom vill. Dock borde du nog skaffa lite argument till varför man skall snöa in på ett datorspel som med största chans kommer att ge dig något lidande
Det var just det här jag tyckte var lite kul när du på SH beklagade dig över det sociala samlivet som kan uppstå på nätet. Men du tycker kanske att det är skrämmande med de (om än få) som funnit varandra på SH också
Jag argumenterar inte FÖR att man skall snöa in på ett datorspel. Jag förstår inte bara varför det skulle vara värre än att snöa in på sporthojar, sparkcyklar eller fågelskådning. (Vilket det verkar som att du tycker).
Skola, Arbete, Ekonomi, Matvanor, Förhållande, social kompetens (IRL?

) osv osv.. You get my point?
Skulle vara kul med en studie som undersöker WoW-spelares kontra hojåkares arbete/ekonomi/matvanor/förhållande/sociala kompetens. Givet samma engagemang och åldersindelning för de olika intressena tror jag det är hugget som stucket.
Möjligtvis att hojåkarna har sämre ekonomi, du kör ju upp månadskostnaden för WoW på en förmiddag, för att inte tala om försäkringarna och värdefallet på hojen
Summa summarum, jag tycker man skall låta alla människor få ha sin hobby ifred. Hobby != besatt.