wobbling i 150 km/ h [HJÄLP]

Vad kan det vara för fel då hojen sakta gungar från sida till sida i låg hastighet? Trots knäna hårt mot tanken och blicken bort mot horisonten.

Värre när man frikopplar och hojen körts ett tag.

Nån som vet?

:va
 
UrbanTiger skrev:
150 gånger har detta behandlats.... kolla däcken, lufttryck och förslitning. Kolla sen svinglager, hjullager, styrlager, stötdämpare bak och framgaffel ... till sist leta sprickor i ramen.
Hjälper det inte så köp en riktig motorcykel :gnissla

Måste ha missat de 150 gångerna det behandlades, kanske var på 1800-talet.

Tack ändå, ska kolla det du föreslog.

Med riktig motorcykel menar du då en 95ans blejd? :va
 
Jag trodde wobbel och styr fladder var typ samma sak :va Men det var det ju visst inte... På Thuderace:n kunde man få styrfladder som sedan fortplanta sig genom hela hojen. När det kom till bakhjulet kastade den till lite (som damer gör med höften när man sagt något oläpligt) Mitt unerversal tips är alltid att ge mer gas. Få däcken att rotera fortare, så reder det oftast ut sig.
Har du inte mer att ge ber du en bön. Jag har alldrig rekomenderat nån att bromsa då JAG hävdar att det bara blir värre av det...men jag kan ju ha fel...


björn
 
Nino skrev:
Måste ha missat de 150 gångerna det behandlades, kanske var på 1800-talet.

Tack ändå, ska kolla det du föreslog.

Med riktig motorcykel menar du då en 95ans blejd? :va


Kolla så att hojen spårar. Dvs att bakhjulet sitter rakt i svingen. Troligvis har du felet där :tummenupp


björn
 
Som sagt, det finns lite olika typer...

Wobbel:
Tyngden på framhjulet.
Slappna av i armarna, spända armar fortplantar wobblet upp i överkroppen och huvudet och förvärrar däremed wobblet.
Låt kontakten med hojen vara genom fötter och ben.
Fortsätt gasa...

Tankslapperrrr:
Det enklaste är att gasa sig ur det.
Slå absolut inte av på gasen tvärt!
Försök hålla lite vikt på framhjulet.
Om du måste slå av, gör det sakta och håll hojen på mellanvarv hela tiden.
Slappna av i armarna. försök inte motarbeta rörelserna i styret.
 
Enligt körskola skall man hantera wobbling såhär:

- In med kopplingen
- Släpp gasen
- Lägg din kroppsvikt så långt fram som möjligt.

Om det fungerar eller inte hade jag inte tänkt testa förrän det är dags...

//Ex
 
För några år sedan hade jag en motard som började vobbla av sig själv i högre farter (vilket visade sig bero på framdäcket)
Jag läste på nätet att man skulle gasa mer när sånt hände, så testade det, men det hjälpte inget, då bromsade jag och det försvann.
Då jag hade det här problemet ett bra tag så testade jag alla olika teorier, bara broms hjälpte.
När jag skaffade plastmoppe ett par år senare fick jag mitt första styrfladder, man hann inte tänka mycket, styret slogs ur händerna, men det stabiliserade sig självt. Kanske pga styrdämparen, vet inte.
Efter det satte jag alltid ner framhjulet rakt :hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top