wobbling i 150 km/ h [HJÄLP]

Lam-Kaka skrev:
haha om du hade kört på en grävling så hade du knapast hållit dig kvar på vägen. De är inte så små + de är hårda som stenar. Har hört flera som har kört över dem med bil, lastbil och det har bara dunkat och guppat till och sen ser de hur grävlingen kravlar sig up och springer iväg.


Jag också.

Igår fångade jag en gädda på 48 kilo i medelhavet. Den vägde minst ett halvt ton.
 
När det börjar fladdra å ha sig brukar jag nypa tag runt tanken med både armbågar och ben och slå av tills man varken accelerarar eller bromsar (vad kallas det läget?) och hålla i styret för att bromsa upp det.

Om det är rätt eller inte kan jag inte säga säkert. Men det har funkat för mig i både 120 å 240km/h, flera gånger. (80tals-hojjar vettni) En av gångerna på R6an, och då slog den mot styrstopparna flera gånger, svartsträcken var typ 10 meter på båda sidor av vägen, varje svartsträck dvs.
 
Keith Code tycker att man ska ställa sig på fotpinnarna. Anledningen är att man ska få så mycket av massan så lågt ner som möjligt, det ger då cykeln större chans att lugna ner sig snabbare. Han skriver även, "...sometimes the bike will shake your feet off the pegs but that's just racing."
 
iofs kör jag som en tjej, men jag har aldrig haft känslan av att det skulle börja vobbla med en rs125:a. händer det så tror jag inte att det är att skaffa styrdämpare som står överst på åtgärdslistan.
 
SENSEI skrev:
...
Typ 2. I Ramen på en mc finns det alltid svängningar i en viss frekvens beroende på hastighet. Samtidigt så har man som förare svängnigar av en viss frekvens. När dessa frekvenser "faller samman" så får man en effekt där hela hojen börjar "åma" sig. Detta var vanligt på en del 70-80 tals maskiner men inträffar inte på en modern sporthoj.

Bara lite fakta...

Exakt så känndes min hoj när jag testkörde den på Anderstorp.
Började "åma" sig på rakan när man kom över 260 km/h.
Ibland känndes den som vanligt efter 270-280 km/h om man fortsatte gasa men oftast inte.

Kan det ha nåt att göra med att jag har en liten buckla i ramen (stor som en 50-öring, knappt) ?
 
mitt 1a vobbel..tja..jag asgarva inne i hjälmen men de kanske man inte skulle gjort :lol
va på min tl1000 så de va styrdämpare på men de va mest baken som for fram o tibaks...vart en grymt för kraftig motorbroms :rolleyes:

det kändes kontrollerat :3freak
 
styrfladder o wobbling är väl inte tiktigt samma... wobblar det så slutar det inte av sig självt. wobblade ordentligt i sommras i 160. mosa gasen i bött o tryck så mycket det går på framhjulet!!
 
Jag måste beklaga att en del svarar så omoget men här kommer några tips:

Wobbel:
Knip allt du kan med knäna, luta dig framåt, bromsa lätt med bakbromsen. Förbered dig på att tömma kallingarna. :)
Förebyggs med korrekta däck, korrekt chassie med mer enligt tidigare inlägg.
Inte ens 80-talsknarrarna wobblar i första taget om de är friska. Tyvärr är de inte alltid så friska. Jag minner mig en resa på en Seca där knarren wobblade. Ägaren har trots min påpekan inte gjort nåt åt chassiet. Iofs kör han rätt lugnt och har aldrig råkat ut för det.
Min KLR 650 gjorde 140 på planmark konstant med svagt wobbel. 160 om man lutade sig ner/fram men då wobblade den rät rejält. En sen morgon på väg till Kungsör så höll jag stumt utför E20 mellan Tumbo och Torpa. Det gick 180 ryck och jag var tvungen att luta mig fram över instrumenteringen för att behålla knarren. :)
Det är nyttigt att ha åkt 80-tals (och 70) knarr. :tummenupp

Styrfladder:
Sker till följd av att du sätter ner framtofflan snett i samband med wheelning. Kan även ske i utgången av en böj när framtofflan lättar ett kort ögonblick.
Man gör inte så mycket åt det. Det går över på nån/några sekunder. Men det kan vara rätt obehagligt. Man kan förebygga med ex vis styrdämpare om det sker ofta.
 
RS "Alex" skrev:
jävlar va mogna, jag undara bara hur man hanterar en wobbling situation ni kanske inte tålde att man skrev hastighet, jag ber så mycket om ursäkt :kocko
Jaja. Men då fyller Nr.18 40 nästa år också.
Hihi.
 
På min tidigare hoj (fireblade -00) fick wobblade jag så ordentligt efter ett dåligt nedslag efter en wheelie (mötte bilar och gupp på vägen) i en fart på ca 150-160 så att styret slog från styrstopp på vardera sida och ritade ett ormliknande svartsträck med framhjulet i lite drygt 100 meter... var inte så kaxig efter det...

men vad jag gjorde var nöp åt allt vad jag kunde med knäna för att hålla mig kvar på hojen och nöp i styret så knogarna vitnade bara för att hålla mig kvar, började nedslaget i mitten av vägen och drev sakta de 100 meterna mot diket.. till slut började jag bromsa med bakhjulet och i absolut siste sekunden rätade hjoen upp sig :tungan

alla kompisar som blev vittne till händelsen så åt mig att gå och köpa en lott... och att de var 100% säkra på att de skulle få plocka smådelar av mc'n i diket :)

*edit* har bildbevis på svartsträcket... var bara tvungen att föreviga det med ett kort hehe :banana
 
Last edited:
Fallskjerm ar nog det ratta! eftersom du måste kasta den ur et flygplan for at få 200......he he (egentligen inte meningen at hoppa på pojken, men jag bara måste)
 
Mer tyngd på framhjulet är principen. Det ökar friktionen mot asfalten och
dämpar bort resonansen.
T.ex. genom lätt tryck på bakbromsen.
/u
 
Arawak skrev:
Exakt så känndes min hoj när jag testkörde den på Anderstorp.
Började "åma" sig på rakan när man kom över 260 km/h.
Ibland känndes den som vanligt efter 270-280 km/h om man fortsatte gasa men oftast inte.

Kan det ha nåt att göra med att jag har en liten buckla i ramen (stor som en 50-öring, knappt) ?
Tror inte att det har med bucklan att göra... (JAG TROR) Detta fenomen var vanligt på hojar med klena ramar... Där du fick stora svängingar i ramen...
Det som händer när du fortsätter gasa är att frekvensen i ramen förändras.. så även frekvensen din kropp har... För att komma ur denna situation så måste du få olika frekvens i kropp och ram...
 
RS "Alex" skrev:
Låt oss säga jag dragit upp min cykel i 150 kanske 200 km/h vad gör jag i en sån situation där jag skulle få en wobbling , jag har ju inte så mycket mer att ge på gasen så det kan jag kanske räkna bort men ska man bromsa försöka hålla emot [ vilket jag har hört man inte ska] vad skulle ni göra i detta läge, vill gärna höra av er [mer erfarna förare] :)

Jag har letat efter styrdämpare till min rs 125 - 00 men har inte hittat någon :rolleyes: någon som har någon idée på vart jag kan köpa en sån eller är det bara onödigt???

Tack på förhand!
Låt oss säga jag dragit upp min cykel i 150 kanske 200 km/h vad gör jag i en sån situation där jag skulle få en wobbling , jag har ju inte så mycket mer att ge på gasen

:lol :lol
 
Min RD 350 (85:a) gick att pressa upp i ca 180 verklig fart, och om jag plötsligt släppte gasen då så kunde den börja slingra sig lite, men inget som ens kom i närheten av att kunna kallas wobbel. Jag tror som nån skrev tidigare att inte ens tidiga 80-talshojar borde riskera att självwobbla om det inte är nåt fel på dom. Av nån anledning lärde man sig hur man reder ut en wobbelsituation i körskolan...måste ha varit en kvarleva... :va
 
De få gånger jag eller polare fått styrfladder har det rätat ut sig av sig själv. Tror faktiskt inte du hinner tänka så mkt och än mindre göra något. Jag hann typ tänka "Nu dör jag", och precis innan jag körde in i trottoaren slutade det..

Styrfladder brukar komma efter en mindre snygg nedsättning av hjulet efter en whiiiiiilie :gnissla
 
Är verkligen bromsning rätt metod att få bort wobbel? Har för mig att rådet på det glada 80-talet var att gasa/ändra tyngdpunkt exvis genom att luta sig framåt över tanken. Släppa gasen (motsvarande lätt bakhjulsbromsning) påstods förvärra självsvängningarna? Och som sagt det gäller wobbel och inte framhjulsfladder...
 
HansJ skrev:
Är verkligen bromsning rätt metod att få bort wobbel? Har för mig att rådet på det glada 80-talet var att gasa/ändra tyngdpunkt exvis genom att luta sig framåt över tanken. Släppa gasen (motsvarande lätt bakhjulsbromsning) påstods förvärra självsvängningarna? Och som sagt det gäller wobbel och inte framhjulsfladder...

I alla fall är det generellt så att en hoj trivs bäst under lätt acceleration, både ur grepps- och stabilitetssynpunkt, eftersom viktfördelningen är som mest optimal då. Huruvida det även gäller för wobbelbenägna 70-80-talshojar vågar jag inte uttala mig om. Om självsvängningarna t.ex. beror på en för klen sving som flexar i sidled kanske det finns en annan lösning på problemet.
 
UrbanTiger skrev:
Ni hävdar att en tyngdförskjutning framåt häver vobbel. Känslan jag fått är att instabiliteten minskar om man flyttar den bakåt genom att tex. resa upp överkroppen så att det vindbromsar eller att man flyttar sig mer bakåt. Kanske mer gas och ryck i styret.
Någon som har andra fakta eller erfarenheter att lägga upp :va
Jag hävdade att man förr hävdade att tyngdpunktsförskjutning var det viktiga, dvs anledningen att luta sig mer framåt var att man sänkte tyndpunkten. Svag bromsning bör ju leda till viktförskjutning framåt, men anno dazumal sades det förvärra situationen, kanske har med styrgeometrin att göra. Resa upp kroppen höjer ju tyngdpunkten, så enl. de gamla teorierna blir det kanske samma sak (man kunde kanske inte resa upp kroppen så mycket i och med sittställningen på de flesta hojarna var default rätt upprätt...) Men som sagt, det är förmodligen passé att prata om wobbel, det verkar ha dött ut i och med bättre hojkonstruktioner...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top