Windows 7?

Kör sjuan sedan säkert ett halvår på båda mina privata datorer(dualboot Linux).
Stod ut med Vista ett halvår innan, och fy jävla fan vad det sög på alla sätt och vis. "Det ser finare ut än XP" säger folk. Om det är enda anledningen till att installera det psykbryt som är Vista kan jag rekommendera att köra XP och installera ett bricopack med Vista-look från www.crystalxp.net

Sjuan är en tung sten av från axlarna. En lättnad. En redeemer. Microsoft har för en gångs skull gjort nåt bra.
Installera det.

En följdfråga då!
jag kör vista på 2 burkar hemma och använder Itunes på båda.
Blir Itunes rappare på Windows 7?
Som det är nu på vista så är det ju en pina att använda itunes.

Något som var sjukt irriterande med sjuan är att det inte gick att formatera HDD:n med installationsskivan...

Jo. Det gör det.
Jag missade det också första gången.

Finns en "Advanced"-flik med en diskhanterare i installationen.

En följdfråga då!
jag kör vista på 2 burkar hemma och använder Itunes på båda.
Blir Itunes rappare på Windows 7?
Som det är nu på vista så är det ju en pina att använda itunes.

Det kan jag inte svara på, jag har aldrig använt iTunes.
Men allt laggar onödigt mycket i Vista, så jo, säkert går det snabbare.

Edit: De har ju gjort ett par missar, men det går att åtgärda.
Alla som använder Vista känner säkert till det där förbannade säkerhetsgodkännandet som dyker upp så fort du ska installera någonting eller göra något annat man normalt gör varje dag(Vad tänkte det när de lade in den?). Sånt skit finns i sjuan också, men det stänger man såklart av per omgående.

Last edited:
Alla som använder Vista känner säkert till det där förbannade säkerhetsgodkännandet som dyker upp så fort du ska installera någonting eller göra något annat man normalt gör varje dag(Vad tänkte det när de lade in den?). Sånt skit finns i sjuan också, men det stänger man såklart av per omgående.

Det är ingen skit, det är ett absolut krav tycker jag.

Endast den som har "root" ska kunna installera saker på burken, och ingenting ska kunna installeras/ändras i bakgrunden utan att "root" har godkändt det!

Tidigare windowsversioner har varit otroligt sårbara för malware/virus just för att inga säkerhetsspärrar har funnits.

Nu adopterar Win7 lite av säkerhetstänkandet som har funnits i *nix sedan länge, och det är enbart av godo.

Jag vet inte hur många burkar jag har rensat som har varit fulla av skit sedan barn och vuxna utan säkerhetstänkande har klickat hejvilt på saker på webben.

Jag vet inte hur många burkar jag har rensat som har varit fulla av skit sedan barn och vuxna utan säkerhetstänkande har klickat hejvilt på saker på webben.

Fast både barn och vuxna utan säkerhetstänkande klickar förmodligen ja på dom där rutorna också ;)

Men dom hindrar ju annat skit från att installera sig självt

Fast både barn och vuxna utan säkerhetstänkande klickar förmodligen ja på dom där rutorna också ;)

Men dom hindrar ju annat skit från att installera sig självt

Jag fattade det som att man var tvungen att ange "root-lösenordet" (det heter väl "Administratör eller något i win-världen)

Är det bara en Ja/Nej fråga extra så är det ju kasst ändå, med undantag för självinstallerande skit.

Jag tillbringar för lite tid i Win-världen tydligen, jag kör Linux på datorer jag är rädd om, och ingen som lånar dom datorerna har haft något att klaga på.

Jag fattade det som att man var tvungen att ange "root-lösenordet" (det heter väl "Administratör eller något i win-världen)

Är det bara en Ja/Nej fråga extra så är det ju kasst ändå, med undantag för självinstallerande skit.

Jag tillbringar för lite tid i Win-världen tydligen, jag kör Linux på datorer jag är rädd om, och ingen som lånar dom datorerna har haft något att klaga på.

Det är Ja/Nej... iaf om man kör med adminrättigheter. Vet inte hur det är som användare. Kör alltid som admin eftersom jag är ensam om att använda min dator.

Det är Ja/Nej... iaf om man kör med adminrättigheter. Vet inte hur det är som användare. Kör alltid som admin eftersom jag är ensam om att använda min dator.

Se där, jag tar för vana att sätta upp ett Root konto och ett användarkonto åt mig själv, sedan loggar jag alltid in som användare om jag inte ska jobba mycket med att ändra i systemet, allt jag behöver göra kan jag ju göra från min användare ändå, bara jag anger rootlösenordet för varje ändring.

Det har fördelen att jag inte lämmnar datorn inloggad som Root, och behöver således inte oroa mig för att folk "Rootar i systemet" s.a.s.

Jag har åtminstone mina ungar och deras kompisar som använder min Linuxdator, eftersom det är den som har bäst multimediamöjligheter med Spotify och annat, och ingen kan ändra någonting viktigt för mig.

Se där, jag tar för vana att sätta upp ett Root konto och ett användarkonto åt mig själv, sedan loggar jag alltid in som användare om jag inte ska jobba mycket med att ändra i systemet, allt jag behöver göra kan jag ju göra från min användare ändå, bara jag anger rootlösenordet för varje ändring.

Det har fördelen att jag inte lämmnar datorn inloggad som Root, och behöver således inte oroa mig för att folk "Rootar i systemet" s.a.s.

Jag har åtminstone mina ungar och deras kompisar som använder min Linuxdator, eftersom det är den som har bäst multimediamöjligheter med Spotify och annat, och ingen kan ändra någonting viktigt för mig.

På Linux kan man ju utföra root-åtgärder genom att bara ange lösenordet. Är man inloggad som användare på Windows måste man först logga ut och sen logga in som admin om man ska utföra såna saker, då blir det för omständigt. Fast jag kör inte som riktig administratör, utan bara användare med administratörsrättigheter. Då kan man göra i princip allt utom de mest systemkritiska ändringarna så det funkar bra för mig. Får jag främmande gömmer jag datorn :tungan

Edit: Eftersom det är en Windows 7-tråd måste jag passa på att fråga om det är någon annan som kör på en laptop och har tappat stödet för "scrollgrejen" på styrplattan? Måttligt irriterande att behöva klicka sig ner på sidor...

Last edited:
På Linux kan man ju utföra root-åtgärder genom att bara ange lösenordet. Är man inloggad som användare på Windows måste man först logga ut och sen logga in som admin om man ska utföra såna saker, då blir det för omständigt. Fast jag kör inte som riktig administratör, utan bara användare med administratörsrättigheter. Då kan man göra i princip allt utom de mest systemkritiska ändringarna så det funkar bra för mig. Får jag främmande gömmer jag datorn :tungan
QUOTEQUOTEQUOTE
på på på på QUOTEQUOTEQUOTE
Edit: Eftersom det är en Windows 7-tråd måste jag passa på att fråga om det är någon annan som kör på en laptop och har tappat stödet för "scrollgrejen" på styrplattan? Måttligt irriterande att behöva klicka sig ner på sidor...

QUOTEQUOTE

Ja. var ännu ett skäl till att jag avinstallerade 7:an. Har en FS laptop.

QUOTEQUOTE

Ja. var ännu ett skäl till att jag avinstallerade 7:an. Har en FS laptop.

Jag har också en FS laptop med en sån där fyrvägsmojäng, den slutade fungera vid ominstallation av en ren XP också, så det är tydligen något FS lägger till själva i versionen dom skickar med.

Den funkar dock i Ubuntu, och det blev den slutgiltiga installationen på den laptopen.

Kör Win 7 x64 på min burk, flyter på jäkligt bra!
Vissa program kan vara svåra att hitta nån version som funkar av bara, annars :tummenupp

Det är sånt du måste ha modellspecifika drivrutiner för. Mig veterligen fungerar det inte i nyblåst XP heller såvida du inte kör med restore-skivor, vilka folk felaktigt brukar kalla XP-skivor. Med dem medföljer drivrutinerna.
Acer till exempel har en särskild drivrutin/programvara för det där. De kallar sin/sitt för Synaptic.

Gå in på din tillverkares sida och tanka rutiner.

Jag klickade där, fast alla features var disableade på min :va
Kör med RC-versionen, kanske var annorlunda i Beta?

Jag har betarelease build 7048. Inte den senaste, med andra ord. Där fanns allt. :tummenupp
Givetvis timenukad, annars blir det ju pannkaka efter 30 dagar.

Edit: Du hann före.

Last edited:
Fram till Windows XP (Där jag vill minnas att XP stod för experience?) fanns det två kodbaser för windows. En som baserades på DOS och en på NT-kärnan. Från Windows XP är DOS-basen avpolleterad. Windows XP är Windows 5.1, vilket du ser om du kör Start -> Kör -> Winver

Windows Vista är, antar jag, version 6.0 och ja, då kommer version 7 nu dårå. Sen har man bara valt "namn" på versionerna för att det ska kännas fräscht. Runt millennieskiftet skulle ju allt ha 2000 i namnet, och sen blev det flum och nu är det tillbaka med versionsnummer...

tekniskt sett så är 7an version 6.1 om jag inte har fel för mig

Det är ingen skit, det är ett absolut krav tycker jag.

Endast den som har "root" ska kunna installera saker på burken, och ingenting ska kunna installeras/ändras i bakgrunden utan att "root" har godkändt det!

Tidigare windowsversioner har varit otroligt sårbara för malware/virus just för att inga säkerhetsspärrar har funnits.

Nu adopterar Win7 lite av säkerhetstänkandet som har funnits i *nix sedan länge, och det är enbart av godo.

nu ska de bara ordna ett sudo liknande system med så är det toppen :)

Last edited:
Acer till exempel har en särskild drivrutin/programvara för det där. De kallar sin/sitt för Synaptic.
Nja, Synaptics är väl en tillverkare av touchpads och förmodligen den mest vanligt förekommande bland laptops. Därför kan man ju tycka att det är märkligt att det inte finns drivrutiner för dom i Windowsdistributionen. Fast det kan ju finnas issues med licenser och annan byråkrati som är anledningen till det.

Jag har betarelease build 7048. Inte den senaste, med andra ord. Där fanns allt. :tummenupp
Givetvis timenukad, annars blir det ju pannkaka efter 30 dagar.
RC håller till nästa sommar, sen får man väl försöka "tjöpa" en riktig release :gnissla

Nja, Synaptics är väl en tillverkare av touchpads och förmodligen den mest vanligt förekommande bland laptops.

RC håller till nästa sommar, sen får man väl försöka "tjöpa" en riktig release :gnissla

Jojo, jag påstod aldrig att de tillverkade den. Möjligen kunde det uppfattats som så. :gnissla

Asch, man kör crackat tills de har vett att ta skäliga pengar för det.
Och ett ytterligare kriterium kan ju vara att sluta göra olika versioner.
Home, Business, Ultimate och fan vet vad. Sluta! Gör en bra version som passar till allt istället för att fördela obetydande funktionalitet mellan olika! :mad:

Jag vill instalera sjuan på prov och behöver en separat partition för detta men mitt gamla trogna partition magic gör inte jobbet i Vista tydligen. Hur löser man det?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna