Windows 7 hänger sig

Lurch, vill du ha HJÄLP..? Kör: powercfg -energy
så att du får någon form av pejl på vad som kan knasa med acpi etc.

Kollar på energy-reporten och hajar inte så mycket. Nån som har bättre koll? Är det BIOS som är problemet? Rapoprten finns här:

http://leklund.com/energy-report.html

Kommentar från en moderator på ASUS hemsida:

"Freezing sounds like memory problems. Set the memory speed, timings, and voltage manually to manufacturer recommended values. Also set the northbridge voltage manually, which helps stability if running this voltage in AUTO with all dimms occupied.

When being safe about flashing BIOS, Win7 has no bearing on flashing BIOS because you should never flash BIOS from within the OS because this is the most risky way to flash. You should not flash unless the new BIOS is known to resolve an issue that you have. If you determine that a flash is necessary, then flash BIOS using ezflash from within BIOS on the TOOLS menu. What you are experiencing does not sound like it requires a BIOS flash."

Last edited:
Händelseloggen säger inget annat än att jag har använt resetknappen...

Det får mig att undra vad du har för nätagg? Har du mycket diskar, strömkrävande grafikkort osv?

Jag skulle prova med ett annat nätagg om du har möjligheten.

Eller vad menar du med att windows hänger sig? Bootar den om direkt när den hänger sig eller fryser bilden och du faktiskt trycker på reset knappen?

Last edited:
Det får mig att undra vad du har för nätagg? Har du mycket diskar, strömkrävande grafikkort osv?

Jag skulle prova med ett annat nätagg om du har möjligheten.

Eller vad menar du med att windows hänger sig? Bootar den om direkt när den hänger sig eller fryser bilden och du faktiskt trycker på reset knappen?

Den fryser och jag trycker.

FAN! Jag gjorde som man inte ska göra om man vill veta vad problemet är. Jag gjorde två saker samtidigt.

Problemet var (om den nu fortsätter att tuffa på utan freeze) antingen drivaren till nätverkskortet eller den icke oansenliga mängden damm i nätagget...

Jobbar med datorer dagligen och det är rätt ovanligt att en dator "fryser". Det brukar sluta med blåskärm/omstart. Skönt att det löste sig! :tummenupp

FAN! Jag gjorde som man inte ska göra om man vill veta vad problemet är. Jag gjorde två saker samtidigt.

Problemet var (om den nu fortsätter att tuffa på utan freeze) antingen drivaren till nätverkskortet eller den icke oansenliga mängden damm i nätagget...

Hade det varit nätagget hade den rebootat.

Frysning = drivrutinskonflikt :)

Hur felsöker man det då?

Inte en glaning, men köpa ett nytt nätverkskort skulle vara en billig lösning, 100 SEK eller vad det kan kosta.

Edit:
Du kör inte med gamla 32bitars drivisar till 64bit?

Last edited:
Inte en glaning, men köpa ett nytt nätverkskort skulle vara en billig lösning, 100 SEK eller vad det kan kosta.

Edit:
Du kör inte med gamla 32bitars drivisar till 64bit?
Finns väldigt få 64 bitars driv till win7...

Finns väldigt få 64 bitars driv till win7...

Händer det konstant?

Då är det väl iof rätt lätt att felsöka,
bara ryck ur alla extrakort/tillbehör och installera ett i taget och se om systemet är stabilt.

När det kraschar har du hittat vad som felar.

Händer det konstant?

Då är det väl iof rätt lätt att felsöka,
bara ryck ur alla extrakort/tillbehör och installera ett i taget och se om systemet är stabilt.

När det kraschar har du hittat vad som felar.
Ibland är det 1 ggn om dan, nu har det varit 2ggr på 2 veckor.

Väldigt jobbigt så där då.

Hur felsöker man det då?

Menar du att din fryser eller rebootar?

De som har löst sina frysproblem har uppdaterat bios, drivare till grafik och ljud, nätverkskort osv. Olika lösningar alltså, men problemet har försvunnit.

De som har rebootproblem vet jag inte riktigt men många har tipsat om att nätagget inte pallar. Prova att blåsa rent eller prova med ett bättre (dyrare?). Snacka med NoFear, han är dataexpert. ;)

Eget ihopplock eller "märkesdator" ?

Tänkte vad det finns för grejjer innanför skalet
Märkesdator

Kan kika på vad det är för nåt i den. Köpte till ett grafikkort och 2gb extra ram när jag köpte den.

Menar du att din fryser eller rebootar?

De som har löst sina frysproblem har uppdaterat bios, drivare till grafik och ljud, nätverkskort osv. Olika lösningar alltså, men problemet har försvunnit.

De som har rebootproblem vet jag inte riktigt men många har tipsat om att nätagget inte pallar. Prova att blåsa rent eller prova med ett bättre (dyrare?). Snacka med NoFear, han är dataexpert. ;)
Fryser

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!