Windows 7 hänger sig

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som har problem med att Win 7 hänger sig sporadiskt? Det kan komma efter 1 min, 1 timme, 3 timmar, vad som helst. Spelar ingen roll om datorn står själv och spelar musik, om jag sitter och surfar eller nåt annat. Problemet verkar inte vara ovanligt och teorierna är många men jag hittar ingen som har en säker lösning på problemet. Några teorier:

Överhettning. Jag har kört Coretemp men ser inga tecken på överhettning. Kan överhettningen ske nån annanstans?

ACPI. Ska tydligen funka att köra på High Performance men det löste inte problemet för mig.

BIOS. Frågetecken. Har ett ASUS PB5 SE som enligt Asus hemsida inte är Win 7-kompatibelt, finns ingen bios-update. Men datorn funkar ju problemfritt förutom att den hänger sig då och då så jag vet inte om det är problemet...

hjälp...

Börja med att tanka ned memtest86 och låt det snurra över en natt, går det bra så är det inga fel på minnena (mest troligt med tanke på ditt symptom).

Prime95 är ett annat bra program för att testa både minne och processor med, det visar rätt snabbt om något är på tok.

har den hängt sig?! Skär av repet vetja :tungan

Vad du skulle kunna göra är att kika under Event Viewer i Computer Management, där kan du ev. hitta ledtrådar till orsaken varför detta fel uppstår.

Kör kommandot: powercfg -energy
så får du lite ledtrådar om vad du kan fixa/disabla för att få den lite stabilare.

Jag hade problem med att min hängde sig (ASUS p5k SE) o det visade sig vara MS drivrutiner till nätverkskortet som spökade.

Jag har samma problem, ska kolla upp lösningarna, jag satt o trodde det var nå hårdvarufel, men kanske inte då.

Tidigare har den hängt sig väldigt slumpmässigt men nu sa det stopp när jag skulle ladda upp ett klipp på youtube. Försökte två gånger och sen kom jag ihåg att kolla eventloggen. Vad kan man utläsa, nån som kan förstå och förklara? Se bild.

Bifogat

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    174.6 KB · Visningar: 168
Tidigare har den hängt sig väldigt slumpmässigt men nu sa det stopp när jag skulle ladda upp ett klipp på youtube. Försökte två gånger och sen kom jag ihåg att kolla eventloggen. Vad kan man utläsa, nån som kan förstå och förklara? Se bild.

Kört memtest86 än?

Slumpmässiga hängningar är nästan alltid kass minne (eller sura drivare till något, men det är mer och mer ovanligt). Processorer går nästan aldrig sönder numera, och moderkorten strular ytterst sällan heller.

Svajiga nätagg kan ge en del fenomen med, men det är heller inte vanligt.

Minnet är huvudmisstänkt, börja med memtest86.

jag har kört memtest86 nu inatt, den går fortfarande. 13h snart. Den har inte hittat några fel än. Hur långt går den egentligen? Den har gjort 8 "pass" hittills.

Bifogat

• Img070.jpg
    Img070.jpg
    135.6 KB · Visningar: 77
Last edited:
den går oändligt, och ju längre tid det går ju säkrare är det att minnena är ok.

Kört memtest86 än?

Slumpmässiga hängningar är nästan alltid kass minne (eller sura drivare till något, men det är mer och mer ovanligt). Processorer går nästan aldrig sönder numera, och moderkorten strular ytterst sällan heller.

Svajiga nätagg kan ge en del fenomen med, men det är heller inte vanligt.

Minnet är huvudmisstänkt, börja med memtest86.

Jag försökte köra memtest men det funkar inte? Den stannar efter några sek.

Jag försökte köra memtest men det funkar inte? Den stannar efter några sek.

...stannar = fryser? Memtest går i loop, och skall tuffa på, kraschar det har du hårdvaruproblem, minnet är mest misstänkt.

Ta ur ett av minnena och testa igen (om du har flera), annars lånar du av en polare (se till att det blir samma-lika bara).

Nu går memtest, 30 procent ok än så länge av 8 GB.

Moderkortet finns inte med bland asus win 7-kompatibla kort men det är ganska nytt och alla "systerkort" finns med i listan så jag tvivlar på att det är några konstigheter. Det är ett P5B SE socket 775. Ett problem är iofs att det inte går att uppdatera bios...

andersbrink, jag ska prova ditt tips!

Kört memtest 5 ggr, noll fel.

Teorier:

- Drivare som spökar, finns det nåt sätt att ta reda på vilken?
- Firmware på en hårddisk

Last edited:
Ta en glutt i eventlogggen Application och System den tidpunkten när den kraschade..
Det borde stå där, oftast med en rött kryss, men kolla igenom allting öven efter du startade upp den efter crashen, där kan stå bl.a. en STOP kod.
Ser ut som STOP 0x0000005A (0x0000000000, 0x000000000, 0x000000000, 0x00000000000)

Nollorna är bara för illustration, det kommer nog stå en massa skojsigt där istället..

Ta en glutt i eventlogggen Application och System den tidpunkten när den kraschade..
Det borde stå där, oftast med en rött kryss, men kolla igenom allting öven efter du startade upp den efter crashen, där kan stå bl.a. en STOP kod.
Ser ut som STOP 0x0000005A (0x0000000000, 0x000000000, 0x000000000, 0x00000000000)

Nollorna är bara för illustration, det kommer nog stå en massa skojsigt där istället..

Är inte säker på om jag fattat rätt, jag har svensk version och antog att det heter "händelselogg" eller vad det nu var. ser inga koder eller kryss?

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=303894&d=1269081841

Är inte säker på om jag fattat rätt, jag har svensk version och antog att det heter "händelselogg" eller vad det nu var. ser inga koder eller kryss?

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=303894&d=1269081841

solly.... Sitter jämt med engelska OS...
När du tagit upp händelseloggen så kollar du uppe till vänster
Där hittar du windows loggar, under den hittar du appliaktion och system... Sen är det bara att kolla datum och klockslag då den kraschade..

Händelseloggen säger inget annat än att jag har använt resetknappen...

Lurch, vill du ha HJÄLP..? Kör: powercfg -energy
så att du får någon form av pejl på vad som kan knasa med acpi etc.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg