win xp 64 eller inte?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har precis fått min nya burk och ska installera OS nån gång i dagarna. Frågan är bara om det är värt att satsa på Win XP 64 eller om jag ska köra "vanliga" win xp?!?!:va

Fördelar?
Nackdelar?
Åsikter?

Jag kör WinXP 64 och jag är mycket nöjd.

De enda program som inte funkat hittills är AutoCad 14 och Blood2.

Rättstavning i Offiice2k funkar inte heller, skall komma 64bit rättstavning enligt Microsoft.
Senaste ref driver från AMD/ATI (7.2 64bit) går inte att installera men det beror nog inte på XP64Bit utan att installpacken inte känner igen mitt grafikkort. 7.1 och alla tidigare har funkat perfa.
HP har inga 64bit drivers för LaserJet1320:huvet men det går bra med drivisar till en annan Laserjet som har samma funktioner (duplex enhet, 1200dpi).
Jag fick byta antivirus program eftersom Norton jag hade inte funkade i 64bit. Bytte till !Avast som är riktigt bra och verkar mycket proffsigare än alla andra antivirus jag testad förut.:tummenupp

ASUS P5WDG2-WS (jag skulle väntat lite och köpt P5WDG2-WS pro, Core 2 support)
4xCorsair 1Gb PC6400
Adaptec 29320A-R PCI-X (64bit) med 2xSeagate Cheetah 320 15Kdiskar i Raid 0
ASUS X1900XTX512
IP 950D

4Gb ram rockar,
PCI-X och SCSI raid 0 rockar,
HalfLife,CS, FarCry m.m rockar i 64bit mode

Tex ladda hem film + coda om DVD film + spela HalfLife2 i högsta upplösningen samtidigt utan lagg

Tänk bara på att kolla att din hårdvara har 64bitars drivers först.

Last edited:
Jag är också nyfiken på vad för- resp. nackdelarna är. Har ingen erfarenhet av det, och man vill ju alltid lära sig mer :)

Ska snart köpa en hårddisk till, då kan man ju dra in xp64 på den och se vad den går för innan man börjar fylla den med filmer och skit.

kan ha mer än 2Gb Ram
kan skicka 64bit data istället för 32bit
kan använda 64bit värden "in one go" istället för 2
betydligt bättre minneshantering

Bättre prestanda i spel som stöder 64Bit

Mycket bättre prestanda i applikationer som joddlar med stora datamängder

WinXP 64bit pro OEM 1300:-
WinXP 32bit pro OEM 1400:-

Enda nackdelen är att inte all hårdvara har drivisar för 64Bit,litet problem.

kan ha mer än 2Gb Ram
kan skicka 64bit data istället för 32bit
kan använda 64bit värden "in one go" istället för 2
betydligt bättre minneshantering

Bättre prestanda i spel som stöder 64Bit

Mycket bättre prestanda i applikationer som joddlar med stora datamängder

WinXP 64bit pro OEM 1300:-
WinXP 32bit pro OEM 1400:-

Enda nackdelen är att inte all hårdvara har drivisar för 64Bit,litet problem.

Detta baserar du på vad för information?

XP 64 stödjer mer än 4GB ram.
Ger mer prestanda i aplikationer som behöver adressera mycket ram(oftast server relaterade program.).
Ger minimal skillnad i desktop program och spel.(ökning beror oftare på andra optimeringar.)
Myket mindre stöd för drivrutiner och program inkompatibiliteter.

Jag pressonligen skulle inte rekomendera någon hemanvändare köra 64-bit i dagsläget.

Baserat på tester från diverse sidor. Almäna inlägg på sweclockers.com och egna tester.

Detta baserar du på vad för information?

XP 64 stödjer mer än 4GB ram.
Ger mer prestanda i aplikationer som behöver adressera mycket ram(oftast server relaterade program.).
Ger minimal skillnad i desktop program och spel.(ökning beror oftare på andra optimeringar.)
Myket mindre stöd för drivrutiner och program inkompatibiliteter.

Jag pressonligen skulle inte rekomendera någon hemanvändare köra 64-bit i dagsläget.

Baserat på tester från diverse sidor. Almäna inlägg på sweclockers.com och egna tester.

Jag har kört det nu i 1 år och 2 månader, dator enliogt tidigare inlägg. Jag läste massor av trådar och pratade med massor av folk innan jag slog till. Nu kan jag bara konstatera att det var rätt val.
Alla program som jag testat riktigt gamla,gamla rätt så nya och jättenya har med undantag av dom i mitt föregånde inlägg fungerat kanon. Riktigt gamla fungerar till och med bättre än i datorer jag har med WinXP 32.

Jag har inte haft några som helst bekymmer med hårdvara utom för min HPLJ1320 men det var lätt fixat.

Ja 64bit stöder mer än 4Gb men jag tyckte det räckte.

Yngsta sonen (20) är ett riktigt spel freak och han jagar alltid bort mig från 64 PC'n.:mad:

Tja detta är mina erfarenheter.

EDIT:
Jag körde exakt samma hårdvara med WinXP 32bit först (2Gbram givetvis).

Last edited:
Jag har kört det nu i 1 år och 2 månader, dator enliogt tidigare inlägg. Jag läste massor av trådar och pratade med massor av folk innan jag slog till. Nu kan jag bara konstatera att det var rätt val.
Alla program som jag testat riktigt gamla,gamla rätt så nya och jättenya har med undantag av dom i mitt föregånde inlägg fungerat kanon. Riktigt gamla fungerar till och med bättre än i datorer jag har med WinXP 32.

Jag har inte haft några som helst bekymmer med hårdvara utom för min HPLJ1320 men det var lätt fixat.

Ja 64bit stöder mer än 4Gb men jag tyckte det räckte.

Yngsta sonen (20) är ett riktigt spel freak och han jagar alltid bort mig från 64 PC'n.:mad:

Tja detta är mina erfarenheter.

EDIT:
Jag körde exakt samma hårdvara med WinXP 32bit först (2Gbram givetvis).

Trevligt att dem löst inkompatibiliterer som var massiva i början och då jag testade deras första skarpa verision av XP 64.

Sen till prestandan. Har du mätt det överhuvudtaget. Man uplever ofta prestanda då man byter men finns den verkligen där?

Enligt min erfarenhet och alla forum/hårdvarusidor så är den ytterst minimal. Alla jag hört har avrådit från XP 64/vista64.

Försöker inte klanka ner ärbara nyfiken över att se hur utvecklingen mot 64-bit går.

Edit sen så vitt jag vet stödjer ms 32-bit upp till 4GB ram. Därav mer än tillräkligt för alla normala användare.

Trevligt att dem löst inkompatibiliterer som var massiva i början och då jag testade deras första skarpa verision av XP 64.

Sen till prestandan. Har du mätt det överhuvudtaget. Man uplever ofta prestanda då man byter men finns den verkligen där?

Enligt min erfarenhet och alla forum/hårdvarusidor så är den ytterst minimal. Alla jag hört har avrådit från XP 64/vista64.

Försöker inte klanka ner ärbara nyfiken över att se hur utvecklingen mot 64-bit går.

Edit sen så vitt jag vet stödjer ms 32-bit upp till 4GB ram. Därav mer än tillräkligt för alla normala användare.

Nej WinXP 32bit stöder max 2Gb Ram och ja jag testade före och efter bytet till 64bit (jag hade också kollat masor av tester). Jag testade med flera testprogram och spel framerate test direkt efter bytet. Prestanda förbättringen beror självklart på vad man testar och var då (drygt 1 år sen) 5-20% (trots att test programmen då inte var särskillt 64bit anpassade,kanske dags att testa igen). Den största skillnaden jag märkt är dock att man kan göra många saker i bakgrunden och ändå spela tunga spel samtidigt utan problem (HalfLife2,CS source,Fear,Doom3, Quake 4....). Eftersom det är samma pris så är valet för mig ganska självklart 64bit. När Vista har fått ett år eller två på sig så blir det Vista 64bit för mig om jag då behöver Vista.

Det enda jag skulle vilja byta är som jag sa till P5WDG2-WS pro så jag kunde sätta i en Core 2 rökar processor.

Lite off-pist men jag skulle vilja testa med en D805 processor efter att ha kollat tomshardware test av den i ett P5WDG2-WS 800:- processor 4GHz !

Last edited:

Well jag har prövat och det funkade inte 4x1GB och kollade man i Den här datorn -> egenskaper så rapporterade den 2Gb då mailade jag ASUS och dom svarade att WinXP bara stöder 2Gb inte på grund av 32bit inte skulle räcka till utan att Microsoft hade lagt en begränsning i minneshanteringen. Skulle jag kunna använda mina 4 minnen så var jag tvungen att byta till 64bit. Bytte till 64bit. Den här datorn -> egenskaper simsalabim 4GB

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg