Win 7 VPN!?

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tja! Har lite trubbel med VPN!

Bakgrund: jag och en polare har flyttat in i nytt kontor, vi har en slags fil/renderserver vi vill komma åt med VPN. Windows 7 rullar på den. Vi har gjort så den kan ta emot VPN in. Denna server har fast ip LAN.

Nätverksteknikern har satt upp brandväggen.

VPN adress, användarnamn, lösenord, delat hemligt ord.

Problem: jag kan inte ansluta hemma mot kontoret. Nätverksteknikern visade på sin dator att VPN uppgifterna funkade genom att punga vår server.

Hjälp!!! ... Jag kan inte så mycket om VPN så några tips vore superjuste!

Ja, jag har googlar och testat nästan hela dagen utan att lyckas :(

"Det gick inte ansluta med användarnamnet och lösenordet du angav" eller liknande, men jag vet att det är rätt efterssom det var det jag fick av nätverkskillen (min polare har samma problem med de personliga login han fick) :va

Vad ska man ha för server typ? just nu kör jag L2TP/PISec med hemligt delat ord! och vad ska man ha för autentisiering?! :va

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    57.9 KB · Visningar: 48
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 33
Last edited:
Eran win 7 burk terminerar väll knappast eran vpn tunnel?
Autentisiering får killen som konfigurerat VPN bistå med.

L2TP/IPsec använder UDP port 1701 och PPTP använder TCP port 1723, öppnade er IT-tekniker rätt portar i brandväggen/routern samt lade in motsvarande forward/NAT?

Eran win 7 burk terminerar väll knappast eran vpn tunnel?
Autentisiering får killen som konfigurerat VPN bistå med.

är väl ingen VPN server inbyggd i Win 7, har ni en win2003 eller win2008 server kan ni slå på vpn så ni kommer till kontoret och win 7 burken hemifrån

VPN uppgifterna funkade genom att punga vår server.

Hjälp!!! ... Jag kan inte så mycket om VPN så några tips vore superjuste!

Ja, jag har googlar och testat nästan hela dagen utan att lyckas

pingade han bara säger inte att vpn uppkoppling funkar, vet man inte vad man gör med vpn så kan man hålla på i veckor utan att komma någonstans = meningslöst

Last edited:
att gissa vilka inställningar du skall ha e lönlöst. han som säger att det fungerar får bistå med dom uppgifter du behöver. be han tex ta print screens på inställningarna han har satt på sin klient.

Jag kör VPN på en Win7 x64 hemiftån mot vårt jobbnätverk. Att koppla upp går kanonfint men att hitta mappar på fileservern suger getpung tack vare att Win7 djävla search funktion bara söker lokalt om ens det. :mad::huvet

Det slutade med att jag bootade med XP sökte upp och mappade mapparna jag ville komma åt. Sen bootade jag om i Win 7 och kopierade mappningen från WinXP disken till 7 disken. Och vips så kunde jag bara klicka på mappningen, ange login infon och så var jag inne i mappen.

På jobbet loggar man in VPN mot brandväggen inte servern.

En fråga jag ställt på Microsoft technet och inte fått svar på är

Hur gör man för att en mapp man skapat (i mitt fall My NetHood) ska dyka upp under Mina dokument i Win 7 ?

Jag har en Raid 0 SSD array som Win 7 BOOT och har lyckats flytta Mina dokument till en traditionell disk, funkar klockrent, men min tillagda My NetHood dyker inte upp i Mina dokument.

Jag tror att det beror på att den inte har en "location" flik som dom andra har. Hur gör man för att en mapp skall få en "location" flik i Win 7?

Last edited:
Nja problemet är att nätadmin inte är så hjälpsam av sig...

Vi har satt vår server (win7) att ta emot inkommande VPN anslutning.

Om vi bara kommer igenom brandväggen bör vi ju hitta vår server. Men fattar inte vad vi ska köra, IPSec?! Och krypterat eller inte?!

Vi lutar åt att skita i alltihop då vi gått från ilska till rent hat...

Vi testar LogMeIn Hamashi och det funkar klockers, men 8kb/s borde gå att få snabbare om man gör det ordentligt.

Men tack ändå för info allihop!

Last edited:
Det är väl inte så simpelt att nätsnubben har satt ert nät på kontoret på samma ip-nät som ni har hemma.
dvs out of the box net 192.168.1.xxx nätet.

har ni kontoret i sthlm så dra iväg ett pm :tummenupp

Nja problemet är att nätadmin inte är så hjälpsam av sig...

Vi har satt vår server (win7) att ta emot inkommande VPN anslutning.

Om vi bara kommer igenom brandväggen bör vi ju hitta vår server. Men fattar inte vad vi ska köra, IPSec?! Och krypterat eller inte?!

Vi lutar åt att skita i alltihop då vi gått från ilska till rent hat...

Men tack ändå för info allihop!

haha, wtf

inte för att jag kan minnas att det finns någon vpnserver inbyggd i win 7 som kan ta emot era vpn uppkopplingar, finns bara i server versionerna och inte i win 7 vista osv.

Det är väl inte så simpelt att nätsnubben har satt ert nät på kontoret på samma ip-nät som ni har hemma.
dvs out of the box net 192.168.1.xxx nätet.

har ni kontoret i sthlm så dra iväg ett pm :tummenupp

riktigt de måste sitta på olika subnät, men tror inte att de kommer så långt ens, undrar vad det är för folk som jobbar nuförtiden, nätadmin vill inte hjälpa haha

var nån stjärna som lämnade rosenhill utan möjlighet att ta emot kortbetalningar hela helgen trots att de var dit och ryckte i grejerna på fredagen, kan folk inget nuförtiden:va

Last edited:
haha, wtf

inte för att jag kan minnas att det finns någon vpnserver inbyggd i win 7 som kan ta emot era vpn uppkopplingar, finns bara i server versionerna och inte i win 7 vista osv.

riktigt de måste sitta på olika subnät, men tror inte att de kommer så långt ens, undrar vad det är för folk som jobbar nuförtiden, nätadmin vill inte hjälpa haha

Vi körde denna: http://www.sevenforums.com/tutorial...work-vpn-enable-incoming-vpn-connections.html

autentieringen sköter ju brandväggen och DNS och Subnet ändrar man ju i VPN klienten!

https://secure.logmein.com/SCA/welc...22717&ef_id=CttOeO50cnUAAEC8:20110920195012:s funkar bra så servern är uppe ialla fall!

Last edited:
Vi körde denna: http://www.sevenforums.com/tutorial...work-vpn-enable-incoming-vpn-connections.html

autentieringen sköter ju brandväggen och DNS och Subnet ändrar man ju i VPN klienten!

https://secure.logmein.com/SCA/welc...22717&ef_id=CttOeO50cnUAAEC8:20110920195012:s funkar bra så servern är uppe ialla fall!

enligt den där så ska det bara vara öppna 1723 i FW på win 7 burken och forward 1723 i routern till win 7 burken

hemma kör du wizarden sen för VPN uppkoppling "connect to a workplace"

sitter win 7 burken på 192.168.1

och burken hemma på 192.168.1 så kan det strula men lätt byta till

ex. 192.168.10 på hemma routern

Last edited:
enligt den där så ska det bara vara öppna 1723 i FW på win 7 burken och forward 1723 till win 7 burken

hemma kör du bara wizarden sen för VPN uppkoppling "connect to a workplace"

sitter win 7 burken på 192.168.1

och burken hemma på 192.168.1 så kan det strula men lätt byta till

ex. 192.168.10 på hemma routerna

Ja fw är öppen på dom portarna både på kontoret och hemma, sen kör jag fast ip hemma men det är inte samma som servern rullar på självklart!

Ja fw är öppen på dom portarna både på kontoret och hemma, sen kör jag fast ip hemma men det är inte samma som servern rullar på självklart!

har aldrig gjort det där på en win 7 burk men säger de att det funkar så ska det väl göra det, finns saker som kan strula, ex. kan win 7 burken dela ut DHCP adresser från DCHP servern på jobbet till inkommande klient, bättre sätta eget adress scoope som den delar ut än via dhcp?

ja det där kan man pyssla med ett tag, har ingen win 7 burk annars hade jag testat

den här har inbyggd VPN server för 5 st vpn klienter om jag minns rätt, enkelt sätta upp så man kommer åt hela nätverket men nätadmin kanske inte vill ha ny router :D

http://www.dustin.se/cisco-rv042-4-port-10-100-vpn-router-dual-wan/product/5010077267

Last edited:
duger det inte med gamla hederliga

net use k: \\server\map1
net use l: \\ server\map2

Nope funkade inte för mig i alla fall och enda svaret jag fått hittills på Technet är at en Win 7 burk bara söker i sitt eget nätverk. Hemma har jag ett nätverk och på jobbet har vi klart ett annat.

Classic search /net use i XP och tidigare söker i alla nätverk man har anslutning till.

Den som gav mig det svaret rekommenderade mig att hitta ett tredjeparts program som funkade som classic search/net use.

För att återgå till TS problem-

I vår jobb brandvägg (kommer inte ihåg vad den heter) har vi enablat VPN och lagt upp "konton" för dom som skall komma in i vårt nätverk.

På VPN klienten (w7 x64) har jag konfigurerat VPN anslutningen med IP address. När jag ansluter får jag fråga om User och PW sen är jag inne i nätverket men söker jag eller försöker använda någon annan metod hittas ingeting. Kör jag remote desktop mot min kontorsdator (också W7 x64 med fjäranslutning enablat för mig) funkar det perfekt. struntar jag i fjärrskrivbord utan bara klickar på en "XP-länk" till delade mappar på min kontors PC funkar det perfekt (efter user och PW igen).

Söker jag efter tex vår file server hittas inget men klickar jag på en "XP-länk" funkar det direkt (efter user och PW).

Eftersom TS inte får VPN anslutningen att funka så antar jag att felet är i brandväggen eller att den kräver någon speciell inställning i VPN anslutningen på clienten.

Last edited:
har aldrig gjort det där på en win 7 burk men säger de att det funkar så ska det väl göra det, finns saker som kan strula, ex. kan win 7 burken dela ut DHCP adresser från DCHP servern på jobbet till inkommande klient, bättre sätta eget adress scoope som den delar ut än via dhcp?

ja det där kan man pyssla med ett tag, har ingen win 7 burk annars hade jag testat

den här har inbyggd VPN server för 5 st vpn klienter om jag minns rätt, enkelt sätta upp så man kommer åt hela nätverket men nätadmin kanske inte vill ha ny router :D

http://www.dustin.se/cisco-rv042-4-port-10-100-vpn-router-dual-wan/product/5010077267

Japp, nej skiter i det här nu :huvet

men tack för info ändå :tummenupp

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8